Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Bralo začali sanovať

Vodičov na ceste zo Žiliny do Martina čaká až do konca tohto roka nepohoda. Cestári budú od tohto týždňa sanovať skalné bralo nad frekventovanou cestou I/18. Minulý piatok dostali predbežné stavebné povolenie.

Havarijný stav
K rúcaniu skál z brala dochádza následkom tektonického narušenia hornín, výkyvov počasia a vplyvov koreňov vegetácie. Obec Strečno, v ktorej katastrálnom území je kritický úsek cesty, vyhlásila pred mesiacom havarijný stav. „Je to hlavne z dôvodu bezpečnosti cestujúcich a veľkému nárastu dopravy,“ povedal starosta Alfonz Klocáň. Slovenská správa ciest Žilina požiadala o predbežné stavebné povolenie na sanáciu brala. „Žiadosť sme podali na Spoločný stavebný úrad v Žiline, čakám, že do dvoch – troch dní povolenie podpíšem,“ povedal Klocáň. Minulý piatok rozhodnutie podpísal. „Degradácia skál dospela do štádia, kedy sme museli pristúpiť k riešeniu tejto situácie,“ povedal Marián Pikuliak zo Správy ciest. Od pondelka začali stavebné práce s obmedzením dopravy pod Strečnom.

Skryť Vypnúť reklamu


Viacero riešení
Na 9,5-kilometrovom úseku od Strečna po Dubnú skalu skombinujú viacero technických riešení. Budú to drevené bariéry do výšky dvoch metrov, ľahké a ťažké ploty na zachytenie padajúcich skál, voľné a kotvené siete prekrývajúce bralo a v najhorších úsekoch špeciálne dynamické bariéry. Tvoria ich stĺpy v brale s odstupmi asi 30 metrov, medzi ktorými je natiahnutá sieť. Tá pohltí veľkú kytetickú energiu padajúcich kameňov a vráti sa do pôvodného stavu. Kamene potom počas údržby odstránia. Na práce dostali cestári od ministerstva dopravy mimoriadnu dotáciu 300 miliónov Sk (9 958 175,66 €), sanačné úpravy museli prispôsobiť tomuto rozpočtu.

Neúnosná situácia
Cesta I/18 je dopravne preťažená. Za deň ňou prejde 27-tisíc vozidiel a je na nej mimoriadna nehodovosť. „Za minulý rok bolo v tomto úseku 112 dopravných nehôd, z toho boli usmrtené 2 osoby,“ povedal dopravný inžinier žilinskej polície Peter Olejár. V júli minulého roku tu tragicky zahynula mladá Češka, zabil ju kameň z brala. Jej rodina cestárov zažalovala. Cestu plánujú v budúcnosti rozšíriť na štyri pruhy. Dopravnú situáciu má vylepšiť aj diaľničný tunel Višňové. Podľa riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti a splnomocnenca vlády pre výstavbu diaľnic Igora Chomu má tunel vysokú prioritu. Odštartovanie jeho stavania odhadol na jar budúceho roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravné obmedzenia
Od minulého piatku platia na ceste dopravné obmedzenia. Premávka bude kvôli prípravným prácam obmedzená do dvoch zúžených jazdných pruhov, niekde do jedného jazdného pruhu.
Na zabezpečenie premávky bude osadené prenosné dopravné značenie, znížená rýchlosť
v oboch smeroch jazdy na 40 kilometrov za hodinu, niekde bude iba dvadsiatka. Počas prác v kritických úse-koch je možné presmerovanie kamiónovej dopravy cez Terchovú – Párnicu - Dolný Kubín. „Polícia vyzýva najmä vodičov tranzitnej dopravy zo západu na východ, aby pokiaľ je to možné využili na prepravu iný cestný ťah,“ povedala hovorkyňa žilinských policajtov Jana Balogová.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 843
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 605
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 670
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 107
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 858
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 614
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 988
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 816
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 256
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Bič na majiteľov dlhodobo stojacich áut. Mesto Žilina ich chce zdaniť

V minulom roku zaevidovali mestskí policajti 108 nepojazdných áut.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?