Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

AD: Diaľničný kilometer

Reagujem na článok Ľubomíra Matečka z minulého čísla MY Žilinských novín pod názvom Diaľničný kilometer v Žiline, pretože ho považujem za jednostranný a nevyvážený, ale poďme k faktom.

Realizáciu diaľnice D3 v úseku Hričovské Podhradie - Strážov do roku 2006 sľúbila ešte vláda M. Dzurindu v súvislosti s výstavbou závodu KIA MOTORS. Najväčšie ťažkosti s výkupom pozemkov však nedokázala riešiť. Až súčasná vláda prijala zákon, ktorý na jednej strane ctí vlastnícke práva občanov, ale na druhej strane zužuje priestor rôznym špekulantom, ktorí naťahovali prípravu pre štát strategických stavieb. Takýto zákon je, napríklad, vo Francúzku, ale i v iných krajinách, kde to so strategickou výstavbou diaľničnej siete mysleli vážne a neteoretizovali, ale konali. Aké odborné zdôvodnenie chce autor článku? Na jednej strane kritizuje meškanie výstavby a na druhej chce teoretizovať o zákone, ktorý je práve potrebný z hľadiska ich výstavby. Čo také sa zmenilo z hľadiska výstavby tejto stavby? Stavbu od začiatku realizuje rovnaký dodávateľ. Tak, ako ju pripravilo predchádzajúce vedenie ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) so všetkými nedostatkami, ktoré sa tiahnu, a ešte aj budú až do jej dokončenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek diaľnice D3 v polovičnom profile od obce Oščadnica až po tunel Horelica čakal dokončený od roku 1998 na uvedenie do prevádzky až do roku 2005. Bolo to vďaka tomu, že vtedajšia vláda zastavila takmer na jedno volebné obdobie výstavbu diaľníc. Vtedy som nezaregistroval ani jedno odborné vyjadrenie autora článku. A iste nemusím pripomínať, že tam bolo sedem rokov zmrazených niekoľko miliárd, ktoré mohli motoristom slúžiť. A to už ani nehorím o predražení výstavby diaľnic za toto obdobie nečinnosti, pretože medzitým stúpli ceny prác o takmer 49,5 %. (Podľa zverejnených informácií ŠÚSR index rastu cien medzi rokmi 1998 a 2005 v stavebníctve bol 1,495, to znamená nárast reálnych cien o 49,5%.) A tu neobstojí ani argument, že za Mečiarovej vlády bola výstavba predražená drahými úvermi. Dzurindova vláda mala možnosť zobrať si lacnejšie úvery a pokračovať. Dnes by sme nestáli pred zaostávajúcou výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest vzhľadom na rast motorizácie.

Skryť Vypnúť reklamu

O úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala sa niekoľkokrát minister, ale aj generálny riaditeľ NDS vyjadrili, že je naplánovaný ako tretí úsek, ktorý sa práve v týchto mesiacoch finalizuje na tender v rámci PPP projektov. To, že sa možno mešká s jeho prípravou oproti predpokladanému harmonogramu, je len preto, že je to po prvýkrát, čo sa takéto projekty pripravujú u nás. Na druhej strane je tento úsek diaľnice najlepšie pripravený po stránke projekčnej aj inžinierskej zo všetkých, ktoré sa začnú na Slovensku realizovať. Spomeňme si na vyhlásenia vtedajšieho ministra dopravy Prokopoviča, ako pripravuje PPP projekty. Boli to zrejme len politické vyhlásenia, pretože dnes by sme prvé z nich realizovali. Nepočul som žiadne vyjadrenie, že by sa tento úsek Hričovské Podhradie – Dubná Skala mal oddialiť, alebo nemal vôbec stavať, ako nenápadne naznačuje autor článku.

Skryť Vypnúť reklamu

A ako odborník určite vie, že takýto úsek s troma tunelmi Ovčiarsko, Žilina a Višňové, ktorý bude mimochodom najdlhší na Slovensku (až 7,5 km), je najnáročnejší na celom Slovensku. A jeho výstavba bude trvať podľa odborníkov minimálne päť rokov. Ak by sa teda začalo stavať, napríklad, koncom roka, tak ukončenie výstavby bude na konci roka 2013. To je jednoducho fakt. A čo dovtedy s cestou I/18 cez Strečiansku úžinu? V tomto úseku je už dnes prekračovaná takmer denne prípustná denná dopravná intenzita, čo spôsobuje časté dopravné nehody. A to nehovoríme o častom skalnom zosuve, ktorý spôsobil už aj smrteľné nehody. Veď nedávno tu musel starosta Strečna vyhlásiť stav ohrozenia. Toto akoby autor článku nevidel. Očakával by som skôr nejaký odborný návrh autora, ako túto situáciu riešiť a nie vyvolávať nepodložené fámy, že riešenie tohto úseku je náhrada za diaľnicu. Určite to neprospieva riešeniu problému, ale skôr ho politizuje. Taká je pravda, to predsa vie každý odborník.

Prepojenie BB cez Donovaly do Ružomberka a na poľské hranice rýchlostnou komunikáciou R1 je strategický nezmysel nielen z územno-plánovacieho hľadiska, ale i z hľadiska dopravnej obslužnosti územia. Tu sa 100% zhodujem s názorom autora článku. Toto riešenie, je podložené aj odborne. Potešilo ma, že po dokončení obchvatu Oravského Podzámku na trase R3 sa začala pred dvoma mesiacmi výstavba ďalšieho exponovaného úseku R3 okolo Trstenej. Isteže, najlepšie by bolo, aby sa naraz stavali všetky úseky diaľnic a rýchlostných ciest na celom Slovensku, ale to je nemožné vzhľadom na limitované finančné prostriedky, a preto je potrebné zvažovať priority. V našom kraji sa koncentruje najdôležitejší cestný dopravný uzol na Slovensku, a preto jeho výstavba prinesie ešte veľa čiastkových riešení a obmedzení, až pokým nebude vybudovaný celý. Ale to predsa prináša každá výstavba.

Preto buďme trpezliví a aspoň my stavební a dopravní inžinieri nevyvolávajme zbytočné emócie! Naopak, snažme sa konštruktívnou diskusiou objektívne informovať širokú verejnosť, aby sme ju získali na svoju stranu pri realizovaní takýchto strategických stavieb. Ospravedlňujem sa čitateľom, že som miestami musel používať rovnaký slovník ako autor článku, ale to len preto, aby som poukázal na absurdnosť manipulácie s faktami. Verím, že každý súdny čitateľ si spraví vlastný reálny obraz o príprave realizácie dopravnej infraštruktúry v našom kraji nie na základe nepodložených faktov, ale na základe reálnych výsledkov pri jej vlastnej realizácii.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 276
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 028
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 855
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 758
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 673
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 523
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 421
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 420
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 276
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

7 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

10 h
Kapitán Strečna Jakub Beháň v zápase proti Višňovému (2:3). Trio bratov Beháňovcov nastrieľalo z dvadsiatich gólov FK Strečno v jesennej časti viac ako polovicu. Spomínaný Jakub ich dal päť, rovnako aj Marek. Tretí Patrik strelil jeden.

Futbalistom z obce na Váhu patrí až jedenáste miesto.

10 h

Uplynulý týždeň priniesol opäť zaujímavé udalosti.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

12 h

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

24. jan

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

16 h

Už ste čítali?