Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Dopravné minimum

Okrem dopravy by bolo potrebné uviesť i dopravný urbanizmus, územné plánovanie i regionalistiku. Teória, ktorou sa budeme zaoberať, má základy vo fyzikou odvodenom zákone.

Gravitačný zákon – ktorého autor je Isaac Newton, je oným útlym a ľahko pochopiteľným vzorčekom tvoriacim základ našich odborných disciplín. Podľa neho sila vzájomného pôsobenia dvoch telies je priamo úmerná ich hmotnosti i gravitačnej konštante a nepriamo úmerná vzdialenosti medzi telesami. Gravitačné polia vo fyzike – alebo regióny – sú nehmotné štruktúry zistiteľné podľa ich účinkov prejavujúcich sa na hmote. Analogicky a zjednodušene teda platí: doprava medzi dvoma sídlami bude o to väčšia o čo väčšie sú ich „hmotnosti“ – najčastejšie počet obyvateľov, pracovných príležitostí, vybavenosti – a o čo menšia je ich vzájomná vzdialenosť. To isté platí i pre regionálne väzby miest a obcí. Ak budete tento princíp aplikovať na spojité územie, potom dostanete priestorové zobrazenie smerovania dopravných a regionál-nych väzieb. Zároveň sa nám pomerne jasne ohraničia územia so vzájomnými silnými väzbami – čo sú prirodzene definované regióny. S dôrazom na slovíčko „prirodzene“! Rozpoznáte taktiež línie najsilnejších dopravných a regionálnych vzťahov, ale i v opačnom prípade územia s minimálnymi alebo žiadnymi väzbami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Je jedno, aké si zvolíte merítko, princíp platí všade rovnako. Môže to byť úroveň mesta a v rámci neho vzťahy medzi jeho jednotlivými časťami, či územie Slovenska so vzťahmi medzi jednotlivými mestami či regiónmi alebo územie Európy a v jej rámci medzištátne dopravné vzťahy. To je zároveň všetko, čo nám ako teoretické minimum pre účely nášho článku postačuje. To, o čom píšem, nie je žiadna nová vec, vždy doteraz platila – nevynímajúc obdobie nášho direktívne riadeného spoločenského systému, keď sa uplatňovala mimo nášho územia – ale od určitej doby sa omnoho ľahšie preukazuje. Onou dobou jej ľahkého použitia je obdobie sprístupnenia náročnejších výpočtových programov.
Pre nás sú dôležité objektívne výsledky, ku ktorým sa gravitačné modelovanie Slovenska dopracovalo. Pod slovíčkom „objektívne“ myslím výsledky modelovania bez vonkajšieho zásahu či interpretačného skreslenia, teda bez pôsobenia subjektívneho ľudského faktoru.
V celoslovenskej rovine použitia sú dôležité výsledky dopravného modelovania západo-východných a severo-južných cestných prepojení.

Ak porovnávame hlavné trasy prepojení západu – východu a severu – juhu Slovenska, potom – s veľkým odstupom – najsilnejšie dopravné väzby sú vedené v severnej trase na východ cez Žilinu a Považie a západnej trase na juh cez z Čadce cez Žilinu – Banskú Bystricu a Šahy. V týchto súvislostiach si možno čitatelia spomenú na často opakovanú frázu prepojenia Bratislavy s Košicami diaľnicou. Dostávame sa tak k prvej manipulácii gravitačným zákonom. Z analýz generovania dopravy gravitačným modelom je zrejmé, že sila dopravného pôsobenia týchto miest zďaleka nepokrýva celé územie Slovenska a uvedený predpoklad je voči ostatnému územiu Slovenska nespravodlivý. Do diaľničného modelu je potrebné začleniť všetky dôležité mestské ciele, na východe, teda nie Košice, ale aj 95-tisícový Prešov. Zároveň ten, kto obhajuje prepojenie Bratislavy s Košicami diaľnicou z toho dôvodu, že je najkratšie, vidí, alebo chce vidieť, len jednu časť základnej gravitačnej dopravnej rovnice: vzdialenosť. A to je druhá, ešte hrubšia manipulácia.

