Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Kríza oddialila stavbu tunela Višňové

Diaľničný Tunel Višňové - Dubná Skala by sa mal začať stavať v lete. Možno aj za peniaze dôchodkových správcovských spoločností.

Zatiaľ existuje iba prieskumný tunel.Zatiaľ existuje iba prieskumný tunel. (Zdroj: ARCHÍV MY)

Diaľničný Tunel Višňové - Dubná Skala by sa mal začať stavať v lete. Možno aj z peňazí dôchodkových správcovských spoločností.

ŽILINA. Tunel začnú podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu stavať v júni alebo v júli tohto roku. "Podľa mojich informácií by koncesná zmluva mala byť podpísaná v júni tohto roku, len čo bude podpísaná, v priebehu jedného týždňa NDS spolu s ministerstvom dopravy odovzdáva majetkovo-právne vysporiadané stavenisko a vtedy sa môže začať stavba," povedal vo štvrtok v Žiline na odbornom seminári Žilinský cestný dopravný uzol.

Pôvodne sa mal tunel začať stavať už na jar. "Je tam oneskorenie, ktoré súvisí s PPP projektmi, ponuky mali byť doručené už v priebehu marca. Koncesná dokumentácia bude v marci len odovzdaná na spracovanie ponúk jednotlivých uchádzačov," uviedol Choma. Posun termínov súvisí podľa neho s finančnou krízou.

Odborníci tvrdia, že výstavba tunela Višňové - Dubná Skala by priniesla ročne úsporu takmer 60 miliónov eur. Vyplýva to zo štúdie Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline. O osem kilometrov by sa podľa nej totiž tunelom skrátila trasa medzi Žilinou a Martinom, čo by znamenalo zníženú spotrebu pohonných látok, menej dopravných nehôd, vyššiu plynulosť dopravy, úsporu času, menej emisií, tunel by priniesol odľahčenie infraštruktúry a intravilánu Žiliny a okolia.

S výstavbu diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala spolu s tunelom by sa malo podľa generálneho riaditeľa VÚD Ľubomíra Palčáka začať čo najskôr. "Musíme si naliať čisté víno, bez tohto úseku vlastne neporiešime celú dopravnú sústavu SR," konštatoval Palčák.

Tunel mal byť v prvom balíku

Po dokončení diaľnice v Považskej Bystrici sa dopravou zahltí celá Žilina. V súčasnosti je v okolí Žiliny denná intenzita dopravy 30- až 40-tisíc áut, v dopravných špičkách i viac, do roku 2025 sa zvýši o ďalších 15 až 20 percent. "Žilina svojim intravilánom a svojimi cestami, ktoré má v súčasnosti, nie je schopná absorbovať toto množstvo a to už nehovorím o bezpečnosti a o všetkom, čo s tým súvisí. Takéto intenzity sa musia prejaviť na kvalite cestnej infraštruktúry, ktorá má slúžiť nie na účel tranzitu, ale na účel miestnej obsluhy," podotkol

Višňovský tunel mal byť podľa neho v prvom balíku PPP projektov. "Môj názor je taký, že banky, ktoré rozhodnutia v minulosti robili v priebehu týždňa - dvoch, dnes im tieto rozhodnutia trvajú mesiac, možno aj viac. Myslím si, že banky nakoniec zvážia, že takéto projekty sú pre nich výhodné a by bolo na ich vlastnú škodu, keby sa rozhodli konať inak," pripomenul Palčák. Ako ďalej dodal, ak by banky predsa váhali financovať PPP projekty, je tu štátny rozpočet, európske fondy, dajú sa možno prehodnotiť niektoré priority v prospech tejto stavby.

Investovať by mohli dôchodkové správcovské spoločnosti

Zákon neumožňuje DSS-kám aby použili spravované peniaze na výstavbu diaľnic. VÚD navrhuje zmenu. "Mali by sme možno rozmýšľať aj o ďalších možnostiach financovania, lebo dnes je to podľa mňa len o tom financovaní z pohľadu globálnej a finančnej krízy. My sme v roku 2004 robili štúdiu, kde sme navrhovali využiť napríklad aj obrovské finančné prostriedky na naše pomery, ktoré sú uložené v dôchodkových správcovských spoločnostiach," informoval Palčák. Tieto financie by sa mali podľa neho odblokovať čo najskôr na tento účel.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 808
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 379
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 023
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 066
  5. Po Slovensku na motorke 6 677
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 328
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 203
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 662
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 4 506
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 320
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vyhliadková vyža na Dubni.

Doterajší rekord navštevnosti pripadá na december minulého roka.


10 h
Zdeno Štrba.

Rozhovor s bývalým hráčom MŠK Žilina a slovenský futbalovým reprezentantom.


23 h
Dobré správy z MY

V tomto článku nájdete: Cukrovku úspešne liečia bez liekov. Obnovujú viac ako storočný zámok. Dva tipy na výlety s deťmi, nádherné fotky, ktoré dobyli svet a mnoho iného ;)


19. jún

Z tohto vrchu budete mať Terchovú ako na dlani.


19. jún

Už ste čítali?