Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Dopravné minimum

Okrem dopravy by bolo potrebné uviesť i dopravný urbanizmus, územné plánovanie i regionalistiku. Teória, ktorou sa budeme zaoberať, má základy vo fyzikou odvodenom zákone.

Gravitačný zákon – ktorého autor je Isaac Newton, je oným útlym a ľahko pochopiteľným vzorčekom tvoriacim základ našich odborných disciplín. Podľa neho sila vzájomného pôsobenia dvoch telies je priamo úmerná ich hmotnosti i gravitačnej konštante a nepriamo úmerná vzdialenosti medzi telesami. Gravitačné polia vo fyzike – alebo regióny – sú nehmotné štruktúry zistiteľné podľa ich účinkov prejavujúcich sa na hmote. Analogicky a zjednodušene teda platí: doprava medzi dvoma sídlami bude o to väčšia o čo väčšie sú ich „hmotnosti“ – najčastejšie počet obyvateľov, pracovných príležitostí, vybavenosti – a o čo menšia je ich vzájomná vzdialenosť. To isté platí i pre regionálne väzby miest a obcí. Ak budete tento princíp aplikovať na spojité územie, potom dostanete priestorové zobrazenie smerovania dopravných a regionál-nych väzieb. Zároveň sa nám pomerne jasne ohraničia územia so vzájomnými silnými väzbami – čo sú prirodzene definované regióny. S dôrazom na slovíčko „prirodzene“! Rozpoznáte taktiež línie najsilnejších dopravných a regionálnych vzťahov, ale i v opačnom prípade územia s minimálnymi alebo žiadnymi väzbami.

Skryť Vypnúť reklamu

Je jedno, aké si zvolíte merítko, princíp platí všade rovnako. Môže to byť úroveň mesta a v rámci neho vzťahy medzi jeho jednotlivými časťami, či územie Slovenska so vzťahmi medzi jednotlivými mestami či regiónmi alebo územie Európy a v jej rámci medzištátne dopravné vzťahy. To je zároveň všetko, čo nám ako teoretické minimum pre účely nášho článku postačuje. To, o čom píšem, nie je žiadna nová vec, vždy doteraz platila – nevynímajúc obdobie nášho direktívne riadeného spoločenského systému, keď sa uplatňovala mimo nášho územia – ale od určitej doby sa omnoho ľahšie preukazuje. Onou dobou jej ľahkého použitia je obdobie sprístupnenia náročnejších výpočtových programov.
Pre nás sú dôležité objektívne výsledky, ku ktorým sa gravitačné modelovanie Slovenska dopracovalo. Pod slovíčkom „objektívne“ myslím výsledky modelovania bez vonkajšieho zásahu či interpretačného skreslenia, teda bez pôsobenia subjektívneho ľudského faktoru.
V celoslovenskej rovine použitia sú dôležité výsledky dopravného modelovania západo-východných a severo-južných cestných prepojení.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak porovnávame hlavné trasy prepojení západu – východu a severu – juhu Slovenska, potom – s veľkým odstupom – najsilnejšie dopravné väzby sú vedené v severnej trase na východ cez Žilinu a Považie a západnej trase na juh cez z Čadce cez Žilinu – Banskú Bystricu a Šahy. V týchto súvislostiach si možno čitatelia spomenú na často opakovanú frázu prepojenia Bratislavy s Košicami diaľnicou. Dostávame sa tak k prvej manipulácii gravitačným zákonom. Z analýz generovania dopravy gravitačným modelom je zrejmé, že sila dopravného pôsobenia týchto miest zďaleka nepokrýva celé územie Slovenska a uvedený predpoklad je voči ostatnému územiu Slovenska nespravodlivý. Do diaľničného modelu je potrebné začleniť všetky dôležité mestské ciele, na východe, teda nie Košice, ale aj 95-tisícový Prešov. Zároveň ten, kto obhajuje prepojenie Bratislavy s Košicami diaľnicou z toho dôvodu, že je najkratšie, vidí, alebo chce vidieť, len jednu časť základnej gravitačnej dopravnej rovnice: vzdialenosť. A to je druhá, ešte hrubšia manipulácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Hmotu, ktorú v gravitačnej rovnici reprezentuje osídlenie, tento manipulatívny prístup cudne vynecháva. Výsledný priemet „ošklbanej“ gravitačnej rovnice v území nám jasne ukazuje „správne“ smerovanie hlavného cestného západ-východ prepojenia cez Zvolen a severojužného prepojenia znovu cez Banskú Bystricu a Ružomberok. Vieme teda, komu to má priniesť úžitok, budeme hľadať súvislosti a motívy i ich hlav-ných protagonistov. V regionalistike je to podľa gravitačného zákona taktiež jasné. Slovensko sa prirodzene gravitačne člení na 4 základné regióny. Neexistuje žiadny prirodzený región stredné Slovensko spájajúci navzájom Považie a Pohronie do jedného celku, naopak ide o dva svojbytné, nezávislé regióny. Navzájom ich rozdeľuje najväčšia prírodná bariéra Slovenska: horský masív Nízkych Tatier a Veľkej Fatry. V tomto 50 km širokom neosídlenom území neexistujú žiadne relevantné regionálne väzby, ktoré by územie navzájom „lepili“ dohromady.

Poznajúc históriu, i tú ľudstvu najvzdialenejšiu, veď zo školy vieme, že naše horské územie sa vrásnilo v štvrtohorách – i limity ľudskej existencie je nereálne, aby človek vyplnil voľný vysokohorský priestor jeho osídlením. So stopercentnou istotou teda môžeme predpokladať, že ani v budúcnosti sa žiadny spoločný prirodzený región Považia a Pohronia nevytvorí! Rozdelenie Slovenska na tri regióny – západ, stred, východ – vzniklo a existovalo len v totalitne riadenom útvare socialistického štátu. Dnešná regionalizácia Slovenska – juhozápad vrátane Bratislavy, severozápad (Považie), stred (Pohronie) a východ – už v praxi súkromného sektoru spoľahlivo funguje, len pre štátny sektor platí exkluzivita fungovania podľa modelu totalitného štátu. Rovnako ako v prípade dopravného urbanizmu a diaľnic, hľadajme motívy a dôvody i ako nás tieto deformácie ovplyvňujú v každodennom živote.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 861
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 641
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 230
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 635
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 075
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 048
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 418
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 241
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 102
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 990
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Futbalisti Hričovského Podhradia v dresoch, ktoré im daroval hráč Herthy Berlín Peter Pekarík. Pre klub ich vybavil jeho brat Jozef.

Futbalisti malej obce inkasovali druhý najnižší počet gólov v súťaži (17).

5 h
Ilustračné foto.

Eva K. je obvinená pre prijímanie úplatku a zneužívanie právomoci verejného činiteľa.

10 h

Uzávierka bude realizovaná prenosným dopravným značením a náležite poučenými osobami.

23. jan

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

23. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

24 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

23 h

Vo výsledkoch nie sú započítaní dvaja najväčší zamestnávatelia.

23. jan

Už ste čítali?