BYTČA. Vztyčnú križovatku cesty 1. triedy I/18 a cesty 2. triedy II/507 do Žiliny nahradí okružná. Miesto, kde sa stretáva dôležitý hraničný ťah a stará cesta z Bytče do Žiliny, bude bezpečnejšie a prejazdné plynulejšie ale aj pomalšie.
„Skončila sa príprava, je vydané stavebné povolenie a vybratý dodávateľ. Predpokladáme, že výstavba začne do dvoch týždňov vzhľadom na počasie. Čas výstavby bude šesť mesiacov," povedal František Faktor z úsek investičnej prípravy Slovenskej správy ciest (SSC) Žilina.
Kruhový objazd za približne 500-tisíc eur bude mať priemer 40 metrov, čo umožní plynulý prejazd aj kamiónom. Má veľký význam pre cestu 2. triedy, kde bude výjazd z vedľajších ciest plynulejší a bezpečnejší. Uľahčí teda život hlavne miestnym motoristom.
Podľa primátora Petra Korca sa musí ešte preložiť kanalizácia, ktorá končí v strede križovatky a raz sa bude predlžovať do mestskej časti Hliník.
Meškanie malo veľa príčin
Začiatok investičnej prípravy tejto stavby bol v roku 2006. Odvtedy mala SSC každý rok odsúhlasené jej finančné plnenie, aj tak sa nikdy nezrealizovala.
„Už sa mala stavať niekoľkokrát a vždy to z nejakého dôvodu padlo. Raz bola prekročené limity hluku, odvolávali sa obyvatelia alebo neboli peniaze. Teraz je to isté, záleží už iba od počasia. Pre Bytču to bude veľká pomoc," povedal Korec.
„Problémov bolo viac. Najprv s majetkoprávnym vysporiadaním, potom s hlučnosťou, nakoľko sa jedná o križovatku v intraviláne a dotknutní mali námietky voči hlučnosti. Minulý rok to bol zas finančný problém," zdôvodnil Faktor. Cestári majú každý rok okolo 70 investičných akcií a na bytčiansku križovatku peniaze nakoniec nezostali.
Hluk zmerajú opäť
Stavebné konanie brzdili hlavne odvolania vlastníka jedného susedného domu kvôli hlučnosti. Merania však nepreukázali zvýšenú hranicu hluku. Normu 70 decibelov cez deň 60 decibelov v noci doprava na križovatke neprekračuje.
Obyvatelia zo susedných domov sa však obávajú práve priblíženia dopravy k ich obydliam a teda aj zvýšenia hlučnosti a negatívnych vplyvov dopravy. V minulosti sa uvažovalo aj s vybudovaním protihlukových stien. Stavbu by však predražili a domy zaclonili.
Hlučnosť budú preto cestári merať aj po dokončení stavby. Predpokladajú, že sa oproti dnešnému stavu zníži, nakoľko pre kruhový objazd budú musieť autá a hlavne kamióny v úseku spomaliť. Doteraz jazdili hlavne v smere od Makova rýchlejšie ako je limit v obci 50 kilometrov za hodinu. Cesta je totiž v tomto smere mierne z kopca a rýchlosť znížil len málokto.