Nedeľa, 15. júl, 2018 | Meniny má Henrich
ŽIAROVKY NESPĹŇAJÚ ŠTANDARDY

Diaľničný privádzač Žilina-Strážov je v tme

Osvetlenie diaľničného privádzača v Žiline - Strážove je hotové, napriek tomu nie je využité. Mesto ho nechce prevziať do užívania, problémom sú použité lacnejšie súčiastky a žiarovky. Rozdiel v cene požadovaných je vraj viac ako päť miliónov.

Cez cestu sa prechádza ťažko už počas dňa, ešte horšie však v noci. Po tme.(Zdroj: MICHAL FILEK)

Osvetlenie diaľničného privádzača v Žiline - Strážove je hotové, napriek tomu nie je využité. Mesto ho nechce prevziať do užívania, problémom sú použité lacnejšie súčiastky a žiarovky. Rozdiel v cene požadovaných je vraj viac ako päť miliónov.

ŽILINA. Diaľničný privádzač v Žiline - Strážove je v tme. Verejné osvetlenie napriek tomu, že je hotové, stále nesvieti. „Po večeroch je tu úplná tma a je veľký problém chodiť pešo okolo cesty," hovorí Milan Šuška zo Strážova.

Cez cestu musí chodiť každodenne, autobusové zastávky sú priamo na privádzači, rodinné domy sú po oboch jeho stranách. Všetko je momentálne bez osvetlenia. „Autobusovú zastávku premiestnili až ku Marakane a kto nemá auto, tak má problém," povedal Milan Šuška.

Článok pokračuje pod video reklamou

Investor diaľničného privádzača v Strážove, ktorým je Slovenská správa ciest, platil aj osvetlenie. Jeho cena sa pohybuje okolo 10 miliónov korún. Projektant uprednostnil lacnejšie žiarovky a ostatné súčiastky.

„Mesto osvetlenie neprevzalo, pretože nespĺňa štandardy, ktoré sú v meste po modernizácií verejného osvetlenia," povedal hovorca Mesta Žilina Martin Barčík. Projekt podľa neho pripomienkujú už dlhšie. Mesto si stanovilo drahší typ svietidiel, ktoré chce v meste používať.

„Žiarovky, ktoré mesto chce, boli o polovicu drahšie ako tie pôvodne navrhnuté. Projektant prehlásil, že použité komponenty spĺňajú štandard a že je to v poriadku," povedal Ján Mikula zo Slovenskej správy ciest.

Osvetlenie privádzača by sa použitím drahších komponentov predražilo vraj o viac ako päť miliónov korún. „Musíme to doriešiť, nechceme aby trpela verejnosť," hovorí Mikula.

Ak by teraz menili svietidlá, budú musieť zaplatiť aj tie už použité. Stavba by sa tak predražila ešte viac, ako keby sa použila vyššia rada svietidiel hneď. Možnosť, že sa situácia nevyrieši a osvetlenie nezapnú, nechcel Mikula ani pripustiť.

Bude sa rokovať

Mesto Žilina na privádzači požaduje svietidlá spĺňajúce napríklad požiadavky beznástrojovej údržby. Aktuálne použité žiarovky by musel správca meniť pomocou vysokozdvižnej plošiny a zastavovať tak premávku na privádzači.

„Použité komponenty znamenajú nedodržanie nášho stanoviska, ktoré bolo súčasťou stavebného povolenia," povedal Ján Garbier zo Siemensu, ktorý v meste osvetlenie spravuje.

Mestský úrad sa podľa neho s námietkami jeho spoločnosti stotožnil. „Pre koncepciu celej obnovy osvetlenia v Žiline boli vybraté určité typy svietidiel, kvôli ich životnosti, bezporuchovosti a kvalite," povedal Garbier. Použité však takými nie sú.

„Čakáme na rokovanie so Slovenskou správou ciest a zástupcami mesta, kde sa dohodneme na ďalšom postupe," hovorí Garbier.

Investor podľa neho doteraz nepredložil certifikáty od použitých komponentov, revízne správy a realizačný projekt. „Bez týchto vecí nie je možné stavbu prevziať," povedal Garbier.

Nie je podľa neho vôbec isté, že použitím požadovaných komponentov by sa stavba predražila o spomenutých päť miliónov. Podmienky sa pri veľkých odberoch dojednávajú individuálne a cenová ponuka stanovená podľa neho ešte nebola.

Všetko už funguje, treba len platiť

Osvetlenie je funkčné, všetko je podľa Mikulu vyskúšané, revízie sú urobené, treba vraj len namontovať elektromer a platiť elektrinu. Stavba je podľa neho platená z eurofondov a vysvetliť predraženie sa podľa neho nedá.

Mesto však ustúpiť nechce. Podobný problém podľa Barčíka bol aj na preložke Rajeckej cesty na Solinkách. Tam však Slovenská správa ciest pripomienky nakoniec do projektu zapracovala a osvetlenie tam mesto už prevzalo. „Ide nám o to, aby osvetlenie bolo kompatibilné," hovorí Barčík.

Prípadná zvýšená cena sa podľa neho prejaví na životnosti, či prevádzkovej úspore svetiel. „Tak ako je osvetlenie odovzdávané teraz, by pre nás bolo náročnejšie na údržbu," hovorí Barčík. Možností, ako situáciu vyriešiť, je podľa neho viac.

„Osvetlenie môže Slovenská správa ciest spravovať sama, alebo ho prispôsobí štandardom aké v Žiline máme, alebo investor príde s nejakým iným riešením," povedal Barčík. Vyriešenie celej situácie je však dnes ťažké odhadovať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  3. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  9. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 622
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 149
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 725
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 184
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 024
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 5 113
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 350
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 199
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 494
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 137

Hlavné správy z MY Žilina

V Nezbudskej Lúčke sa ťažil prírodný asfalt. Bolo to jediné miesto v Európe

Minulosť pripomína zatopený lom a ruina spracovateľského závodu.

Cehlárik: Urobím všetko pre to, aby som si vybojoval miesto v tíme už na kempe

Odchovanec žilinského hokeja verí, že v Bostone dostane šancu nielen on, ale aj ďalší Slováci.

Aktívny park prebudil v Rajci komunitu. Pred sebou má veľa plánov

Aktívna komunita sa stala víťazom hlasovania v súťaži týždenníka MY Žilinské noviny Najlepší projekt roka 2017.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vežu v Bojniciach navštívili prví turisti. Pozrite sa na ten úžasný výhľad

Vyhliadková veža v Bojniciach je v skúšobnej prevádzke.

Experti z Martina zisťovali, z ktorých pochutín nafúkate

Jedlá, ktoré by ste nemali jesť pred tým, ako si sadnete za volant.

Zelenina rastie Zvolenčanom pod oknami bytov, ľudia to príliš neoceňujú

Zvolenčania kritizujú aj "iný" režim kosenia.

Nechcený odev menia na unikátne dizajnérske kúsky

O recykláciu textilu, ktorý by inak skončil v kontajneri, sa už dva roky snaží mladá dizajnérka.

Vybrali SME

Už ste čítali?