Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Kraje žiadajú cestu

Cestné spojenie, ktoré by malo odviesť dopravu s dedín na Kysuciach, už malo byť hotové, ale mešká. Príprava diaľnice D3 a rovnako aj rýchlostnej cesty R5 už vraj finišuje. Hyundai v moravských Nošoviaciach, sesterský závod žilinskej Kie spúšťajú výrobu

Cestné spojenie, ktoré by malo odviesť dopravu s dedín na Kysuciach, už malo byť hotové, ale mešká. Príprava diaľnice D3 a rovnako aj rýchlostnej cesty R5 už vraj finišuje.
Hyundai v moravských Nošoviaciach, sesterský závod žilinskej Kie spúšťajú výrobu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestné spojenie medzi oboma automobilkami nie je pripravené a v prípade plnej výroby by medzi oboma fabrikami malo premávať až 500 kamiónov. Zo Žiliny sa do Nošovíc cez Kysuce vozia motory, opačným smerom kamióny zasa vezú prevodovky. Kapacita výroby pre obe automobilky je až 600-tisíc automobilov ročne, všetky motory by sa mali vyrábať u nás, prevodovky zasa v Nošoviciach.

SkryťVypnúť reklamu

Príprava trvá už roky
Na slovenskej strane by kamióny z dedín okolo súčastnej cesty prvej triedy mala odviesť plánovaná diaľnica D3 a rovnako dvojkilometrová rýchlostná cesta R5. Aktuálny termín jej dokončenia je koniec roku 2011. „Nábeh automobilky na Morave prinesie enormný nárast kamiónovej dopravy, ktorá veľmi zaťažuje hornú časť Kysúc, predovšetkým Svrčinovec a Čadcu,“ hovorí žilinský župan Juraj Blanár. Pre samosprávny kraj je podľa neho dokončenie ciest prioritná záležitosť. „V Českej republike sú bližšie k hranici ako sme my. Nám teraz veľmi záleží na tom, aby bol dobudovaný úsek Čadca Svrčinovec,“ povedal Blanár. Majetkové spory, ktoré brzdili výstavbu, sú podľa neho už vyriešené a došlo k dohode.

Diaľnica do Poľska by podľa neho mohla byť dobudovaná skôr ako hovorí medzištátne memorandum, teda už v roku 2011. „Ministerstvo má záujem rovnako urýchliť aj výstavbu rýchlostnej cesty R5, ktorá by mala byť súčasťou diaľničného prepojenia práve Čadce a Svrčinovca,“ povedal Blanár. Ako zvládnuť situáciu v regióne, sa podľa jeho slov kraj intenzívne zaujíma. „Myslím, že veľa sa vyriešilo tým, že sme vstúpili do Schengenu, pretože tak odpadli kolóny kamiónov,“ povedal Blanár. Jediným komplexným riešením je podľa neho len dobudovanie diaľnice a rýchlostnej cesty, obmedzenie rýchlosti, či niečo podobné na súčastnej ceste vraj riešenie neprinesie.

SkryťVypnúť reklamu

Železnica je neefektívna
Prepojenie automobiliek chce Blanár podporovať na ministerstvách na Slovensku i v Čechách spoločne s novým hejtmanom Moravskosliezskeho kraja Jaroslavom Palasom. V Čechách už treba dobudovať len obchvat Frýdku – Místku a napojenie samotnej automobilky na diaľnicu. Alternatívnou dopravnou cestou by podľa šéfov oboch krajov mohla byť železnica. „Snažíme sa priviesť automobilku Hyundai, aby 80 percent prepravy viedla po koľajniciach, realita je však dnes, samozrejme iná,“ povedal Palas. Podľa hovorcu žilinskej Kie však železnicu na prepravu materiálu medzi oboma automobilkami, či ďalšími dodávateľmi z Ostravska veľmi využívať neplánujú.

„Železničnú vlečku používame na prepravu hotových výrobkov na európske trhy. Vlaková preprava by z nášho pohľadu nebola efektívna, keďže ide o veľmi krátku vzdialenosť,“ povedal Dvořák. Spojenie, s ktorým obe automobilky rátajú, je súčastná cesta cez Kysuce. „Keď sme budovali závody v Žiline, ešte nebolo rozhodnuté, že Hyundai bude investovať v Čechách, nebolo teda našou prioritou iniciovať tu výstavbu,“ povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. Ide však podľa neho o medzinárodný koridor a jeho vybudovanie automobilkám určite pomôže. V projekte cezhraničnej spolupráce medzi Žilinským a Moravskosliezskym krajom počítajú aj s obnovou a rekonštrukciou ciest na hraničných prechodoch Čadca – Milošová – Mosty u Jablunkova a Bilá – Klokočov – Turzovka. Tento rok by mali projekt schváliť a rovnako by sa práce aj mohli začať. Preinvestovať by sa malo asi 4,1 milióna eur.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Vytvor si svoju budúcnosť
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 268
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 260
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 211
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 037
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 511
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 131

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na Univerzite Komenského
  2. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  3. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  4. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  5. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  8. Štefan Vidlár: Pravota holota
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 202 914
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 818
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 930
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 415
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 048
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Útočník Žiliny Jozef Tibenský pomenoval problémy, ktoré Vlkov trápia.

Žilina - Trnava 2:5 v 19. kole Slovenskej hokejovej ligy.


1 h

Vlastníci starších rodinných domov na Slovensku majú novú možnosť, ako sa popasovať s rastúcimi cenami energií a nákladov na bývanie.


28. nov
Ilustračné foto.

Šesťdesiatdvaročný vodič čelí obvineniu z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.


20 h

Čakáme Vás v parfumérii MUSCHIO na Lenčovej ulici 8995 v Žiline.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


19 h

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


29. nov

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


17 h

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


23 h

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na Univerzite Komenského
  2. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  3. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  4. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  5. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  8. Štefan Vidlár: Pravota holota
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 202 914
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 818
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 930
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 415
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 048
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu