Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

AD: Diaľničný kilometer

Reagujem na článok Ľubomíra Matečka z minulého čísla MY Žilinských novín pod názvom Diaľničný kilometer v Žiline, pretože ho považujem za jednostranný a nevyvážený, ale poďme k faktom.

Realizáciu diaľnice D3 v úseku Hričovské Podhradie - Strážov do roku 2006 sľúbila ešte vláda M. Dzurindu v súvislosti s výstavbou závodu KIA MOTORS. Najväčšie ťažkosti s výkupom pozemkov však nedokázala riešiť. Až súčasná vláda prijala zákon, ktorý na jednej strane ctí vlastnícke práva občanov, ale na druhej strane zužuje priestor rôznym špekulantom, ktorí naťahovali prípravu pre štát strategických stavieb. Takýto zákon je, napríklad, vo Francúzku, ale i v iných krajinách, kde to so strategickou výstavbou diaľničnej siete mysleli vážne a neteoretizovali, ale konali. Aké odborné zdôvodnenie chce autor článku? Na jednej strane kritizuje meškanie výstavby a na druhej chce teoretizovať o zákone, ktorý je práve potrebný z hľadiska ich výstavby. Čo také sa zmenilo z hľadiska výstavby tejto stavby? Stavbu od začiatku realizuje rovnaký dodávateľ. Tak, ako ju pripravilo predchádzajúce vedenie ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) so všetkými nedostatkami, ktoré sa tiahnu, a ešte aj budú až do jej dokončenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek diaľnice D3 v polovičnom profile od obce Oščadnica až po tunel Horelica čakal dokončený od roku 1998 na uvedenie do prevádzky až do roku 2005. Bolo to vďaka tomu, že vtedajšia vláda zastavila takmer na jedno volebné obdobie výstavbu diaľníc. Vtedy som nezaregistroval ani jedno odborné vyjadrenie autora článku. A iste nemusím pripomínať, že tam bolo sedem rokov zmrazených niekoľko miliárd, ktoré mohli motoristom slúžiť. A to už ani nehorím o predražení výstavby diaľnic za toto obdobie nečinnosti, pretože medzitým stúpli ceny prác o takmer 49,5 %. (Podľa zverejnených informácií ŠÚSR index rastu cien medzi rokmi 1998 a 2005 v stavebníctve bol 1,495, to znamená nárast reálnych cien o 49,5%.) A tu neobstojí ani argument, že za Mečiarovej vlády bola výstavba predražená drahými úvermi. Dzurindova vláda mala možnosť zobrať si lacnejšie úvery a pokračovať. Dnes by sme nestáli pred zaostávajúcou výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest vzhľadom na rast motorizácie.

Skryť Vypnúť reklamu

O úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala sa niekoľkokrát minister, ale aj generálny riaditeľ NDS vyjadrili, že je naplánovaný ako tretí úsek, ktorý sa práve v týchto mesiacoch finalizuje na tender v rámci PPP projektov. To, že sa možno mešká s jeho prípravou oproti predpokladanému harmonogramu, je len preto, že je to po prvýkrát, čo sa takéto projekty pripravujú u nás. Na druhej strane je tento úsek diaľnice najlepšie pripravený po stránke projekčnej aj inžinierskej zo všetkých, ktoré sa začnú na Slovensku realizovať. Spomeňme si na vyhlásenia vtedajšieho ministra dopravy Prokopoviča, ako pripravuje PPP projekty. Boli to zrejme len politické vyhlásenia, pretože dnes by sme prvé z nich realizovali. Nepočul som žiadne vyjadrenie, že by sa tento úsek Hričovské Podhradie – Dubná Skala mal oddialiť, alebo nemal vôbec stavať, ako nenápadne naznačuje autor článku.

Skryť Vypnúť reklamu

A ako odborník určite vie, že takýto úsek s troma tunelmi Ovčiarsko, Žilina a Višňové, ktorý bude mimochodom najdlhší na Slovensku (až 7,5 km), je najnáročnejší na celom Slovensku. A jeho výstavba bude trvať podľa odborníkov minimálne päť rokov. Ak by sa teda začalo stavať, napríklad, koncom roka, tak ukončenie výstavby bude na konci roka 2013. To je jednoducho fakt. A čo dovtedy s cestou I/18 cez Strečiansku úžinu? V tomto úseku je už dnes prekračovaná takmer denne prípustná denná dopravná intenzita, čo spôsobuje časté dopravné nehody. A to nehovoríme o častom skalnom zosuve, ktorý spôsobil už aj smrteľné nehody. Veď nedávno tu musel starosta Strečna vyhlásiť stav ohrozenia. Toto akoby autor článku nevidel. Očakával by som skôr nejaký odborný návrh autora, ako túto situáciu riešiť a nie vyvolávať nepodložené fámy, že riešenie tohto úseku je náhrada za diaľnicu. Určite to neprospieva riešeniu problému, ale skôr ho politizuje. Taká je pravda, to predsa vie každý odborník.

Prepojenie BB cez Donovaly do Ružomberka a na poľské hranice rýchlostnou komunikáciou R1 je strategický nezmysel nielen z územno-plánovacieho hľadiska, ale i z hľadiska dopravnej obslužnosti územia. Tu sa 100% zhodujem s názorom autora článku. Toto riešenie, je podložené aj odborne. Potešilo ma, že po dokončení obchvatu Oravského Podzámku na trase R3 sa začala pred dvoma mesiacmi výstavba ďalšieho exponovaného úseku R3 okolo Trstenej. Isteže, najlepšie by bolo, aby sa naraz stavali všetky úseky diaľnic a rýchlostných ciest na celom Slovensku, ale to je nemožné vzhľadom na limitované finančné prostriedky, a preto je potrebné zvažovať priority. V našom kraji sa koncentruje najdôležitejší cestný dopravný uzol na Slovensku, a preto jeho výstavba prinesie ešte veľa čiastkových riešení a obmedzení, až pokým nebude vybudovaný celý. Ale to predsa prináša každá výstavba.

Preto buďme trpezliví a aspoň my stavební a dopravní inžinieri nevyvolávajme zbytočné emócie! Naopak, snažme sa konštruktívnou diskusiou objektívne informovať širokú verejnosť, aby sme ju získali na svoju stranu pri realizovaní takýchto strategických stavieb. Ospravedlňujem sa čitateľom, že som miestami musel používať rovnaký slovník ako autor článku, ale to len preto, aby som poukázal na absurdnosť manipulácie s faktami. Verím, že každý súdny čitateľ si spraví vlastný reálny obraz o príprave realizácie dopravnej infraštruktúry v našom kraji nie na základe nepodložených faktov, ale na základe reálnych výsledkov pri jej vlastnej realizácii.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 266
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 488
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 736
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 910
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 633
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 815
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 593
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Mesto Žilina zháňa dobrovoľníkov na celoplošné testovanie

Záujemcovia by mali byť vo veku od 18 do 50 rokov.

Ilustračné foto.

Nadšení pamiatkari. Známy komín z bytčianskeho kaštieľa existuje

V rámci komplexnej obnovy kaštieľa chcú komín vrátiť späť na jeho pôvodné miesto.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Už ste čítali?