Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

V prvom rade sme ľudia

JURAJ BOHYNÍK. Filozof a teológ. Katolícky kňaz. Študoval na Slovensku a v Nemecku. Sedemnásť rokov žije v zahraničí, v súčasnosti spravuje vo Švajčiarsku šesť farností. V Žiline pôsobil ako kaplán. Žilina je preňho domovom. Pobyt v zahraničí mu dal nazri

eť na iné rozmery duchovného života.

Prestal sa dívať na svet jednostranne, neustáva v kladení otázok o zmysle bytia. Aj keď nie sú vždy príjemné, aj keď niekedy spochybňujú zaužívané cirkevné myslenie. Pokúša sa hľadať pravdu. Niekto mu dá pejoratívnu nálepku „voľnomyšlienkar“, otvorene mysliaci ľudia v ňom vidia slobodného človeka.

Z čoho pramení vaša vnútorná sloboda?
- Keď sa pozerám dozadu, vidím dedinu, zdravé prostredie, veľmi zdravé rodinné vzťahy. Náboženské zvyky a tradície boli zakomponované do konkrétneho života. Vnútorne ma nezväzovali, naopak, otvárali mi nové horizonty. Škola - jednotriedka v našej dedine bola jedna veľká rodina, kde sme sa všetci poznali. V Lúkach to bolo tak.

Skryť Vypnúť reklamu

Kňazom ste chceli byť odmalička?
- Vôbec nie. Ani po skončení gymnázia som nešiel hneď na teológiu. Mal som sedemnásť rokov a absolútne som nevedel, čo budem robiť. Chcel som študovať archeológiu, egyptológiu. V štrnástich som začal čítať filozofické knihy, v ktorých som nenašiel vždy len odpovede, ale predovšetkým nové otázky. Po skončení gymnázia som robil figuranta na geodézii. Ale tá príťažlivosť filozofie bola veľmi silná, tak som sa rozhodol študovať teológiu. Bola to pre mňa jediná oblasť, v ktorej sa dalo slobodne
študovať a myslieť vo vtedajšom štáte.

Teraz ste kňaz. Nemáte niekedy chvíle, keď sa pýtate: „Bolo to dobré rozhodnutie?“
- Takúto otázku si nikdy nekladiem. Pozerám radšej dopredu. Minulosť nemám v rukách. A som vďačný za všetko. Aj za prípadné zlé rozhodnutia. Keby som prišiel teraz na to, že to nebolo dobré rozhodnutie, tak by som musel urobiť zasa nové rozhodnutie a to ma privedie len ďalej v živote. Ale lamentovať nad minulosťou nikomu doteraz nepomohlo.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa vyrovnávate s celibátom a večnou samotou?
- Žiť sám nie je jednoduché. Keď čítam evanjelium, myslím si, že Ježiš chcel opak. Asi to chce ešte veľa času, aby sme aj v cirkvi k tomu dospeli.

Nežnú revolúciu v novembri 1989 ste zažili v Žiline?
- Áno. Stál som medzi ľuďmi na mítingoch, zaujímalo ma, čo sa deje, ale nemal som čas politicky alebo inak aktívne do toho zasiahnuť. Vtedy som vstával o štvrtej a až do jedenástej večer som mal stále program. Bol som viac cirkevný a menej politický človek. Dnes si myslím, že každý človek by mal byť politický.

V akom zmysle?
- V zmysle angažovanosti pre veci verejné. Veci verejné patria verejnosti. Ja som časť verejnosti a mám sa o tie veci zaujímať, lebo čím viac ich prenechám niekomu, tým menej sa môžem sťažovať, že tu niečo nefunguje. Ja som sa tým politickým človekom stal až vonku. Až v Nemecku.

Skryť Vypnúť reklamu

Je nemecká cirkev silno ovplyvnená reformáciou?
- Čím viac som vo Švajčiarsku a v Nemecku, tým viac som toho názoru, že tá reformácia nemohla nikde inde vzniknúť, len v Nemecku a len vo Švajčiarsku. To je ich, germánsky, spôsob myslenia, uvažovania, filozofovania, pozerania na veci, vnímania celej spoločnosti. Kritický. Nemci nemali až taký veľký dôvod na reformáciu ako napríklad Španieli. Je známe, čo v Španielsku robila inkvizícia. A tam sa nikto masovo nepostavil proti cirkvi, tam nikto nerobil nijakú reformáciu. Nemyslím si, že Martin Luther alebo Kalvín alebo Zwingli splodili nejakého reformačného ducha. Oni sú synovia toho prostredia, toho národa, kde sa takýmto spôsobom myslelo. Preto tá reformácia vznikla tam.

Aký je rozdiel medzi naším a nemeckým pohľadom na teológiu?
- My sa zaoberáme v teológii aj takými vecami, ktoré absolútne nemajú nijaký vzťah k životu. Nemci sa pýtajú: má to nejaký vzťah k životu alebo nie? Pomôže nám to byť lepším alebo nie? Ale my sa bojíme takto pýtať. Myslím si, že nie sme schopní v teológii, ani v rámci toho barokového cirkevného myslenia, ktorý tu máme, rozmýšľať, či tento systém vôbec má niečo do činenia so životom. Akoby nám to bolo jedno. Ale my sa musíme pozrieť na ten náš systém zvonku, či funguje a či ho netreba zmeniť. Strach nebol nikdy v dejinách dobrý radca. A strach, nech už je z čohokoľvek, ten nám vždycky radí brániť sa. A uzavierať sa.

Hovoríte o barokovom cirkevnom myslení. Čo tým myslíte?
- Vtedy väčšina ľudí nemala prístup ku knihám a tí kňazi boli najvzdelanejší. Dnes má skoro každý internet, dnes si môže každý všeličo prečítať, byť informovaný o tom, čo ho zaujíma. Nie je možné, aby sme to dnes nebrali do úvahy. Cirkev musí prestať s tým, že moderného človeka berie ako dieťa, ktoré treba stále viesť za ruku a treba ho stále vychovávať. Musí ho brať ako rovnocenného partnera.

Ako vidíte najbližšie roky duchovného života na Slovensku?
- Pravdepodobne bude u nás chýbať morálna autorita v spoločnosti, ktorú každá spoločnosť potrebuje. Cirkev by ňou mohla byť, keby si u ľudí získala autoritu, no tú si získa len vtedy, keď sa otvorí a bude rozumne rozmýšľať. A keď bude príťažlivá aj pre neveriacich.

Aká je podľa vás úloha cirkvi v 21. storočí?
- Aby ľudí nabádala k ľudskosti. Lebo ja môžem byť humanista, ja môžem byť ľudský aj bez Boha. Ale ja vidím úlohu cirkvi v tom, že ona tomu človeku povie: „Nejde len o to, že ty si ľudský zo svojho hlbokého vnútorného presvedčenia, ale ide aj o to, že teba Boh volá k životu, k ľudskosti.“ Teda, či už sa modlíme tak alebo tak, či už máme takú dogmu alebo onakú dogmu, ak to všetko pomáha prehĺbeniu ľudskosti, že v nej rastieme, tak to je dobré. Ak je to proti ľudskosti, tak to je zlé.

Čo znamená veriť?
- Uveriť v Krista znamená: on nás prišiel oslobodiť od náboženstva, ktoré nás robí neslobodným. To židovské náboženstvo tak zviazalo ľudí, že on im prišiel povedať: „Vo vás je to božie kráľovstvo, vy sa musíte postaviť na nohy. Vo vás žije Boh. Nenechajte sa zotročiť všetkým možným.“ A on hlásal ľudskosť: „Kto uverí vo mňa, to neznamená, že uverí v nejaké nové náboženstvo, v nejaké dogmy, ktoré som priniesol.“ Kto uverí v ľudskosť a kto ju žije ďalej, ten uveril vo mňa.

