Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Diaľničný kilometer v Žiline.

V posledných dňoch, za nie príliš veľkej pozornosti médií, sme zaregistrovali dve udalosti, ktoré majú priamy vplyv na stavby diaľnic v Žilinskom kraji. S dvojročným oneskorením, ak nebudeme brať do úvahy diaľničnú „dieru“ v Považskej Bystrici, dorazil do

Žiliny/Strážova 1,5 km dlhý úsek diaľnice D3.

Prirodzene žiadne veľkolepé oslavy, veď kto už by sa chválil s takou dĺžkou diaľnice a s takým časovým sklzom. Zároveň sa však rozjasnilo na opačnom konci kraja, a to z južného smeru. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií prvý raz na verejnom fóre odkrylo karty, do vlády predložilo návrh, ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony priamo súvisiace s jednorazovými mimoriadnymi opatreniami v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Podľa neho sa medzi sieť diaľníc a rýchlostných ciest zaraďujú komunikácie, ktoré tam doteraz vôbec nepatrili. Ide o „našu známu“ rýchlostnú cestu R1 Banská Bystrica – Ružomberok a úplnu novinku, rýchlostnú cestu R8 Nitra – Topoľčany – Partizánske. Uvedený návrh má v slovenských pomeroch ešte typický územný priemet: cesta R1 do Banskej Bystrice naznačuje banskobystrický domov ministra dopravy, no a cesta R8 nám pripomína domov terajšieho predsedu vlády. Ministerský návrh, ktorý okrem iného umožňuje vyvlastňovanie pozemkov, predložený bez akéhokoľvek odborného zdôvodnenia!
Áno, ide o dôležitý kamienok do mozaiky, o ktorej píšem nie prvý raz, a ktorej obraz nadobúda čoraz jasnejšie kontúry.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledným obrazom je „staronová“ – rozumej reálnosocialistická regionalizácia Slovenska – ku ktorej má napomôcť vhodne upravená nadradená dopravná sieť Slovenska. Tou úpravou sú v Žiline ukončené diaľnice D1 a D3, náhrada diaľničného prepojenia Žilina – Dubná Skala – Martin – Ružomberok (veď v trase diaľnice sa zrazu objavili nepredvídateľné geologické problémy) rozšírenou existujúcou cestou i náhrada diaľnice D3 do Poľska a na Moravu rýchlostnou cestou Banská Bystrica – Ružomberok – Dolný Kubín – Trstená a Námestovo. Ak sa vám tento koncept zdá povedomý, tak ste uhádli. Takto si to na mape nakreslili banskobystrickí aktivisti, forsírujúc svoje zámery a pohľady na svet z čias socializmu, keď ekonomika aj spoločnosť boli riadené direktívne. Ministerstvo dopravy si tieto myšlienky nielen osvojilo, ale začína ich potichu, ale rázne uvádzať do praxe. Zdôrazňujem, je to úplne scestný koncept, ktorý bezprecedentne odporuje všetkým exaktne odvodeným modelom dopravnej obsluhy územia Slovenska a, samozrejme, i jeho prirodzenej regionalizácii. Na celej veci je zarážajúca ľahkosť, s ktorou je možné v politickom prostredí manipulovať so striktne odbornými problematikami.

Skryť Vypnúť reklamu

Je nad slnko jasné, že takýto model dopravnej obsluhy územia a usporiadania jeho regiónov, podľa strihu z obdobia prezidentovania Antonína Novotného, nemá šancu na úspech. Veď kto osídli pohoria Nízkych Tatier a Veľkej Fatry tak, aby sa na ich ploche nachádzala dostatočne hustá populácia stmeliaca dohromady Považie s Pohroním? V konkrétnych súvislostiach to znie absurdne, ale je to jeden z najdôležitejších ekonomických, kultúrnych i spoločenských predpokladov funkčného regiónu v tržnom hospodárskom prostredí. Za vlády KSČ to fungovalo, ale direktívne, strana nariadila a občania sa podriadili a vykonali. Cesty za nákupmi či vybavovaním všetkého možného do za horami ležiacej, prednostne zásobovanej, krajskej metropole sú našťastie zlým snom, ktorý je za nami. Ja si jeho návrat do reality rozhodne neprajem. Politicky zlepený región Považia a Pohronia sa bytostne dotýka celého Slovenska, avšak impulz k náprave stavu musí prísť práve z prostredia, kde je deformácia najciteľnejšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Teda z Považia, územia od Trenčína po východnú hranicu Liptova. Akú šancu má občan na zmenu politikmi deformovanej odbornej problematiky? Zo svojich skúseností si dovolím tvrdiť, že dosiahnutie zmeny prostredníctvom odborných argumentácií len ťažko vedie k cieľu. Bohorovnosť a arogancia politikov totiž v medzivolebných obdobiach prudko stúpa, bernou mincou sa stávajú len hlasy získané vo voľbách. Každý si vie ľahko spočítať, zástupcovia akých strán presadzujú deformovanú dopravnú a regionálnu politiku prerušenia kontinuity diaľnic na Považí: Ak sa to nezmení, ja ich rozhodne voliť nebudem. Najbližšie voľby sú o rok, sú to voľby do zastupiteľstva nášho samosprávneho kraja. Rok máme na to aby sme situáciu pozorne sledovali a nedali sa oklamať. Alebo chceme i naďalej cestovať v nekonečných, dopravnými nehodami popretkávaných, kolónach medzi Žilinou a Ružomberkom, či vymeniť našu regionálnu identitu za Stredné Slovensko Antonína Novotného?

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 817
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 801
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 841
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 839
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 522
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 438
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 852
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 573
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 520
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vladimír Randa, Martin Kapitulík, Miriam Šuteková a poslanecký klub Iná Žilina o tom, čo sa podarilo a čo nepodarilo žilinskému primátorovi.

3 h

V systéme pribudla Spojená škola Rosinská cesta 4 a Základná škola s materskou školou Do Stošky v Bánovej.

9 h

V prípade priaznivej epidemiologickej situácie sa mestský úrad opäť otvorí 1. februára.

17 h
Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Testovanie v Kii bude pokračovať aj zajtra a po víkende.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

7 h

Už ste čítali?