ŽILINA. Regionálna obchodná a priemyselná komora v Žiline dnes kritizovala štát za pomalé tempo výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v Žilinskom kraji. Namiesto toho sa vraj pod tlakom lobbistov uprednostňuje výstavba menej dôležitých úsekov napríklad v okolí Banskej Bystrice, kde pôsobil i minister dopravy Ľubomír Vážny. Podľa komory sa tak odďaľuje diaľničné prepojenie s Českom a Poľskom na severe krajiny a komplikuje príchod investorov do Turca, Liptova či na Oravu.
"Boli vyhlásenia (vlády), že prepojíme (diaľnicou) do roku 2010 Bratislavu, Žilinu a Košice. Pýtam sa, kde sú dnes tieto slová. Hovorilo sa, že budeme mať prepojenie smerom na Česko a Poľsko do roku 2012," povedal novinárom Dušan Haluška z regionálnej Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline. Podľa neho by sa však s výstavbou prepojenia na českú hranicu od Čadce malo napokon začať až po roku 2012. Nejasný je vraj tiež termín prepojenia s Poľskom.
Stanovisko ministerstva dopravy ČTK zisťuje. Vážny však v apríli pripustil, že spor o tender na výstavbu severných úsekov diaľnice D1 by mohol ohroziť stanovený termín dostavby spojenia medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010. Premiér Robert Fico zasa v januári nevylúčil, že diaľničné spojenie medzi Slovenskom a Poľskom sa možno nestihne vystavať do pôvodne ohláseného termínu v roku 2014.
Podľa žilinskej obchodnej komory by sa malo urýchlene pokračovať predovšetkým vo výstavbe diaľničného tunela Višňové medzi Martinom a Žilinou. V minulosti sa stihla vykopať prieskumná štôlňa, v roku 2003 sa však stavba zakonzervovala. Šéf žilinskej regionálnej komory Ján Mišura upozornil, že údržba zakonzervovanej stavby štát ročne stojí desať miliónov korún
(331.939 eur
). Podľa neho zlé cestné spojenie medzi Martinom a Žilinou, na ktorom dochádza často k nehodám, odrádza investorov od príchodu do Turca. Podľa doterajších informácií by sa výstavba tunela mala znova rozbehnúť na budúci rok.
Zástupcovia komory tiež upozornili, že vo výstavbe diaľnic a rýchlostných komunikácii treba pokračovať i na Orave, Liptove a Kysuciach. Inak vraj hrozí, že z týchto lokalít odídu niektorí investori. Pre zvýšený pohyb kamiónov na cestách sa tiež vytvárajú zápchy. Po diaľničnom spojení s Českom volá aj žilinská KIA, ktorá potrebuje dovážať i vyvážať súčiastky do moravského závodu automobilky Hyundai v Nošoviciach na Morave.