Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Ľubomír Mateček: Novotného Slovensko

Dopravný architekt Ľubomír Mateček si myslí, že diaľnica medzi Žilinou a Martinom nebude a namiesto toho sa pripravuje rozšírenie cesty I/18.

ĽUBOMÍR MATEČEKĽUBOMÍR MATEČEK

Do osemdesiateho deviateho fungovala geografická distribúcia moci na Slovensku podľa predpisu Novotného komunistickej administratívy z roku 1961. Mocenskej štruktúre bolo podriadené všetko, i rozmiestnenie verejnej vybavenosti. V nových podmienkach po roku 1989 sa celá územná štruktúra rozpadla ako domček z karát. Najväčší rachot z rozpadu nastal v Banskej Bystrici, v centre ideologicky sformulovaného, umelého regiónu Stredoslovenský kraj. Lokalizácia vybavenosti v území - tej v privátnych rukách so stopercentnou istotou - sa prestala riadiť princípmi politickej ekonómie socializmu ale začala zodpovedať štruktúre prirodzene spádovaných regiónov. Koncepcie pripojenia Slovenska na európske dopravné siete, modernizácia a výstavba diaľníc i železníc dostali v zásadných črtách exaktný základ. Banskobystrická mocenská špička mala smolu, do úvahy totiž bola braná prirodzená spádová pozícia mesta a nie tá umelá, z obdobia reálneho socializmu. Predstavy miestnych mocných zostali nenaplnené.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z mesta, v ktorom po osemdesiatom deviatom mocenské štruktúry stratili najviac z koláča moci, sa začali ozývať hlasy odievajúce staré „dobré" socialistické usporiadanie do nového kabáta. Pôvodné zdôvodnenia, odvolávajúce sa na závery n+1 Zjazdov KSČ a KV KSS, boli nahradené fantazírovaním o troch metropolách Slovenska, a od tých najodvážnejších protagonistov sme sa dočkali i návrhov na presun hlavného mesta Slovenska do Banskej Bystrice. Ruka v ruke s metropolitnými úvahami boli forsírované námety na usporiadanie diaľničnej siete Slovenska podľa staronového konceptu KV KSS a KNV v Banskej Bystrici.

Banskobystrický recept usporiadania Slovenska, 20 rokov vzbudzujúci úsmev a spomienky na gulášový socializmus, však v jedno ráno po roku 2006 svoj humoristický nádych stratil. Ak výkonná moc začne uskutočňovať niečo, čo je v rozpore s platnosťou univerzálnych zákonov - dopravné a regionálne plánovanie či štruktúrovanie územia sa totiž v netotalitnom štáte riadi princípmi gravitačného zákona spádovania územia - je to neklamná známka cesty do záhuby. Podotýkam, že ide o univerzálny zákon a teda delenie na pravicové či sociálno demokratické neprichádza do úvahy. Insitné teórie o potrebe diaľnice v najkratšom prepojení medzi Bratislavou a Košicami sú politickým heslom, zamlčujúcim druhú podstatnú zložku gravitačnej rovnice koncipovania dopravných sieti: hustotu osídlenia pozdĺž komunikácií. Ani vysoko nadštandardné sprístupnenie Banskej Bystrice rýchlostnými cestami z Považia nezabezpečí tomuto mestu kredit „tretej metropoly" pretože medzi Považím a Pohroním je 50 km široký pás Nízkych Tatier a Veľkej Fatry, a ten je neurbanizovateľný! Po rýchlostných cestách križujúcich ľudoprázdné a chránené horské priestory národných parkov a smerujúcich do Banskej Bystrice ľudia cestovať nebudú. K tomu aby banskobystrický koncept usporiadania regiónov a diaľníc „fungoval" by bolo potrebné zmeniť existujúcu východiskovú platformu štátu za tú minulú. Komunistickú, direktívnu. Direktívnym spôsobom sa však dnes správajú zodpovední mocní tohto procesu tým, že prehliadajú exaktné dopravné a regionálne zákonitosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ergo Považie a Pohronie nikdy jeden prirodzený región nevytvoria, „metropolovanie" Banskej Bystrice sa nutne obmedzí len na svoj prirodzený región Pohronia. To isté v platí i o prípadných chúťkach vysoko ambicióznych miestnych politikoch pozdvihnúť do metropolitných výšin niektoré mesto na Považí. Oprášený región Stredné Slovensko v demokratických podmienkach fungovať nebude.

Uznesenie Vlády SR z 3. decembra 2008 k programu prípravy a výstavby diaľníc a rýchlostných ciest dáva banskobystrickej verzii usporiadania Slovenska oficiálny kredit. Koncipuje novú rýchlostnú cestu R1 v úseku Banská Bystrica - Ružomberok, zároveň v programe PPP posiela do zabudnutia realizáciu diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom. Tento úsek diaľnice D1 - ktorý má strategický význam pre celý slovenský diaľničný ťah a ktorý v Banskej Bystrici vnímajú ako rozbíjajúci ich snahy o Novotného Stredné Slovensko - je reálny len v prípade ak sa jeho financovanie uskutoční, citujem „s určitým časovým odstupom po balíkoch PPP 2 a 1 a za predpokladu, že tieto budú úspešné i z hľadiska financovania". Ide pritom o úsek diaľnice s už vydanými stavebnými povoleniami pred ktorý boli časovo predradené problémovejšie a nepripravené úseky diaľnice D1.

SkryťVypnúť reklamu

V čitateľnej reči: priority usporiadania diaľnic Slovenska sa presúvajú k sprístupneniu Banskej Bystrice cez chránené horské masívy Tatier a Fatry, diaľnica medzi Žilinou a Martinom nebude, namiesto nej sa pripravuje jej náhrada rozšírením existujúcej cesty I/18 v Strečnianskej úžine. Predpokladám, že oficiálnym zdôvodnením takéhoto postupu bude finančná kríza, avšak snahy Ministerstva dopravy o model dopravnej infraštruktúry Slovenska podľa predstáv bývalého KV KSS v Banskej Bystrici to nevyvracia.

Antonín Novotný, tretí robotnícky prezident ČSSR s povesťou milovníka lízaného mariášu a neprajníka všetkého slovenského, venoval Slovensku v jeho prednovembrovom územnom usporiadaní danajsky dar predierajúci sa na svetlo sveta v mocenských aktoch teraz vládnucej koalicie.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 386
  2. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 7 355
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 141
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 004
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 258
  6. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 663
  7. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 592
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 502

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 411
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 290
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 290
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 796
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 028
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 885
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 699
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 619
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vlci si 25. november pripomínajú už tretí rok.


3 h

Výber TOP športových správ z regiónov.


18 h
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


19 h
Vedenie automobilky Kia Slovakia a odborári podpísali dodatok ku Kolektívnej zmluve.

Odborári a vedenie závodu podpísali nový dodatok ku Kolektívnej zmluve.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyhlásila pátranie po 32-ročnom mužovi.


25. nov

Podmienky sú podľa nich otrocké.


24. nov

Stavba môže bez riadneho posúdenia zredukovať stav podzemných vôd.


19 h

Mladá Veľkokrtíšanka si otvorila vysnívanú čajovňu s príznačným názvom Splnený sen.


24. nov

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 411
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 290
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 290
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 796
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 028
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 885
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 699
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 619
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu