ŽILINA. Americký huslista Roger Frisch, ktorý je na európskom turné s Minneapolis Symphony Orchestra, navrhol slovenskému violončelistovi Jozefovi Luptákovi dva spoločné komorné koncerty na Slovensku. Jeden z nich odohrajú v piatok 6. marca v kultúrnom centre Stanica Žilina-Záriečie.
Koncert uvedie do života nový cyklus komorných koncertov súčasnej vážnej hudby „Vážna hudba nevážne". Organizátori žilinskému publiku ukážu, že vážna hudba nemusí byť a priori vážna.
Vážna hudba nevážne
„V cykle nazvanom Vážna hudba nevážne nabúravame stereotypné nazeranie na termín „vážna" hudba a predstavujeme neformálnym spôsobom ľudí, ktorí za touto hudbou stoja - autorov i interpretov," vysvetlil Peter Hapčo, hudobný dramaturg kultúrneho centra Stanica.
„Cieľom cyklu je prezentácia čo najširšieho spektra podôb súčasnej vážnej hudby. Zámerom je vytvoriť kontinuálny priestor pre spoznávanie hudby 20. storočia a súčasnej hudby v rozličných podobách," dodáva. V tomto roku plánujú na Stanici usporiadať 5 podujatí, od koncertu v komornom obsadení až po skupinovú improvizáciu. Okrem spoločného komorného koncertu Jozefa Luptáka a Rogera Frischa tu uvedú napríklad malomestský komorný orchester Požoň Sentimentál, projekt Chasidské piesne, v ktorom sa stretlo viacero hudobných osobností Slovenska, alebo súbor improvizovanej hudby Musica Falsa et Ficta.
Violončelista Lupták
Jozef Lupták je jedna z najvýraznejších osobností na súčasnej slovenskej hudobnej scéne. Je spoluzakladateľom súboru Opera aperta, iniciátorom a umeleckým riaditeľom festivalu Konvergencie.
Pravidelne koncertuje na pódiách v Európe i zámorí, vedie majstrovské kurzy na Royal Welsh Academy of Music
v Cardiffe. Okrem klasickej „vážnej" hudby sa venuje improvizácii a alternatívnym hudobným štýlom.
Huslita Frisch
Roger Frisch je zástupca koncertného majstra Minnesota Orchestra. Ako držiteľ cien za víťazstvo v súťaži Hermann Violin a Colemanovej medzinárodnej súťaži komornej hudby sa teší z pestrej kariéry sólistu, komorného hudobníka, pedagóga a hráča orchestra. Často účinkuje ako sólista s orchestrami v Spojených štátoch a Európe. Jeho sólo repertoár s orchestrami zahŕňa za posledné roky diela od moderny po barok.
V roku 2003 napísal knihu „The Orchestra Audition: How to Prepare" dostupnú iba na internete. Hrá na talianskych husliach z roku 1772 T. Balestrierim.
Autor: kk