Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Kia spomalí na jednu zmenu

Firmy, ktoré sú odkázané na zahraničné trhy, zvádzajú existenčný boj. Zahraničie od nás kupuje menej. Vývoz nám rapídne klesá a mení tým aj kedysi expanzívne plány automobiliek.

Výrobné linky žilinskej automobilky nepracujú naplno. Od pondelka bude z pásov vychádzať ešte menej nových áut.Výrobné linky žilinskej automobilky nepracujú naplno. Od pondelka bude z pásov vychádzať ešte menej nových áut. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA, ŽILINA. Po tom, ako žilinská Kia pristúpila k skráteniu denného pracovného času z osem na šesť hodín, prichádza pre jej zamestnancov aj slovenskú ekonomika ďalšia zlá správa.

Firma zavádza ďalšie úsporné opatrenie. Od pondelka bude počas dvoch týždňov v závode autá vyrábať iba jedna zmena, aj to len šesť hodín denne. „Jeden týždeň bude pracovať jedna zmena, druhý týždeň druhá. Zamestnanec, ktorý zostane doma, dostane 60 percent priemernej mzdy," povedal hovorca automobilky Dušan Dvořák. Dodal, že ide o dočasné opatrenie.

„Budeme sledovať, ako sa vyvinie situácia," povedal Dvořák s tým, že firma neplánuje prepúšťať.

Mali byť tri, je len jedna

Podľa jedného z oslovených zamestnancov nie je vylúčené, že pracovné miesta v automobilke predsa len ubudnú, a to pre iné zámery firmy. Najhoršie sú na tom podľa neho tí pracovníci, ktorí majú zmluvy na lehotu určitú. Kia ich od marca vraj nechce predlžovať. Väčšina ľudí v automobilke pracuje na dobu určitú, ktorá je na dva roky.

Odbory nemajú informáciu o tom, že by od marca nechcela firma predlžovať zmluvy na dobu určitú. Firma podľa Dvořáka neuvažuje o tom, že by zmluvy zamestnancom nepredĺžila.

Kia ešte pred príchodom krízy plánovala, že bude na Slovensku vyrábať až v troch zmenách. „Tretia zmena bola pôvodne plánovaná na rok 2009 až 2010. Mala naväzovať na výrobu nového modelu Hyundai Tucson," povedal Dvořák. Plány na výrobu nového auta sa dnes datujú na začiatok roka 2010. Rozšírenie výroby o tretiu zmenu je však v nedohľadne.

Nepriaznivú situáciu v automobilovom priemysle dokladajú aj ďalší výrobcovia áut u nás. Peugeot nedávno oznámil, že prepustí do konca roka 190 zamestnancov. Vyrobiť však chce toľko áut, koľko minulý rok, čiže zhruba 186-tisíc áut. „Pri súčasnej úrovni krízy nemáme potrebu nič meniť," povedal hovorca firmy Peter Švec.

Volkswagen umožňuje ľuďom odísť dobrovoľne za slušných finančných podmienok. Niektorí zamestnanci v tejto automobilke však pracujú jeden deň v týždni. Firma tvrdí, že za hodiny, keď sú doma a ktoré si neskôr odrobia, dostanú plný zárobok. Jeden zo zamestnancov však vraví, že dostane len asi 60 percent platu.

Nechcú od nás kupovať

Problémy automobiliek sa už podpísali aj pod prepad exportu. Podľa údajov Štatistického úradu sme v decembri minulého roka vyviezli tovar za 2,938 miliardy eur (88,522 miliárd korún), čo je o 18,4 percenta menej ako pred rokom.

Čo z toho majú na svedomí automobilky, naznačuje štruktúra nášho priemyslu. Výroba áut tvorí asi pätinu. V rámci priemyslu najviac v decembri medziročne klesla práve výroba dopravných prostriedkov, a to o vyše 30 percent. Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák vraví, že 50­percentný pokles výroby automobiliek by z exportu odpísal 12,5 percenta.

Až také zlé by to však tento rok nemuselo byť. „Medziročný pokles produkcie v automobilovom priemysle by sa mohol pohybovať okolo 30 percent," odhaduje Koršňák.

Čo chcela Kia

Prišla na Slovensko v roku 2006 a neskôr tu plánovala vyrábať 240­tisíc áut ročne.

Vlani zmenila výrobné plány na rok 2009 na 200­tisíc áut.

Aktuálne plánuje vyrobiť tento rok 170–tisíc áut.

Tento alebo budúci rok mala po spustení výroby nového modelu začať vyrábať aj tretia zmena

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  2. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Vytvor si svoju budúcnosť
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 15 363
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 915
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 556
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 529
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 059
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 420
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 399
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 105

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  2. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  3. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  4. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  5. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  6. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  7. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  8. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 219 343
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 852
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 149
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 550
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 037
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 017
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 960
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 666
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Tréner MŠK Žilina Jaroslav Hynek hodnotí jesennú časť.

Rozhovor s trénerom MŠK Žilina Jaroslavom Hynekom.


5 h
Útočník Žiliny Jozef Tibenský pomenoval problémy, ktoré Vlkov trápia.

Žilina - Trnava 2:5 v 19. kole Slovenskej hokejovej ligy.


10 h

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov
Ilustračné foto.

Šesťdesiatdvaročný vodič čelí obvineniu z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.


29. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


29. nov

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


29. nov

Agresor zamkol dvere a stiahol si tepláky. Keď odchádzal, podal žene ruku.


22 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


29. nov

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  2. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  3. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  4. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  5. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  6. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  7. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  8. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 219 343
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 852
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 149
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 550
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 037
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 017
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 960
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 666
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu