Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Stavbu diaľničných tunelov pri Žiline chcú začať na jar

Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala, ktorého súčasťou bude aj 7-kilometrový tunel Višňové, by mohli začať stavať už v marci, či apríli budúceho roku.

Najfrekventovanejšiu cestu na Slovensku, ktorá vedie cez Strečniansku úžinu, chcú rozširovať zároveň s výstavbou diaľničného úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala.Najfrekventovanejšiu cestu na Slovensku, ktorá vedie cez Strečniansku úžinu, chcú rozširovať zároveň s výstavbou diaľničného úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala, ktorého súčasťou bude aj 7-kilometrový tunel Višňové, by mohli začať stavať už v marci, či apríli budúceho roka.

ŽILINA. Na konferencii venovanej diaľničnej infraštruktúre na severe Slovenska, to dnes v Žiline uviedol šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma.

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) odhaduje, že reálny čas začatia prác by mohol byť asi v polovici budúceho roka. Úsek je zaradený do tretej skupiny tendrov takzvaných PPP projektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Chomu by s vybraným uchádzačom mohla byť podpísaná koncesná zmluva v marci. Stavať sa začne, ak to schváli vláda. Podľa odborníkov je úsek najlepšie pripravenou diaľničnou stavbou na Slovensku.

Ministerstvo dopravy koncom októbra vydalo stavebné povolenie na dva zo štyroch úsekov, ktoré sú jej súčasťou. Podľa Chomu by do konca roka mali mať k dispozícii všetky štyri. Slovenská správa ciest uvažuje o súbežnom rozšírení frekventovanej dvojpruhovej cesty I. triedy cez Strečniansku úžinu, minimálne na tri pruhy. Podľa dopravného urbanistu Ľubomíra Matečeka, aj podľa Palčáka to nie je dobré riešenie.

Choma: Vláda by to mala schváliť

Podľa Chomu je stavba úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala natoľko významná a potrebná, že by mala dostať od vlády zelenú. Náklady na jej realizáciu odhaduje na 40 miliárd korún.

Skryť Vypnúť reklamu

„Marec je termín, kedy budú predložené ponuky od koncesionárov a potom je na vláde, či bude pre ňu víťazná ponuka prijateľná a aký bude mať dopad na štátny rozpočet," uviedol. Podľa jeho slov sú v každom z troch balíkov PPP projektov momentálne traja, až piati záujemcovia o realizáciu. Úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala je zaradený v treťom balíku.

Choma je presvedčený, že pokiaľ sa začne stavať v marci, alebo v apríli budúceho roka, úsek by mohol byť dokončený v roku 2013. Preto je vraj dobré uvažovať aj o rozšírení cesty I. triedy cez Strečniansku úžinu.

„Je to úsek s najvyššou intenzitou dopravy na Slovensku. Preto chceme dosiahnuť, aby tam namiesto dvoch pruhov boli minimálne tri."

Predstavuje si to tak, že jeden z nich bude predbiehací a bude vedený striedavo, raz pre jeden a neskôr pre druhý smer jazdy, aby mal každý možnosť predbehnúť nákladné vozidlo. Pripustil, že stavať cez Strečniansku úžinu štvorpruh s parametrom diaľnice nie je možné.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dopady na životné prostredie by boli obrovské. Myslím si, že by na to nedalo súhlas ministerstvo životného prostredia," ozrejmil Choma. Dodal, že rozšírenie cesty na tri pruhy by mohlo stáť asi jednu miliardu Sk.

tunelw.jpg

Mateček: Je to nezmysel

Ľubomír Mateček si myslí, že súbežná stavba diaľničného úseku a rozšírenie cesty I. triedy na štyri pruhy, je nezmyslom.

„Dopravná záťaž bude kapacitne pokrytá diaľničným tunelom a je zbytočné robiť štvorpruh ako záložnú komunikáciu. Je to postavené na vode," myslí si.

Podľa neho hrozí riziko, že pokiaľ rozšíria cestu I. triedy a tá preberie na seba dopravnú záťaž, samozrejme, s nižším komfortom, ako diaľnica, môže to niekto využiť ako argument proti výstavbe diaľničného úseku.

Rovnaký názor má aj Ľubomír Palčák. „Logické by bolo urýchlene vybudovať diaľničný úsek a až potom rozširovať cestu I. triedy. V súčasnosti je potrebné urobiť len nutné opravy z pohľadu zimnej prevádzky a bezpečnosti padania skál. Myslím si, že keby sa začalo s rozširovaním teraz, vytvoril by sa v okolí Žiliny taký dopravný kolaps, ktorý by sme len veľmi ťažko zvládli," povedal pre MY Žilinské noviny.

Šéf VÚD si ďalej myslí, že bolo veľkou chybou zaradiť tento úsek až do tretej skupiny tendrov. Má totiž pre dopravu strategický význam a to nielen lokálneho, ale aj európskeho charakteru. V prospech urýchlenej výstavby tunela vraj hovoria aj štúdie, ktoré „preukázali šetrenie až 1,8 miliardy Sk na prevádzkových nákladoch, v porovnaní s inými, náhradnými trasami, ktoré sa na tomto úseku ponúkajú".

To je podľa neho závažné číslo ktoré hovorí o tom, že diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala by mal byť dokončený prioritne. Podľa jeho predpokladov by sa mohlo začať stavať v polovici budúceho roka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. Študuj v malom a ži vo veľkom
  10. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 19 888
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 204
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 406
  4. Aká je chémia vôní 11 905
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 314
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 796
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 598
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 272
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 711
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

E- športový turnaj HernaZona.sk UNIZA Masters začína už tento piatok

Každý, komu je blízky herný svet, môže súťažiť online.

Žilina chce krajšiu stanicu. Železnice tlačí do spoločného projektu

Samospráva predstavila plán obnovy hanby Žiliny.

Mesto čistí Žilinu od bilboardov a nelegálnych reklamných zariadení

V minulých dňoch mesto odstránilo ďalších deväť bilboardov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

Päť rokov zatvorené kúpalisko by mali opraviť

Víťaz verejného obstarávania, domáca stavebná firma AVA-stav, si trúfa rekonštrukciu objektu stihnúť za 129 dní.

Vodičke namerali takmer tri promile

Pri dopravnej nehode v Ochodnici sa čelne zrazili dve autá. Zranili sa pri nej traja ľudia. Medzi nimi aj vodička, ktorá poriadne „nafúkala“.

Už ste čítali?