Hmotu, ktorú v gravitačnej rovnici reprezentuje osídlenie, tento manipulatívny prístup cudne vynecháva. Výsledný priemet „ošklbanej“ gravitačnej rovnice v území nám jasne ukazuje „správne“ smerovanie hlavného cestného západ-východ prepojenia cez Zvolen a severojužného prepojenia znovu cez Banskú Bystricu a Ružomberok. Vieme teda, komu to má priniesť úžitok, budeme hľadať súvislosti a motívy i ich hlav-ných protagonistov. V regionalistike je to podľa gravitačného zákona taktiež jasné. Slovensko sa prirodzene gravitačne člení na 4 základné regióny. Neexistuje žiadny prirodzený región stredné Slovensko spájajúci navzájom Považie a Pohronie do jedného celku, naopak ide o dva svojbytné, nezávislé regióny. Navzájom ich rozdeľuje najväčšia prírodná bariéra Slovenska: horský masív Nízkych Tatier a Veľkej Fatry. V tomto 50 km širokom neosídlenom území neexistujú žiadne relevantné regionálne väzby, ktoré by územie navzájom „lepili“ dohromady.

Poznajúc históriu, i tú ľudstvu najvzdialenejšiu, veď zo školy vieme, že naše horské územie sa vrásnilo v štvrtohorách – i limity ľudskej existencie je nereálne, aby človek vyplnil voľný vysokohorský priestor jeho osídlením. So stopercentnou istotou teda môžeme predpokladať, že ani v budúcnosti sa žiadny spoločný prirodzený región Považia a Pohronia nevytvorí! Rozdelenie Slovenska na tri regióny – západ, stred, východ – vzniklo a existovalo len v totalitne riadenom útvare socialistického štátu. Dnešná regionalizácia Slovenska – juhozápad vrátane Bratislavy, severozápad (Považie), stred (Pohronie) a východ – už v praxi súkromného sektoru spoľahlivo funguje, len pre štátny sektor platí exkluzivita fungovania podľa modelu totalitného štátu. Rovnako ako v prípade dopravného urbanizmu a diaľnic, hľadajme motívy a dôvody i ako nás tieto deformácie ovplyvňujú v každodennom živote.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  8. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 731
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 342
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 026
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 512
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 417
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 7 415
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 904
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 704
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 672
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 385

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Čo robiť, ak zomrie niekto blízky

Ak nám zomrie blízky človek, je pochopiteľné, že smútime. No nevyhneme sa ani množstvu praktických povinností – od vybavenia, pohrebu cez vyriešenie rôznych záväzkov, ktoré mal zomrelý voči iným inštitúciám až po riešenie pozostalosti. Pomôže vám náš manuál v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Slávia po prehre v Leviciach oznámila príchod navrátilca

Žilinčania nezvládli najmä druhú štvrtinu.

Ilustračné foto.

Žilina očakáva pokles príjmov a rast výdavkov

Mestu pribudli a naďalej pribúdajú ďalšie povinnosti, ktoré z rozpočtu odčerpajú viac financií.

Mestské zastupiteľstvo Žilina.

Policajti skonfiškovali v okolí Terchovej motorky a štvorkolky

V boji s jazdcami majú strážcovia prírody už slušné kompetencie.

Spoločné akcie policajtov a strážcov prírody prinášajú výsledky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti skonfiškovali v okolí Terchovej motorky a štvorkolky

V boji s jazdcami majú strážcovia prírody už slušné kompetencie.

Nemecký turista zomrel počas túry v Malej Fatre

Vrtuľník nemohol pre vietor zasiahnuť.

Nitra zrušila silvestrovský ohňostroj. Zmeny budú aj vo vianočnom mestečku

Definitívny vzhľad námestia počas vianočných trhov ešte dolaďujú na útvare hlavného architekta.

AKTUALIZOVANÉ: Kysučania dnes protestujú v Bratislave: riešiť chcú dopravnú situáciu

Od desiatej majú aktivisti a zástupcovia dotknutých obcí stretnutia postupne na českej, poľskej, nemeckej aj kórejskej ambasáde, od ktorých očakávajú súčinnosť.

Vybrali SME

Už ste čítali?