Ľubomír Mateček: Novotného Slovensko

Dopravný architekt Ľubomír Mateček si myslí, že diaľnica medzi Žilinou a Martinom nebude a namiesto toho sa pripravuje rozšírenie cesty I/18.

ĽUBOMÍR MATEČEKĽUBOMÍR MATEČEK

Do osemdesiateho deviateho fungovala geografická distribúcia moci na Slovensku podľa predpisu Novotného komunistickej administratívy z roku 1961. Mocenskej štruktúre bolo podriadené všetko, i rozmiestnenie verejnej vybavenosti. V nových podmienkach po roku 1989 sa celá územná štruktúra rozpadla ako domček z karát. Najväčší rachot z rozpadu nastal v Banskej Bystrici, v centre ideologicky sformulovaného, umelého regiónu Stredoslovenský kraj. Lokalizácia vybavenosti v území - tej v privátnych rukách so stopercentnou istotou - sa prestala riadiť princípmi politickej ekonómie socializmu ale začala zodpovedať štruktúre prirodzene spádovaných regiónov. Koncepcie pripojenia Slovenska na európske dopravné siete, modernizácia a výstavba diaľníc i železníc dostali v zásadných črtách exaktný základ. Banskobystrická mocenská špička mala smolu, do úvahy totiž bola braná prirodzená spádová pozícia mesta a nie tá umelá, z obdobia reálneho socializmu. Predstavy miestnych mocných zostali nenaplnené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z mesta, v ktorom po osemdesiatom deviatom mocenské štruktúry stratili najviac z koláča moci, sa začali ozývať hlasy odievajúce staré „dobré" socialistické usporiadanie do nového kabáta. Pôvodné zdôvodnenia, odvolávajúce sa na závery n+1 Zjazdov KSČ a KV KSS, boli nahradené fantazírovaním o troch metropolách Slovenska, a od tých najodvážnejších protagonistov sme sa dočkali i návrhov na presun hlavného mesta Slovenska do Banskej Bystrice. Ruka v ruke s metropolitnými úvahami boli forsírované námety na usporiadanie diaľničnej siete Slovenska podľa staronového konceptu KV KSS a KNV v Banskej Bystrici.

Banskobystrický recept usporiadania Slovenska, 20 rokov vzbudzujúci úsmev a spomienky na gulášový socializmus, však v jedno ráno po roku 2006 svoj humoristický nádych stratil. Ak výkonná moc začne uskutočňovať niečo, čo je v rozpore s platnosťou univerzálnych zákonov - dopravné a regionálne plánovanie či štruktúrovanie územia sa totiž v netotalitnom štáte riadi princípmi gravitačného zákona spádovania územia - je to neklamná známka cesty do záhuby. Podotýkam, že ide o univerzálny zákon a teda delenie na pravicové či sociálno demokratické neprichádza do úvahy. Insitné teórie o potrebe diaľnice v najkratšom prepojení medzi Bratislavou a Košicami sú politickým heslom, zamlčujúcim druhú podstatnú zložku gravitačnej rovnice koncipovania dopravných sieti: hustotu osídlenia pozdĺž komunikácií. Ani vysoko nadštandardné sprístupnenie Banskej Bystrice rýchlostnými cestami z Považia nezabezpečí tomuto mestu kredit „tretej metropoly" pretože medzi Považím a Pohroním je 50 km široký pás Nízkych Tatier a Veľkej Fatry, a ten je neurbanizovateľný! Po rýchlostných cestách križujúcich ľudoprázdné a chránené horské priestory národných parkov a smerujúcich do Banskej Bystrice ľudia cestovať nebudú. K tomu aby banskobystrický koncept usporiadania regiónov a diaľníc „fungoval" by bolo potrebné zmeniť existujúcu východiskovú platformu štátu za tú minulú. Komunistickú, direktívnu. Direktívnym spôsobom sa však dnes správajú zodpovední mocní tohto procesu tým, že prehliadajú exaktné dopravné a regionálne zákonitosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ergo Považie a Pohronie nikdy jeden prirodzený región nevytvoria, „metropolovanie" Banskej Bystrice sa nutne obmedzí len na svoj prirodzený región Pohronia. To isté v platí i o prípadných chúťkach vysoko ambicióznych miestnych politikoch pozdvihnúť do metropolitných výšin niektoré mesto na Považí. Oprášený región Stredné Slovensko v demokratických podmienkach fungovať nebude.

Uznesenie Vlády SR z 3. decembra 2008 k programu prípravy a výstavby diaľníc a rýchlostných ciest dáva banskobystrickej verzii usporiadania Slovenska oficiálny kredit. Koncipuje novú rýchlostnú cestu R1 v úseku Banská Bystrica - Ružomberok, zároveň v programe PPP posiela do zabudnutia realizáciu diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom. Tento úsek diaľnice D1 - ktorý má strategický význam pre celý slovenský diaľničný ťah a ktorý v Banskej Bystrici vnímajú ako rozbíjajúci ich snahy o Novotného Stredné Slovensko - je reálny len v prípade ak sa jeho financovanie uskutoční, citujem „s určitým časovým odstupom po balíkoch PPP 2 a 1 a za predpokladu, že tieto budú úspešné i z hľadiska financovania". Ide pritom o úsek diaľnice s už vydanými stavebnými povoleniami pred ktorý boli časovo predradené problémovejšie a nepripravené úseky diaľnice D1.

SkryťVypnúť reklamu

V čitateľnej reči: priority usporiadania diaľnic Slovenska sa presúvajú k sprístupneniu Banskej Bystrice cez chránené horské masívy Tatier a Fatry, diaľnica medzi Žilinou a Martinom nebude, namiesto nej sa pripravuje jej náhrada rozšírením existujúcej cesty I/18 v Strečnianskej úžine. Predpokladám, že oficiálnym zdôvodnením takéhoto postupu bude finančná kríza, avšak snahy Ministerstva dopravy o model dopravnej infraštruktúry Slovenska podľa predstáv bývalého KV KSS v Banskej Bystrici to nevyvracia.

Antonín Novotný, tretí robotnícky prezident ČSSR s povesťou milovníka lízaného mariášu a neprajníka všetkého slovenského, venoval Slovensku v jeho prednovembrovom územnom usporiadaní danajsky dar predierajúci sa na svetlo sveta v mocenských aktoch teraz vládnucej koalicie.

Autor: Ľubomír Mateček

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 399
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 851
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 438
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 134
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 886
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 368
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 909
  1. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  2. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  3. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  4. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  5. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  6. Jozef Varga: Krkavci / 59. /
  7. Ľuboš Vodička: Viedeň, Gustav Klimt a Secesia
  8. Jan Pražák: Cizinka s rozměrnou kabelou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 131
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 421
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 266
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 694
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 469
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 578
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 670
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 044
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  2. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  3. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  4. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  5. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  6. Jozef Varga: Krkavci / 59. /
  7. Ľuboš Vodička: Viedeň, Gustav Klimt a Secesia
  8. Jan Pražák: Cizinka s rozměrnou kabelou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 131
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 421
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 266
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 694
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 469
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 578
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 670
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 044
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu