Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Ľubomír Mateček: Novotného Slovensko

Dopravný architekt Ľubomír Mateček si myslí, že diaľnica medzi Žilinou a Martinom nebude a namiesto toho sa pripravuje rozšírenie cesty I/18.

ĽUBOMÍR MATEČEKĽUBOMÍR MATEČEK

Do osemdesiateho deviateho fungovala geografická distribúcia moci na Slovensku podľa predpisu Novotného komunistickej administratívy z roku 1961. Mocenskej štruktúre bolo podriadené všetko, i rozmiestnenie verejnej vybavenosti. V nových podmienkach po roku 1989 sa celá územná štruktúra rozpadla ako domček z karát. Najväčší rachot z rozpadu nastal v Banskej Bystrici, v centre ideologicky sformulovaného, umelého regiónu Stredoslovenský kraj. Lokalizácia vybavenosti v území - tej v privátnych rukách so stopercentnou istotou - sa prestala riadiť princípmi politickej ekonómie socializmu ale začala zodpovedať štruktúre prirodzene spádovaných regiónov. Koncepcie pripojenia Slovenska na európske dopravné siete, modernizácia a výstavba diaľníc i železníc dostali v zásadných črtách exaktný základ. Banskobystrická mocenská špička mala smolu, do úvahy totiž bola braná prirodzená spádová pozícia mesta a nie tá umelá, z obdobia reálneho socializmu. Predstavy miestnych mocných zostali nenaplnené.

Skryť Vypnúť reklamu

Z mesta, v ktorom po osemdesiatom deviatom mocenské štruktúry stratili najviac z koláča moci, sa začali ozývať hlasy odievajúce staré „dobré" socialistické usporiadanie do nového kabáta. Pôvodné zdôvodnenia, odvolávajúce sa na závery n+1 Zjazdov KSČ a KV KSS, boli nahradené fantazírovaním o troch metropolách Slovenska, a od tých najodvážnejších protagonistov sme sa dočkali i návrhov na presun hlavného mesta Slovenska do Banskej Bystrice. Ruka v ruke s metropolitnými úvahami boli forsírované námety na usporiadanie diaľničnej siete Slovenska podľa staronového konceptu KV KSS a KNV v Banskej Bystrici.

Banskobystrický recept usporiadania Slovenska, 20 rokov vzbudzujúci úsmev a spomienky na gulášový socializmus, však v jedno ráno po roku 2006 svoj humoristický nádych stratil. Ak výkonná moc začne uskutočňovať niečo, čo je v rozpore s platnosťou univerzálnych zákonov - dopravné a regionálne plánovanie či štruktúrovanie územia sa totiž v netotalitnom štáte riadi princípmi gravitačného zákona spádovania územia - je to neklamná známka cesty do záhuby. Podotýkam, že ide o univerzálny zákon a teda delenie na pravicové či sociálno demokratické neprichádza do úvahy. Insitné teórie o potrebe diaľnice v najkratšom prepojení medzi Bratislavou a Košicami sú politickým heslom, zamlčujúcim druhú podstatnú zložku gravitačnej rovnice koncipovania dopravných sieti: hustotu osídlenia pozdĺž komunikácií. Ani vysoko nadštandardné sprístupnenie Banskej Bystrice rýchlostnými cestami z Považia nezabezpečí tomuto mestu kredit „tretej metropoly" pretože medzi Považím a Pohroním je 50 km široký pás Nízkych Tatier a Veľkej Fatry, a ten je neurbanizovateľný! Po rýchlostných cestách križujúcich ľudoprázdné a chránené horské priestory národných parkov a smerujúcich do Banskej Bystrice ľudia cestovať nebudú. K tomu aby banskobystrický koncept usporiadania regiónov a diaľníc „fungoval" by bolo potrebné zmeniť existujúcu východiskovú platformu štátu za tú minulú. Komunistickú, direktívnu. Direktívnym spôsobom sa však dnes správajú zodpovední mocní tohto procesu tým, že prehliadajú exaktné dopravné a regionálne zákonitosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Ergo Považie a Pohronie nikdy jeden prirodzený región nevytvoria, „metropolovanie" Banskej Bystrice sa nutne obmedzí len na svoj prirodzený región Pohronia. To isté v platí i o prípadných chúťkach vysoko ambicióznych miestnych politikoch pozdvihnúť do metropolitných výšin niektoré mesto na Považí. Oprášený región Stredné Slovensko v demokratických podmienkach fungovať nebude.

Uznesenie Vlády SR z 3. decembra 2008 k programu prípravy a výstavby diaľníc a rýchlostných ciest dáva banskobystrickej verzii usporiadania Slovenska oficiálny kredit. Koncipuje novú rýchlostnú cestu R1 v úseku Banská Bystrica - Ružomberok, zároveň v programe PPP posiela do zabudnutia realizáciu diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom. Tento úsek diaľnice D1 - ktorý má strategický význam pre celý slovenský diaľničný ťah a ktorý v Banskej Bystrici vnímajú ako rozbíjajúci ich snahy o Novotného Stredné Slovensko - je reálny len v prípade ak sa jeho financovanie uskutoční, citujem „s určitým časovým odstupom po balíkoch PPP 2 a 1 a za predpokladu, že tieto budú úspešné i z hľadiska financovania". Ide pritom o úsek diaľnice s už vydanými stavebnými povoleniami pred ktorý boli časovo predradené problémovejšie a nepripravené úseky diaľnice D1.

Skryť Vypnúť reklamu

V čitateľnej reči: priority usporiadania diaľnic Slovenska sa presúvajú k sprístupneniu Banskej Bystrice cez chránené horské masívy Tatier a Fatry, diaľnica medzi Žilinou a Martinom nebude, namiesto nej sa pripravuje jej náhrada rozšírením existujúcej cesty I/18 v Strečnianskej úžine. Predpokladám, že oficiálnym zdôvodnením takéhoto postupu bude finančná kríza, avšak snahy Ministerstva dopravy o model dopravnej infraštruktúry Slovenska podľa predstáv bývalého KV KSS v Banskej Bystrici to nevyvracia.

Antonín Novotný, tretí robotnícky prezident ČSSR s povesťou milovníka lízaného mariášu a neprajníka všetkého slovenského, venoval Slovensku v jeho prednovembrovom územnom usporiadaní danajsky dar predierajúci sa na svetlo sveta v mocenských aktoch teraz vládnucej koalicie.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 964
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 812
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 8 581
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 641
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 6 909
  6. Po Slovensku na motorke 6 329
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 295
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 4 736
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 708
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 4 435
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Dobré správy z MY

V tomto článku nájdete: Cukrovku úspešne liečia bez liekov. Obnovujú viac ako storočný zámok. Dva tipy na výlety s deťmi, nádherné fotky, ktoré dobyli svet a mnoho iného ;)


31m

Z tohto vrchu budete mať Terchovú ako na dlani.


52m
Dezinfikátor po vykládke diviakov nakazených africkým morom ošípaných.

Kafiléria v Mojšovej Lúčke pri Žiline je jediným zariadením na Slovensku.


13 h

Súťažilo viac ako 200 párov z celého Slovenska.


18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladý medveď navštevuje v dedine včelára.


24 h

Starohaličana zavalila slama. Neprežil.


21 h

Tragická dopravná nehoda sa stala dnes(18. jún) popoludní.


17 h

Spustili práce na tuneli Čebrať aj zo západnej strany od Hrboltovej. Zostáva vyraziť posledných približne 300 metrov. Termín dostavby úseku zostáva na rok 2023.


18. jún

Už ste čítali?