Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Diaľničný kilometer v Žiline.

V posledných dňoch, za nie príliš veľkej pozornosti médií, sme zaregistrovali dve udalosti, ktoré majú priamy vplyv na stavby diaľnic v Žilinskom kraji. S dvojročným oneskorením, ak nebudeme brať do úvahy diaľničnú „dieru“ v Považskej Bystrici, dorazil do

Žiliny/Strážova 1,5 km dlhý úsek diaľnice D3.

Prirodzene žiadne veľkolepé oslavy, veď kto už by sa chválil s takou dĺžkou diaľnice a s takým časovým sklzom. Zároveň sa však rozjasnilo na opačnom konci kraja, a to z južného smeru. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií prvý raz na verejnom fóre odkrylo karty, do vlády predložilo návrh, ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony priamo súvisiace s jednorazovými mimoriadnymi opatreniami v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Podľa neho sa medzi sieť diaľníc a rýchlostných ciest zaraďujú komunikácie, ktoré tam doteraz vôbec nepatrili. Ide o „našu známu“ rýchlostnú cestu R1 Banská Bystrica – Ružomberok a úplnu novinku, rýchlostnú cestu R8 Nitra – Topoľčany – Partizánske. Uvedený návrh má v slovenských pomeroch ešte typický územný priemet: cesta R1 do Banskej Bystrice naznačuje banskobystrický domov ministra dopravy, no a cesta R8 nám pripomína domov terajšieho predsedu vlády. Ministerský návrh, ktorý okrem iného umožňuje vyvlastňovanie pozemkov, predložený bez akéhokoľvek odborného zdôvodnenia!
Áno, ide o dôležitý kamienok do mozaiky, o ktorej píšem nie prvý raz, a ktorej obraz nadobúda čoraz jasnejšie kontúry.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledným obrazom je „staronová“ – rozumej reálnosocialistická regionalizácia Slovenska – ku ktorej má napomôcť vhodne upravená nadradená dopravná sieť Slovenska. Tou úpravou sú v Žiline ukončené diaľnice D1 a D3, náhrada diaľničného prepojenia Žilina – Dubná Skala – Martin – Ružomberok (veď v trase diaľnice sa zrazu objavili nepredvídateľné geologické problémy) rozšírenou existujúcou cestou i náhrada diaľnice D3 do Poľska a na Moravu rýchlostnou cestou Banská Bystrica – Ružomberok – Dolný Kubín – Trstená a Námestovo. Ak sa vám tento koncept zdá povedomý, tak ste uhádli. Takto si to na mape nakreslili banskobystrickí aktivisti, forsírujúc svoje zámery a pohľady na svet z čias socializmu, keď ekonomika aj spoločnosť boli riadené direktívne. Ministerstvo dopravy si tieto myšlienky nielen osvojilo, ale začína ich potichu, ale rázne uvádzať do praxe. Zdôrazňujem, je to úplne scestný koncept, ktorý bezprecedentne odporuje všetkým exaktne odvodeným modelom dopravnej obsluhy územia Slovenska a, samozrejme, i jeho prirodzenej regionalizácii. Na celej veci je zarážajúca ľahkosť, s ktorou je možné v politickom prostredí manipulovať so striktne odbornými problematikami.

Skryť Vypnúť reklamu

Je nad slnko jasné, že takýto model dopravnej obsluhy územia a usporiadania jeho regiónov, podľa strihu z obdobia prezidentovania Antonína Novotného, nemá šancu na úspech. Veď kto osídli pohoria Nízkych Tatier a Veľkej Fatry tak, aby sa na ich ploche nachádzala dostatočne hustá populácia stmeliaca dohromady Považie s Pohroním? V konkrétnych súvislostiach to znie absurdne, ale je to jeden z najdôležitejších ekonomických, kultúrnych i spoločenských predpokladov funkčného regiónu v tržnom hospodárskom prostredí. Za vlády KSČ to fungovalo, ale direktívne, strana nariadila a občania sa podriadili a vykonali. Cesty za nákupmi či vybavovaním všetkého možného do za horami ležiacej, prednostne zásobovanej, krajskej metropole sú našťastie zlým snom, ktorý je za nami. Ja si jeho návrat do reality rozhodne neprajem. Politicky zlepený región Považia a Pohronia sa bytostne dotýka celého Slovenska, avšak impulz k náprave stavu musí prísť práve z prostredia, kde je deformácia najciteľnejšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Teda z Považia, územia od Trenčína po východnú hranicu Liptova. Akú šancu má občan na zmenu politikmi deformovanej odbornej problematiky? Zo svojich skúseností si dovolím tvrdiť, že dosiahnutie zmeny prostredníctvom odborných argumentácií len ťažko vedie k cieľu. Bohorovnosť a arogancia politikov totiž v medzivolebných obdobiach prudko stúpa, bernou mincou sa stávajú len hlasy získané vo voľbách. Každý si vie ľahko spočítať, zástupcovia akých strán presadzujú deformovanú dopravnú a regionálnu politiku prerušenia kontinuity diaľnic na Považí: Ak sa to nezmení, ja ich rozhodne voliť nebudem. Najbližšie voľby sú o rok, sú to voľby do zastupiteľstva nášho samosprávneho kraja. Rok máme na to aby sme situáciu pozorne sledovali a nedali sa oklamať. Alebo chceme i naďalej cestovať v nekonečných, dopravnými nehodami popretkávaných, kolónach medzi Žilinou a Ružomberkom, či vymeniť našu regionálnu identitu za Stredné Slovensko Antonína Novotného?

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Zelená Bratislava
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 051
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 237
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 035
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 798
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 647
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 342
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 395
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 235
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 165
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 921
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

BYTČA: Lúpež, vyhrážanie i poškodzovanie majetku. Mladík si poriadne zavaril

Na obvineného muža policajti spracovali podnet na návrh na jeho vzatie do väzby.

V III. lige kraľuje nezastaviteľný Hundák, v I. a II. triede na čele pätnásťgóloví strelci

Zápasy regionálnych či oblastných futbalových súťaží tento rok už pravdepodobne neuvidíme, väčšina duelov z jesennej porcie je však už za nami. Preto sme sa pozreli, ako vyzerajú poradie strelcov v jednotlivých súťažiach.

Daniel Hundák (druhý zľava) a Peter Jasenovský (tretí zľava) patria nielen medzi najlepších strelcov Bánovej, ale aj celej III. ligy.

Mesto Žilina požiada o návratnú finančnú pomoc vo výške viac ako 2 milióny eur

Radnica chce peniaze použiť na financovanie správy a údržby komunikácií a verejnej zelene.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?