Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Privádzač je stále v tme

VEREJNÉ OSVETLENIE NA DIAĽNIČNOM privádzači v Žiline – Strážove stále nesvieti. Zvyšuje tak riziko dopravných nehôd. Mesiace je hotové, treba ho len zapnúť. Mesto a cestári ale nenašli kompromis.

Radnica a Slovenská správa ciest sa nedokážu dohodnúť, kto by mal spravovať osvetlenie diaľničného privádzača medzi domami žilinskej mestskej časti Strážov. Desiatky lámp tam nesvietia aj napriek tomu, že už mesiace je všetko hotové a že riziko dopravných nehôd sa v tme významne zvyšuje. „Mesto tvrdí, že na svojom osvetlení má iný systém používaných prvkov, hlavne žiaroviek a že tie nami použité sú pre nich nevyhovujúce,“ povedal šéf žilinskej Správy ciest Ivan Hlavoň. Mesto osvetlenie nechce, pretože tu použili iné žiarovky ako má v ostatných častiach mesta. „Jednoducho nevieme nájsť spoločnú reč na jednotlivých technických parametroch osvetlenia tejto komunikácie,“ priznáva primátor Žiliny Ivan Harman. Cestári hovoria, že zvolené riešenie spĺňa všetky potrebné technické parametre a bolo aj lacnejšie. Ide vraj len o „trucpodnik,“ keďže súťaž na dodávku osvetlenia nevyhrala požadovaná firma. Správca verejného osvetlenia v meste, spoločnosť Siemens naopak argumentuje náročnosťou údržby, ktorej sa len mierne drahším riešením dalo predísť. Podľa nich bude treba použitý typ žiaroviek meniť za pomoci plošiny, drahšie žiarovky sa môžu meniť bezkontaktne. Správa ciest tvrdí, že osvetlenie by sa tak predražilo približne o 166-tisíc eur (5 000 916 Sk). Podľa mestských prepočtov je tento údaj nadsadený. „V najdrahšej alternatíve by podľa nás išlo o maximálne jeden milión korún (asi 33 tisíc eur). V prípade ak by sa zmena urobila ešte počas prípravy stavby tak by to mohla byť polovica,“ povedal Baránek. Riziko sa tmou zvyšuje Podľa dopravného experta Jána Čelka by na takomto mieste mala byť cesta osvetlená. „Inak je samozrejme výrazne väčšie riziko dopravnej nehody hlavne s pešou dopravou. V Strážove je niekoľko prechodov pre chodcov, rovnako autobusová zastávka,“ hovorí dopravný expert Ján Čelko. Privádzač vedie miestami pomedzi rodinné domy, ľudia musia prechádzať cez štvorpúdovú cestu. Veľmi neschvaľuje ani použitú výstražnú svetelnú signalizáciu. „V kombinácií s neosvetlenou cestou výrazne zvyšuje riziko nehôd,“ povedal Čelko. „Osvetlená cesta je jednoznačne bezpečnejšia, nielen pre vodičov, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky,“ pridáva sa Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Mesto ho spravovať nechce Verejné osvetlenie v Strážove nie je jediný sporný majetok, ktorý by mal prejsť od cestárov do správy mesta. Problémom bola aj preložka Rajeckej cesty. V tom prípade sa však dohodli, v prípade žiaroviek v Strážove sa to nedarí. „Náš právny názor je zatiaľ taký, že nevidíme žiadny dôvod na to, aby sme osvetlenie prevzali, pretože to znamená ďalšie finančné prostriedky z rozpočtu mesta,“ povedal primátor Harman. Osvetlenie bude treba opravovať, v budúcnosti meniť. „Cesta v Strážove je mestská zberná mestská komunikácia, ktorá je v intraviláne mesta, teda za tabuľou Žilina. Po technickej stránke to nepatrí nikomu inému ako mestu,“ hovorí Hlavoň. Dohoda oboch strán je teda zatiaľ v nedohľadne. „Nemám informáciu o nejakej snahe o rokovanie,“ povedal Vladimír Baránek, vedúci oddelenia dopravy a životného prostredia Mestského úradu v Žiline. Mesto si dokáže predstaviť aj možnosť, že osvetlenie mesto neprevezme vôbec. „Keď môže diaľničná spoločnosť spravovať osvetlenie napríklad na odpočívadlách, či parkoviskách na diaľnici, prečo by nemohli prevádzkovať aj toto,“ pýta sa Baránek. Hlavoň však hovorí, že mestskú komunikácia štátna správa ciest spravovať nemôže, zo zákona ju má odovzdať mestu do správy.
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 318
  2. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 7 592
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 123
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 952
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 290
  6. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 713
  7. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 572
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 500

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 410
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 5 883
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 277
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 795
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 015
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 854
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 697
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 618
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vlci si 25. november pripomínajú už tretí rok.


2 h

Výber TOP športových správ z regiónov.


17 h
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


19 h
Vedenie automobilky Kia Slovakia a odborári podpísali dodatok ku Kolektívnej zmluve.

Odborári a vedenie závodu podpísali nový dodatok ku Kolektívnej zmluve.


19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia vyhlásila pátranie po 32-ročnom mužovi.


24 h

Podmienky sú podľa nich otrocké.


24. nov

Stavba môže bez riadneho posúdenia zredukovať stav podzemných vôd.


18 h

Mladá Veľkokrtíšanka si otvorila vysnívanú čajovňu s príznačným názvom Splnený sen.


24. nov

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 410
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 5 883
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 277
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 795
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 015
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 854
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 697
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 618
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu