Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Kríza oddialila stavbu tunela Višňové

Diaľničný Tunel Višňové - Dubná Skala by sa mal začať stavať v lete. Možno aj za peniaze dôchodkových správcovských spoločností.

Zatiaľ existuje iba prieskumný tunel.Zatiaľ existuje iba prieskumný tunel. (Zdroj: ARCHÍV MY)

Diaľničný Tunel Višňové - Dubná Skala by sa mal začať stavať v lete. Možno aj z peňazí dôchodkových správcovských spoločností.

ŽILINA. Tunel začnú podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu stavať v júni alebo v júli tohto roku. "Podľa mojich informácií by koncesná zmluva mala byť podpísaná v júni tohto roku, len čo bude podpísaná, v priebehu jedného týždňa NDS spolu s ministerstvom dopravy odovzdáva majetkovo-právne vysporiadané stavenisko a vtedy sa môže začať stavba," povedal vo štvrtok v Žiline na odbornom seminári Žilinský cestný dopravný uzol.

Pôvodne sa mal tunel začať stavať už na jar. "Je tam oneskorenie, ktoré súvisí s PPP projektmi, ponuky mali byť doručené už v priebehu marca. Koncesná dokumentácia bude v marci len odovzdaná na spracovanie ponúk jednotlivých uchádzačov," uviedol Choma. Posun termínov súvisí podľa neho s finančnou krízou.

Odborníci tvrdia, že výstavba tunela Višňové - Dubná Skala by priniesla ročne úsporu takmer 60 miliónov eur. Vyplýva to zo štúdie Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline. O osem kilometrov by sa podľa nej totiž tunelom skrátila trasa medzi Žilinou a Martinom, čo by znamenalo zníženú spotrebu pohonných látok, menej dopravných nehôd, vyššiu plynulosť dopravy, úsporu času, menej emisií, tunel by priniesol odľahčenie infraštruktúry a intravilánu Žiliny a okolia.

S výstavbu diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala spolu s tunelom by sa malo podľa generálneho riaditeľa VÚD Ľubomíra Palčáka začať čo najskôr. "Musíme si naliať čisté víno, bez tohto úseku vlastne neporiešime celú dopravnú sústavu SR," konštatoval Palčák.

Tunel mal byť v prvom balíku

Po dokončení diaľnice v Považskej Bystrici sa dopravou zahltí celá Žilina. V súčasnosti je v okolí Žiliny denná intenzita dopravy 30- až 40-tisíc áut, v dopravných špičkách i viac, do roku 2025 sa zvýši o ďalších 15 až 20 percent. "Žilina svojim intravilánom a svojimi cestami, ktoré má v súčasnosti, nie je schopná absorbovať toto množstvo a to už nehovorím o bezpečnosti a o všetkom, čo s tým súvisí. Takéto intenzity sa musia prejaviť na kvalite cestnej infraštruktúry, ktorá má slúžiť nie na účel tranzitu, ale na účel miestnej obsluhy," podotkol

Višňovský tunel mal byť podľa neho v prvom balíku PPP projektov. "Môj názor je taký, že banky, ktoré rozhodnutia v minulosti robili v priebehu týždňa - dvoch, dnes im tieto rozhodnutia trvajú mesiac, možno aj viac. Myslím si, že banky nakoniec zvážia, že takéto projekty sú pre nich výhodné a by bolo na ich vlastnú škodu, keby sa rozhodli konať inak," pripomenul Palčák. Ako ďalej dodal, ak by banky predsa váhali financovať PPP projekty, je tu štátny rozpočet, európske fondy, dajú sa možno prehodnotiť niektoré priority v prospech tejto stavby.

Investovať by mohli dôchodkové správcovské spoločnosti

Zákon neumožňuje DSS-kám aby použili spravované peniaze na výstavbu diaľnic. VÚD navrhuje zmenu. "Mali by sme možno rozmýšľať aj o ďalších možnostiach financovania, lebo dnes je to podľa mňa len o tom financovaní z pohľadu globálnej a finančnej krízy. My sme v roku 2004 robili štúdiu, kde sme navrhovali využiť napríklad aj obrovské finančné prostriedky na naše pomery, ktoré sú uložené v dôchodkových správcovských spoločnostiach," informoval Palčák. Tieto financie by sa mali podľa neho odblokovať čo najskôr na tento účel.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 344
  2. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 7 488
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 132
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 981
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 275
  6. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 677
  7. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 584
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 501

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 411
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 290
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 290
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 796
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 028
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 885
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 699
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 619
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vlci si 25. november pripomínajú už tretí rok.


3 h

Výber TOP športových správ z regiónov.


18 h
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


19 h
Vedenie automobilky Kia Slovakia a odborári podpísali dodatok ku Kolektívnej zmluve.

Odborári a vedenie závodu podpísali nový dodatok ku Kolektívnej zmluve.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyhlásila pátranie po 32-ročnom mužovi.


25. nov

Podmienky sú podľa nich otrocké.


24. nov

Stavba môže bez riadneho posúdenia zredukovať stav podzemných vôd.


19 h

Mladá Veľkokrtíšanka si otvorila vysnívanú čajovňu s príznačným názvom Splnený sen.


24. nov

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 411
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 290
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 290
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 796
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 028
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 885
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 699
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 619
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu