Podľa dopravného experta by to v Žiline mohlo spôsobiť dopravný kolaps a navyše poslúžiť ako argument proti výstavbe diaľnice.
ŽILINA. Príprava výberového konania na výstavbu diaľničného úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala sa dostáva do záverečnej fázy. Predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár o tom vo štvrtok rokoval s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym.
Podľa Blanára termín výstavby závisieť od toho, ako rýchlo budú vybraní koncesionári schopní projekt prefinancovať. „Aktuálna informácia hovorí o tom, že ponuky na 3. balík sa uzavrú v apríli tohto roka. Jeho skorá realizácia je nevyhnutná vzhľadom na riešenie dopravnej situácie v Žiline, kde už aj v súčasnosti dochádza v uzlových bodoch ku kolapsom," uviedli v spoločnom komuniké Blanár a Vážny.
Pripravovaný projekt na výstavby diaľničného úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala však nie je jediné plánované cestné riešenie v tejto lokalite. Riaditeľ Investičnej výstavby a správy ciest Ivan Hlavoň nám potvrdil, že intenzívne pripravujú rozšírenie existujúcej cesty 1/18 vedúcej popod Strečno. Cestu chce Slovenská správa ciest údajne rozšíriť na štyri pruhy.
„Máme aj náhradný variant, že to budeme riešiť usmerňovaním dopravy s tým, že potrebujeme čo najviac odľahčiť dopravu v Žiline. Vytvoriť by sa mohli dva pruhy zo Žiliny a jeden do Žiliny. Vo februári by sme mali mať pripravený projekt aj na tento náhradný variant," povedal Hlavoň.
Podľa informácií z internetovej stránky Slovenskej agentúry životného prostredia plánuje SSC „rekonštrukciu cesty 1/18 v úseku Strečno - Dubná Skala s účelom jej rozšírenia na štyri jazdné pruhy".
Podľa dopravného experta a riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, Ľubomíra Palčáka, je síce správne cestu rozšíriť, ide však o to, či to má byť pred výstavbou diaľnice, alebo až po nej. „Môj názor je taký, že treba na ceste zabezpečiť bezpečnosť, čo už sa stalo a až keď bude hotový diaľničný úsek, uvažovať o jej rozšírení. Neviem si totiž predstaviť rozširovanie tejto cesty za plnej prevádzky.
Navyše sa obávam, že by to mohlo poslúžiť aj ako argument na odďaľovanie výstavby tunela Hričovské Podhradie - Dubná skala," povedal Palčák. Podľa jeho slov by v tejto chvíli bolo oveľa rozumnejšie venovať sa intenzívne stavbe diaľnice a rozšírenie uskutočniť až potom.
„Ak sa bude rozširovať za plnej prevádzky, môžu v Žiline a okolí vzniknúť neriešiteľné dopravné problémy a zápchy. Výstavba môže trvať až dva roky a môže byť vážnym problémom z pohľadu dopravy," uzavrel Ľubomír Palčák.
Archívne video z leta roku 2007. Minister dopravy Ľubomír Vážny vtedy na stretnutí s Jurajom Blanárom na úrade Žilinského samosprávneho kraja hovoril, že s výstavbou tunela sa môže začať v roku 2008.
Video bolo zverejnené 24. 8. 2007.