Ešte tento rok by v Žiline mohli začať stavať prvú cestu len pre cyklistov. Mala by spojiť sídlisko Vlčince a centrum mesta.
ŽILINA. Pôvodný plán radnice, dokončiť prvý cyklochodník v meste ešte pred koncom roka, sa splniť nepodarí. Projekt chodníka, ktorý spojí sídlisko Vlčince a centrum mesta bolo treba prerábať.
V pôvodnej podobe nezískal súhlas polície, hotový by však mohol byť v lete nasledujúceho roku. „Dopravný inžinier mal k pôvodnému projektu úvodného cyklistického chodníka osem pripomienok, týkajúcich sa hlavne bezpečnosti na jeho budúcej trase," povedala Jana Balogová, žilinská krajská policajná hovorkyňa.
Pripomienky sa však podarilo po osobnej prehliadke trasy odstrániť a chodník v týchto dňoch získal aj kladné stanovisko polície.
Z Vlčiniec až na Hlinkovo námestie
„Nejasnosti sme už vyriešili a aj dopravný inšpektorát v zásade odsúhlasil naše pôvodne navrhované trasovanie," povedal primátor Žiliny Ivan Harman.
Hlavným problémom podľa neho bolo, že polícia nie je schopná zakročiť proti vodičom parkujúcim na chodníku pre cyklistov. Mesto problém vyriešilo stavebným oddelením chodníka. Ešte do konca roka by sa teda mohlo začať s prvými úpravami na Hlbokej.
„Pôjde o prvú trasu, ktorá by mala ísť zo sídliska Vlčince, cez Hlbokú až do centra mesta. Mala by končiť ulicou Republiky na Hlinkovom námestí," hovorí Harman.
Mesto má podľa primátora spracovanú štúdiu na cyklotrasy, ktorej výsledkom by malo byť prepojenie sídlisk s centrom mesta. „Toto by sme chceli do konca volebného obdobia zrealizovať," povedal Harman. Na realizáciu chce radnica využiť aj európske fondy.
O chodníky bojuje aj Mulica
O zriadenie cyklotrás v Žiline významne usiluje združenie Mulica. „Samozrejme, že sú určité problémy, ktoré sa nedajú predvídať. Sme radi, že sa všetko dostalo aspoň do tejto fázy, do konca roka by sa mali urobiť prvé úpravy, asfaltovanie sa vraj má robiť až na jar," hovorí Soňa Šestáková z Mulice.
Zdržanie podľa nej môže byť spôsobené aj nedostatkom skúseností pri výstavbe takýchto chodníkov. Celý proces rovnako naráža aj na problémy s vlastníkmi pozemkov.
„Určite tento pilotný chodník môže pomôcť, aby budovanie ďalších bolo jednoduchšie. Každý prípad je však špecifický. Budovanie akejkoľvek cyklotrasy cez iné územie môže priniesť nové ťažkosti," povedala Šestáková.