Vo Švajčiarsku tiež žijú rôzne národnosti. Nie sú tam obdobné napätia?
- Keď sa ale budeme snažiť vytvoriť pre každú národnostnú skupinu také prostredie na Slovensku, že si povedia: „Sme tu rešpektovaní,“ tak mnohí z nich budú radi, že sú Slovákmi a nikto sa nebude chcieť odtrhnúť. Všetci ľudia v tejto krajine si musia uvedomiť, o čo by v politike malo ísť, čo tu chceme spoločne budovať, na čom staviame, na čom nám záleží. Žiaden štát ešte neuspel tým, že ľudia boli k niečomu nútení. Vždycky sa to zrútilo, aj keď to trvalo možno desaťročia alebo storočia. Nech to je akákoľvek, aj tá najmenšia totalita, vždycky sa to zrúti. Presne tak v cirkvi i v štáte: pokiaľ toho človeka nútim zvonku: „A musíš toto a toto. A musíš a musíš a musíš, aby si tam k tomu patril,“ tak si ľudia povedia: „Tak k tomuto ja patriť nechcem.“

Asi záleží na hodnotách, ktoré štát presadzuje a ako ich presadzuje.
- V prvom rade sme ľudia. K tomu patrí, že ako človek túžim po šťastí, túžim po tom, aby som žil v bezpečí, aby som žil v pokoji, spravodlivosti. Až potom sme Slováci, Maďari, katolíci, protestanti. Nie je dôvod na to, prečo by sme napriek tomu, že ja som katolík a ty si luterán, alebo ty si Maďar a ja som Slovák, nemohli sa k sebe ľudsky správať a rešpektovať navzájom najzákladnejšie ľudské práva.

Čo prajete Žilinčanom?
- Aby v tomto meste vládli ľudskosť a transparentnosť, lebo potom tu bude prostredie, ktoré bude obyvateľa Žiliny robiť hrdým na to, že on je Žilinčan. Žilina nie je veľmi staré mesto a nemáme tu veľké katedrály ani svetové stavby, ktorými by sme sa mohli pýšiť, no máme tu ľudí. A keď tu budú ľudskosť a porozumenie, keď sa tu serióznym spôsobom budú riešiť problémy, keď tu rôzne náboženstvá dokážu žiť v duchu ľudskosti, tak Žilina môže mať aj 5 miliónov obyvateľov, lebo tu každý bude chcieť žiť. My sa už nemusíme starať o to, či budú mať ľudia dostatok materiálnych vecí. Máme všade nastavaných dosť obchodných domov. Ale tá naša politika sa musí starať o človeka, o to ľudské. O to sociálne. Sú ľudia, ktorí sa vyznajú v trhových a finančných mechanizmoch
a sú iní, ktorí sa v tom nevyznajú. Sú ľudia, ktorí majú veľa a iní, ktorí majú menej, ale všetci musíme zostať ľuďmi. Nesmieme sa definovať prostredníctvom toho, čo máme, ale prostredníctvom toho, kto sme. Preto sa musíme v tomto trhovom systéme my všetci, občania, cirkvi, politici, snažiť o to, aby slabí neprepadli a aby sme budovali skutočne ľudskú spoločnosť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 819
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 173
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 926
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 500
  5. Aká je chémia vôní 9 334
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 275
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 652
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 634
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 490
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 039
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Hviezdou proti Pohroniu bol fantastický brankár Petráš

Žilina bola v efektivite stopercentná, hostia si na gólmanovi MŠK vylámali zuby.

Samuel Petráš podržal svojich spoluhráčov fantastickými zákrokmi.

Starostka Kuneradu čelila odvolávaniu. Referendum nebolo platné

Kavecká podala oznámenie na Generálnu prokuratúru pre podozrenie zo spáchania trestného činu ohovárania a poškodzovania cudzích práv.

Monika Kavecká je vo funkcii starostky Kuneradu šesť rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Starostka Kuneradu čelila odvolávaniu. Referendum nebolo platné

Kavecká podala oznámenie na Generálnu prokuratúru pre podozrenie zo spáchania trestného činu ohovárania a poškodzovania cudzích práv.

V Kysuckom Novom Meste majú unikátny adventný veniec

Ide pravdepodobne o najväčší adventný veniec v Žilinskom kraji. Jeho výška je až 3,5 metra. Na jeho výzdobe pracovalo osem ľudí počas niekoľkých týždňov.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Už ste čítali?