Najskôr ním bola podľa obchodného registra Bratislava, potom Košice, teraz je to Nitra. Podľa obchodného registra je jediným spoločníkom firmy Darren Connolly z Anglicka. Bellavista má kanceláriu aj v Žiline na Mariánskom námestí, kde prebiehali prezentácie jej produktov.
Nedal sa nalákať
Pán Peter z Martina bol jedným z tých, ktorý sa nedal pri prezentácii nalákať a žiadnu zmluvu s touto cestovnou kanceláriou nepodpísal. Ako nám povedal, najskôr ho telefonicky oslovili a žiadali ho, aby odpovedal na anketu o dovolenkách. Potom sa Petrovi ohlásili zo spomínanej cestovnej kancelárie a pozvali ho na prezentáciu do Žiliny. Išiel na ňu so svojou manželkou skôr zo zvedavosti. V podchode čakali návštevníkov prezentácie uvádzači, ktorými boli pravdepodobne brigádnici. Prezentácia služieb cestovnej kancelárie prebiehala čudne. „Nikto sa nepredstavil, ale hneď začali s prezentáciou pobytov. Keďže sme boli pred niekoľkými rokmi na podobnej prezentácii, tušili sme, o čo ide a dali sme to patrične najavo. Keď videli, že u nás nepochodia, posadili nás do vedľajšej kancelárie mimo ostat-ných účastníkov prezentácie. Nejaký údajný Angličan sa pustil so mnou do rozhovoru. Myslel som si, že sa s ním porozprávam po anglicky, ale tlmočníčka ma nepustila k slovu. Nakoniec nám dali vyžrebovať cenu, ktorou bol zájazd do Dominikánskej republiky. Mladá sprievodkyňa, ktorá nás uviedla do vnútra, bola nadšená našou výhrou, ale tušili sme, že ide o danajský dar a rýchlo sme odišli. Keď som si potom prečítal na internete diskusiu o tejto cestovnej kancelárii, utvrdil som sa, že som s manželkou urobil správne,“ hovorí Peter.
Mnohých nachytali
Podľa internetovej diskusie sa mnohí klienti nechali nachytať a podpísali s „cestovkou“ zmluvy a memorandá porozumenia. Na prezentáciách plných eufórie sa nechali oklamať a ani poriadne nevedeli, čo podpisujú. Zaplatili potom za zájazdy až 30-tisíc korún. Ak chcú klienti odstúpiť od zmluvy, mali by cestovnej kancelárii vrátiť až náklady spojené s registráciou, čo je 28-tisíc korún. Bellavista vraj robí na svojich prezentáciách aj dražby dovoleniek, pričom jej reprezentanti nabádajú klientov, aby rýchlo dvíhali ruku, kým je dobrá cena.
Nie je ľahké sa brániť
Božena Stašenková, prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska, nám povedala, že zo svojej praxe nepozná okrem Bellavisty iné cestovné kancelárie, ktoré by sa snažili získať klientov podobným spôsobom. „Slovenské cestovné kancelárie si uvedomujú, že ak chcú v určitom regióne podnikať dlhodobejšie neuchyľujú sa k takýmto praktikám. Za obdobie od marca minulého roka sa doteraz na našu asociáciu obrátilo 55 klientov. Predpokladám, že ich je oveľa viac, ale nie všetci pracujú s internetom. Keďže ide o zmluvný vzťah, nie je jednoduché poradiť klientom, ako majú postupovať pri reklamáciách. O pomoc sme žiadali Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), keďže nekonala, sťažovali sme sa na Ministerstve hospodárstva SR. Po tejto intervencii nám SOI oznámila, že začína voči firme konať, ale neurobila nič.
Cestovná kancelária Bellavista ešte stále existuje a presídlila sa do mesta, kde o nej spotrebitelia nevedia. Podľa zákona číslo 250/2007, ktorý implementoval smernicu o nečestných obchodných praktikách, môže aj SOI predbežným opatrením zastaviť konanie firiem, ktoré poškodujú ekonomické záujmy spotrebiteľov,“ povedala nám Božena Stašenková. Týmto prípadom sa zaoberal aj minister spravodlivosti Štefan Harabin. Vo vyjadreniach pre tlač uviedol, že má zoznam nespokojných spotrebiteľov, ktorí zaplatili vopred zálohu. Zmluvné podmienky sú podľa neho formulované neprimeraným spôsobom v neprospech klientov. Minister uvítal podanie žaloby združenia spotrebiteľov o uloženie povinnosti zdržať sa takéhoto konania cestovnou kanceláriou. „Sudca môže dokonca priznať spotrebiteľovi aj primerané finančné zadosťučinenie. V tomto prípade nevylučujem ani trestné oznámenie,“ dodal Štefan Harabin.
Autor: GG