V automobilovom priemysle v žilinskom regióne prídu o prácu ďalší ľudia. Pokles objednávok zaznamenali firmy, ktoré vyrábajú komponenty pre veľké automobilky, takzvaní subdodávatelia.
ŽILINA. Horšie sú na tom tí, ktorí nevyrábajú len pre Kiu. Kórejská automobilka v Tepličke nad Váhom síce zaznamenala na tento mesiac pokles objednávok, prepúšťať ale nebude. Prepúšťanie však avizovala spoločnosť TRW, ktorej výrobný závod sa nachádza v Bytči. S desiatkami zamestnancov nepredĺžia zmluvy ani v závode Dong Hee pri Strečne. Stotridsiati zamestnanci už nepracujú v závode Carmel logistics v Bytčici. Naopak, žilinskú fabriku Johnson Controls, ktorá robí výhradne pre Kiu, vraj kríza zatiaľ neovplyvnila.
Podľa riaditeľa Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Žiline Jozefa Machynu, žiadny zo subdodávateľov nenahlásil v najbližšom období hromadné prepúšťanie. Podľa jeho slov o hromadné prepúšťanie ide vtedy, keď zamestnávateľ prepustí aspoň 20 zamestnancov.
Kia: Nevieme, aký bude vývoj
Niektorí subdodávatelia žilinskej Kie budú pracovať, alebo už pracujú s nižším počtom zamestnancov, ako doteraz. Niektorí priznávajú, že má na tom podiel svetová finančná kríza, ktorá výrazne zasiahla automobilový priemysel. Podľa stanoviska hovorcu spoločnosti Kia Slovakia Dušana Dvořáka má spoločnosť dodávateľom, ktorí dodávajú diely iba pre Kiu, ale aj takých, ktorí dodávajú svoje produkty viacerým koncovým výrobcom automobilov. „Dodávky sú priamo naviazané na výrobu, podľa vývoja plánu sa upravuje aj objem dodávok. Ak automobilka znižuje produkciu, okamžite to ovplyvní aj dodávateľov," uviedol Dvořák. Podľa jeho slov sa nedá predpovedať vývoj, pretože by sa jednalo len o špekuláciu.
Väčšina obmedzuje výrobu
Spoločnosť Johnson Controls v Žiline vyrába sedačky, stropné a dverové systémy a stredové konzoly pre Kiu. Podľa našich informácií ich kríza doteraz neovplyvnila, pretože sú na Kiu stopercentne naviazaní. V závode pracuje cca. 360 ľudí. Podľa našich informácií prepúšťať v súvislosti s globálnou ekonomickou krízou neplánujú.
Úplné iná situácia je v závodoch, ktoré dodávajú diely aj pre iné automobilky. Podľa riaditeľa bytčianskeho závodu TRW Róberta Paškuliaka, na niektorých trhoch sa prejavil pokles dopytu po autách, a tak aj pokles výroby. Závod v Bytči sa zaoberá montážou a lisovaním plastových komponentov do interiérov automobilov ako sú ofukovače, centrálne panely, odkladacie boxy. Podľa Paškuliaka kríza pravdepodobne ovplyvní aj počet zamestnancov. „Momentálne vyhodnocujeme situáciu. V tejto chvíli ešte nevieme, či k prepúšťaniu dôjde, určite to však nebude hromadné prepúšťanie," povedal Paškuliak. Podľa jeho slov zaznamenali pokles dopytu najmä v súvislosti s automobilkou Peugeot.
Výrobu obmedzí aj spoločnosť Dong Hee, ktorá pri Strečne vyrába palivové nádrže a súčasti predných a zadných náprav. Podľa našich informácií spoločnosť nepredĺži zmluvy asi 60-tim zamestnancom, ktorým sa v najbližšom období končia zmluvy na dobu určitú. V závode tak bude pracovať asi o štvrtinu menej ľudí, z terajších 230. Podľa výrobného riaditeľa Emanuela Drexlera však ide o prirodzený výber a obmenu zamestnancov. „Každý zamestnávateľ si lepších ľudí necháva a horších vymení. Minimálne do jari však určite nebudeme odchody nahrádzať novými ľuďmi," povedal Drexler.
Spoločnosť Carmel Logistics, ktorá v závode v Bytčici zabezpečuje rozoberanie áut Kia a ich dodávku do Ruska, odmietla pre MY Žilinské noviny poskytnúť akékoľvek informácie. Nám sa však zo zdroja blízkeho spoločnosti podarilo zistiť, že asi pred tromi týždňami spoločnosť nepredĺžila zmluvu 130-tim z 320 zamestnancov. Ľudia tak v súčasnosti pracujú už len na dvoch linkách z pôvodných piatich.