V spojoch mestskej hromadnej dopravy v Žiline môžete cestovať po iných trasách, ako ukazujú mapy v autobusoch a na zastávkach. Dopravný podnik by to mal dať čoskoro do poriadku.
ŽILINA. Od septembra zmenil Dopravný podnik mesta Žilina (DPMŽ) trasovanie autobusových liniek. Vo vozidlách a na zastávkach sa však stále nachádzajú mapy liniek platné od 1. októbra 2007.
Podľa riaditeľa DPMŽ Igora Gubalu už boli mapy liniek v autobusoch a trolejbusoch „zmenené v priebehu októbra, kedy sme dolaďovali grafické úpravy schémy," povedal. Po upozornení, že to tak nie je, minimálne v spojoch 6, 7, 16 a 50 sa nevedel okamžite vyjadriť. „Ale určite dám prekontrolovať aktuálny stav mám vo vozidlách," odpísal.
Podnik má v meste a prímestských častiach 54 prístreškov, kde sú vylepené cestovné poriadky, tarify a prepravný poriadok. Tiež však staré mapy. „Na zastávkach MHD sme mapy ešte neinštalovali, nakoľko plánujeme vzhľad mapy, respektíve celého letáku upraviť do inej podoby, kedy by tieto zahŕňali aj informácie v cudzom jazyku a slúžili by aj zahraničným návštevníkom mesta," povedal Gubala.
Cestujúcich majú informovať aj letáky. Tie sa dajú stiahnuť z internetovej stránky podniku. Časom majú byť vo viacerých svetových jazykoch. V tlačenej podobe ich doteraz zabezpečovalo mesto, turistická informačná kancelária a združenie Mulica. Čoskoro by mali pribudnúť aj v informačných nosičoch rozmiestnených po meste. „Do budúcnosti plánuje DPMŽ vydávať informačné letáky o MHD z prostriedkov projektu BENEFIT, ktorého partnerom je mesto Žilina," dodal Gubala.
Vzrástol počet používateľov kariet
Zmena ceny cestovného od prvého januára spôsobila zvýšenie používateľov čipových karát. Podľa Gubalu predstavovali jazdy na kartu od začiatku roka do konca mája 29 percent, za posledných 5 mesiacov je to 44 percent. Cieľom zmeny cestovného bolo hlavne presmerovať ľudí na používanie týchto kariet. Jednorazový lístok zdražil z 12 na 17 korún, lístok kúpený u vodiča a lístok na nočný spoj stojí po novom 35 korún.
Zmeny priniesli ovocie
Na otázku, ako hodnotí zmeny trasovania autobusov, odpovedal riaditeľ DPMŽ Igor Gubala.
Dopady zmien trasovania autobusových liniek ešte nie je možné dôokladne vyhodnotiť, nakoľko od zmeny prebehlo len niečo vyše 2 mesiacov. Predbežne vieme povedať, že:
- Na linke č. 27 došlo k výraznému nárastu cestujúcich z Hájika, čím sa odbremenila trolejbusová doprava hlavne počas rannej dopravnej špičky.
- Preprava na linke č. 20 sa výrazne zrýchlila (ako skrátením trasy, tak aj vylúčením prejazdu cez kritický dopravný úsek - Rondel, kde dochádzalo k výrazným meškaniam). Počet prepravených cestujúcich na tejto linke výrazne nepoklesol. Zmena trasy však pozitívne prispela k zvýšeniu počtu cestujúcich na trolejbusovej linke č. 5, pretože do 1. 9. 2008 jazdila linka č. 2 (dnešná 20) asi zo 70-percent po tej istej trase ako trolejbusová linka č. 5.
- Linka č. 29 sa taktiež zrýchlila, nakoľko nezachádza na Kvačalovu pred DPMŽ.
- Nočná linka č. 50 je podobne, ako predchádzajúce linky 50 a 51, využívaná minimálne, no zabezpečuje základné spojenie centra so sídliskami v nočných hodinách. Zaznamenali sme zvýšené využívanie čipových kariet v spojoch tejto nočnej linky, nakoľko už od 1. 6. je v platnosti nová tarifa, ktorá umožňuje cestovanie v nočných spojoch aj pri použití čipovej karty. To do 1. 6. 2008 nebolo možné a na nočných spojoch platila osobitná tarifa.
(lk)