Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
PREVÁDZKOVAŤ SVIETIDLÁ POUŽITÉ V STRÁŽOVE JE PODĽA SPRÁVCU DRAHŠIE

Garbier: Projekt zmenili

Žilinské verejné osvetlenie prevádzkuje spoločnosť Siemens. Podľa Jána Garbiera, vedúceho projektu verejné osvetlenia v Meste Žilina spoločnosti Siemens, problémom svietidiel na privádzači v Strážove vôbec nie sú žiarovky.

Diaľničný privádzač v Strážove je večer ponorený v tme.Diaľničný privádzač v Strážove je večer ponorený v tme. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

ŽILINA. Správca mestského osvetlenia tvrdí, že investor nezrealizoval stavbu podľa odsúhlasenej technickej dokumentácie a neakceptoval podmienky zahrnuté v stavebnom povolení. Naviac im doteraz dokumentáciu neposkytol.

Odkedy ste správcom verejného osvetlenia v Žiline a čo to v konkrétnych číslach znamená?

Siemens prevádzkuje verejné osvetlenie v meste Žilina od 1. januára 2005 a v súčasnosti prevádzkujeme 8338 svetelných bodov.

Je pravda, že ste mestu odporučili, aby osvetlenie v Strážove neprebralo? Aké sú dôvody?

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvodov je niekoľko. Investor nezrealizoval stavbu podľa odsúhlasenej technickej dokumentácie a neakceptoval podmienky zahrnuté v stavebnom povolení. Rovnako zmenil realizačný projekt, ktorý nám predložil na odsúhlasenie. Použil káble menšieho prierezu, ako boli projektované, v stožiaroch sú svorkovnice bez potrebného krytia. Investor rovnako neprizval správcu, teda zástupcu mesta počas výstavby ku kontrole stavebných prvkov, ktoré boli ďalšími stavebnými prácami zakryté. V súčasnosti už nie je možné zistiť, či boli dodržané platné normy a kvalita práce. Na túto skutočnosť sme upozorňovali ešte počas výstavby. Do dnešného dňa nám neboli predložené dokumenty potrebné na prevzatie stavby ako projekt skutočného vyhotovenia, revízne správy, geodetické zameranie stavby, či certifikáty použitých materiálov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako by sa vzniknutá situácia z vášho pohľadu dala vyriešiť?

Investor by mal predložiť všetky potrebné dokumenty a problém by sa mal riešiť komunikáciou na technickej úrovni so zástupcami mesta.

Mali by ste technologický problém spravovať aj postavené osvetlenie diaľničného privádzača v Strážove?

Ak bude predložená potrebná technická dokumentácia, tak nie. Prevádzka tohto úseku by však bola technicky aj ekonomicky náročnejšia. Pri svietidlách, ktoré má Mesto Žilina schválené pre obnovu verejného osvetlenia, je čas potrebný na výmenu chybného komponentu približne päť minút. Pri svietidlách v tomto úseku to môže byť aj desaťnásobne viac. Je veľmi problematické na takto frekventovanom úseku cesty zablokovať premávku na hodinu a možno aj viac kvôli oprave jedného svietidla. Tiež tu hrozí úraz elektrickým prúdom pri poškodení stožiarových dvierok, pretože stožiarové svorkovnice nemajú žiadne krytie a živé časti sú v tomto prípade voľne prístupné.

Skryť Vypnúť reklamu

Aký je zásadný rozdiel medzi žiarovkami použitými v Strážove a žiarovkami, ktoré používate v ostatných častiach mesta?

Problém vôbec nie je v „žiarovkách", k týmto komponentom nemáme vôbec výhrady.

Slovenská správa ciest tvrdí, že parametre použitej technológie sú dostatočné. Je to podľa vás pravda?

Svetelnotechnický výpočet nám bol predložený na komponenty (svietidlá), ktoré boli projektované v pôvodnej projektovej dokumentácii. Ak SSC toto tvrdí, mala by to aj mestu technicky dokladovať novým výpočtom a certifikátmi použitých komponentov a súhlasom projektanta so zmenou technológie, či napríklad pri súčasnom rozstupe a výške stožiarov spĺňajú svietidlá predpísané normy pre osvetlenie. Takisto by sa mal projektant schváliť aj zmenšenie hrúbky - prierezu napájacích káblov.

Má technológiu, ktorú požadujete sto percent ostatného osvetlenia v meste? Ak nie, aké je percentuálne zastúpenie novej technológií?

V prípade budovania nového osvetlenia by sa mali brať do úvahy najnovšie technológie a poznatky v tomto odbore. Stačí sa pozrieť na podmienky stanovené pre obnovu verejného osvetlenia, financované z prostriedkov EÚ.

Čo znamená beznástrojová údržba svietidiel?

V praxi to znamená až desaťnásobné skrátenie času pri oprave svietidla.

Doteraz nemáte certifikáty použitých komponentov, revízne správy a realizačný projekt. Načo sú vám potrebné?

Dokladujú, ako bolo dielo urobené, či boli dodržané platné technické normy a či je schopné bezpečnej prevádzky. Bez týchto dokumentov nejde zariadenie prevádzkovať.

Je vaša spoločnosť výrobcom svietidiel pre verejné osvetlenie?

Siemens je iba prevádzkovateľ verejného osvetlenia a v jeho portfóliu sa nenachádzajú svietidlá pre verejné osvetlenie.

Podľa našich informácií sa v pôvodnej projektovej dokumentácii nachádzajú svietidlá od výrobcu Siteco, ktorých názov môže zvádzať k zámene s názvom Siemens.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 707
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 864
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 574
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 111
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 744
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 330
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 727
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 465
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 259
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus Žilinský kraj: Odberový tím otestovali už včera (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Už ste čítali?