Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Šípoš: Zneužívaním média je nedať priestor kritikom

Na otázky MY Žilinských novín odpovedal analytik inštitútu Ineko Gabriel Šipoš.

Gabriel Šipoš - analytik Ineko.Gabriel Šipoš - analytik Ineko. (Zdroj: blog.sme.sk)

Na otázky MY Žilinských novín týkajúcich sa fungovania médií v samospráve odpovedal analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy - Ineko Gabriel Šípoš.

Aký komunikačný kanál je podľa Vás pre samosprávu najvhodnejší (rádio, rozhlas, televízia, noviny)?

Záleží to od podmienok samosprávy. Maličké obce si vystačia s rozhlasom čí obecnou nástenkou, vo veľkých sa oplatí aktuálne internetová stránka a občasník.


Samosprávy si zvyknú platiť priestor v komerčných médiách. Je to vhodnejšie ako vytvárať si vlastné médiá?

Skryť Vypnúť reklamu

Určíte je inzercia či komerčné prílohy v súkromných médiách lacnejšia cesta ako vlastné noviny, ak súkromné noviny pokrývajú rovnakú populáciu, ako by to robili vlastné noviny. Ak ale súkromné noviny obsluhujú ďaleko väčšiu časť obyvateľstva ako len dané mesto či obec, za zváženie stoji informovať vlastným periodikom.


Napríklad v Čechách sa štát dostal do prvej desiatky zadávateľov reklamy a predbehol napríklad aj Danone. Je podobný trend aj u nás? Je toto dobrá cesta?

Najnovší trend je podobný aj u nás najmä vďaka príchodu eurofondov a kampani prechodu na euro. Aj štát samozrejme potrebuje na špeciálne projekty upozorňovať, od prevencie na choroby po kampaň za bezpečnosť na cestách. Môže to byt problém, ak sa štát či vládni politici so zadávaním reklamy snažia tlačiť na média, aby boli v ich spravodajstve voči nim samým mäkší, ústretovejší. Silne celoštátne médiá sú voči takýmto tlakom odolnejšie ako slabé mestské médiá, ktoré závisia len od niekoľkých inzerentov.

Ako sa dá posúdiť či mesto iba informuje, alebo vlastné médium už zneužíva?

Skryť Vypnúť reklamu

Dá sa to zistiť pri článkoch, ktoré informujú o politike. Teda o rozhodnutiach starostu či poslancov. Zneužívaním je nedať priestor kritikom, ich argumentom, ale len starostovi či väčšine. Naopak za praktické informovanie bez nutnosti polemiky považujem informatívne správy typu aké kultúrne podujatia sa chystajú, alebo kedy sa bude robiť zber väčšieho odpadu alebo aké sú športové výsledky miestneho tímu.


Majú mať v mestských médiách priestor kritici napríklad primátora z radov opozičných poslancov a v akom rozsahu?

Určíte áno, bez diskusie a kontroly starostu sa zväčšuje priestor na zneužívanie moci a rozhadzovanie spoločných peňazí. Ako som už povedal, vždy pri politických diskusiách, pri rozhodovaní o rozpočte či akomkoľvek použití obecných peňazí je potrebne poskytnúť priestor na hlasy opozície či priamo obyvateľov obce.

Je vôbec potrebné aby sa mesto samo snažilo o svojich krokoch informovať, nemá to nechať iba na profesionálov?

Skryť Vypnúť reklamu

Najlepšie je samozrejme ak mesto pokrývajú súkromné média. V tom prípade by vlastne médium obce malo skutočne poskytovať len praktické informácie, a nepísať o politike. Ale v obciach väčšinou súkromné médiá nie sú, takže je na zváženie, ako ma obec informovať.


Je pre mesto výhodná investícia do vlastnej televízie, štúdia? Mohla by sa takáto investícia vrátiť, napríklad na predanej reklame, alebo je to vyslovene stratová záležitosť?

Výsledok záleží od stavu na trhu/konkurencie, ale všeobecne si myslím, že mesta nemajú byt mediálnymi podnikateľmi. Ak už ísť do toho, tak len kvôli cieľu praktického informovania občanov, nie kvôli možnosti zarobiť. Treba si však dobre zrátať náklady a zvážiť, či napríklad tlač spolu s interaktívnym internetom nie je lepšou možnosťou informovania.

Je výhodné keď mesto ako Žilina nechá spravovať svoju internetovú stránku súkromnej firme, ktorá to robí zadarmo, môže na ňu však umiestňovať svoju reklamu, ako platiť všetky náklady z rozpočtu mesta?

Najlepšie je vyhlásiť tender a zistiť, kto by zaplatil najvyššiu sumu za takýto model. Viaceré mesta majú takýto projekt s firmou, ktorá stavia zastávky MHD zadarmo s tým, že v nich ma firma reklamne plochy na predaj. Čiže ako obchodný model je to v poriadku, ale treba to urobiť verejnou súťažou, aby mesto získalo čo najlepšie podmienky.

Rozhovor vznikol emailom.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 103
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 790
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 666
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 191
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 001
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 582
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 976
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 843
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 541
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 704
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Testovanie v Kii bude pokračovať aj zajtra a po víkende.

5 h

Okrem Žiliny svoje kandidatúry oznámili aj Banská Bystrica, Hlohovec, Martin, Nitra, Prešov, Trenčín a Trnava.

6 h

Otestovať sa môžu aj neobjednaní záujemcovia.

9 h

K dispozícii je 11 odberných miest.

14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

9 h

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

20. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

7 h

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

20. jan

Už ste čítali?