14. júl 2008 o 0:00
Mesto prenajíma, spoločnosť vyberá
Mesto Žilina parkovné nevyberá. Robí to spoločnosť, v ktorej má mesto majoritný podiel a tá mu väčšinu z peňazí odvádza. Mestská polícia nekontroluje, či platíte za parkovanie, ale či porušujete zákaz.
Ladislav Kavecký Externý prispievateľ
Vo februári 2007 sa primátor Ivan Harman vyjadril, že ak by mesto zrušilo platené parkovanie v Žiline, alebo menilo jeho systém, platilo by sankcie niekoľko desiatok miliónov korún. Aj tieto podmienky určovala zmluva medzi Žilinskou parkovacou spoločnosťou (ŽPS) a Mestom Žilina. Pokuty by boli vo výške 18-mesačného výberu parkovného a mesto by muselo splácať výstavbu Parkovacieho domu, teda 250-miliónov. Z parkovného nemalo ani korunu. Už to neplatí. Dohodli sa Vo februári tohto roku uzavrelo mesto a ŽPS dohodu, ktorá zmluvu upravila. Keďže došlo k zrušeniu miestnej dane za užívanie verejného priestranstva pre dočasné parkovanie, mesto prenechalo spoločnosti „za odplatu do užívania plochy určené na parkovanie a státie motorových vozidiel.“ Dohodu poskytol hovorca mesta Martin Barčík. Určili v nej plochy na účely parkovania a státia, pri ktorých musíte uhradiť „Cenu za parkovanie.“ „Účelom prenájmu je ich odplatné prenechanie do užívania priamo vodičom motorových vozidiel,“ stojí v dohode. Mesto prevzalo dlh spoločnosti a za to mu ide polovica z vybratých peňazí. Od júla to bude 60-percent. ŽPS robí podľa jej hovorkyne Ivany Strelcovej správu a údržbu systému parkovania, vyberá poplatky, predáva predplatené karty. Má viac ako 3 000 parkovacích miest v centre mesta a vyše 400 v parkovacom dome. Minulý rok bola stratová. Mestskí kontrolujú predpisy Na cestách v meste, kde je parkovanie platené, je zóna so zákazom státia a zastavenia. Ak nezaplatíte, pokuty vyberá Mestská polícia (MP) Žilina. Podľa jej náčelníka Stanislava Kľučku to však nie sú pokuty za nezaplatenie parkovacieho lístka, ale za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Ten spáchate, ak porušíte zákaz, ktorý vyplýva z úpravy cestnej premávky dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami. „Parkovanie je tam povolené za podmienky zakúpenia parkovacieho lístka. Pokiaľ si tento lístok vodič nekúpi, je to porušenie zákona. Takýmto spôsobom je to možné vyberať, bez ohľadu na to, či je to daň, alebo parkovné,“ povedal Kľučka. Podľa neho to mala Žilina ešte za jeho predchodcov a robia tak viaceré mestá. Podľa policajtov je takýto postup v poriadku. O zákazové značky požiadal Mestský úrad Žilina v roku 2003. Dôvodom, prečo sú v meste zóny s dopravným obmedzením je, „aby vodiči využívali tieto plochy na parkovanie. Sankciu možno uložiť pri nerešpektovaní dopravného značenia, pokiaľ je vozidlo na komunikácii,“ povedal zástupca hovorkyne žilinskej polície Radko Moravčík. Za nezaplatenie lístka, a teda za porušenie dopravného predpisu, môže MP udeliť pokuty od 500 – 2 000 korún. Podľa Kľučku však riešia veľa priestupkov iba dohovorom. Doprava tvorí asi polovicu ich agendy. Papuče preverí prokuratúra Súkromné firmy, či už s účasťou alebo bez účasti mesta, vyberajú poplatky za parkovanie aj, napríklad, v Banskej Bystrici, Martine alebo Bratislave. Žilina ani ŽPS podľa hovorcu Martina Barčíka nevyberá zrušenú daň za dočasné parkovanie. „Tu mesto, samozrejme, rešpektuje platný právny stav.“ Podľa neho ide o klasický nájomný vzťah. „Je to na základe dohody ŽPS s mestom, ktoré ŽPS prenajlo vyhradené plochy za parkovanie, na ktorých ŽPS vyberá poplatok za parkovanie a väčšia časť z týchto výnosov sa vracia mestu ako nájomné.“ Mestskú políciu, ktorú mesto platí, podľa neho nijako nepoverilo kontrolovaním zaplatenia parkovného. Kontrola dodržiavania dopravných predpisov je v základnej náplni jej činnosti. Postup MP pri zakladaní mechanických zábran odjazdu, takzvaných papúč a pri ukladaní blokových pokút za dopravné priestupky, skúma prokuratúra. Podnet na to dostala v máji. „Vzhľadom na všeobecný charakter problému a jeho rozsah bude podnet vybavený po zaujatí jednotného stanoviska prokuratúry,“ povedala hovorkyňa Krajskej prokuratúry Žilina Silvia Jakubčíková. Prokuratúra chce zjednotiť prax v tejto oblasti v celoslovenskom rozsahu. Platby za parkovanie a ich vyberanie nebudú mať zákonný základ ani v novo-pripravenom cestnom zákone. Potvrdil to Viktor Plézel z Prezídia policajného zboru. Zákon bude ale upravovať státie na chodníkoch. Vodič na ňom môže zastaviť, ak zostane vedľa jeho auta voľný priestor 1,5 metra.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou