Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Cestujte lacnejšie a zdravšie

Dopravná situácia v Žiline sa stáva čoraz komplikovanejšia. Autá stále pribúdajú, a tak sa ráno a poobede tvoria na križovatkách dlhé kolóny, ktoré brzdia premávku a znásobujú dĺžku času cesty z práce či do práce.

Dostať sa z centra alebo do centra mesta v popoludňajších hodinách trvá niekedy aj pol hodinu a v piatok aj oveľa viac. Ďalším veľkým problémom je nedostatok parkovacích miest. Autám ustupuje čoraz viac zelene a z mesta sa stáva betónová džungľa, s čím potom súvisia mnohé ďalšie problémy, ako napríklad s odtekaním dažďovej vody. Podľa občianskeho združenia Mulica, ktoré bojuje za vrátenie ulíc ľuďom, je priemerná obsadenosť automobilu 1,2 osoby. Čiže v autách vidíme väčšinou sedieť len jednu osobu a to vodiča. Takáto doprava sa nazýva individuálna automobilová doprava. Vodiči čakajú v kolónach a nadávajú na dopravnú situáciu v meste, no málokto sa zamyslí nad tým že sa s tým niečo dá spraviť. Ako prvá alternatíva stvorená pre osobnú prepravu po Žiline je cyklistika. Táto preprava je oveľa lacnejšia, pretože náklady v porovnaní s automobilom sú minimálne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Je oveľa rýchlejšia, pretože vďaka malým nárokom na priestor vás ušetrí dlhého čakania v kolónach a navyše nemusíte hľadať, či platiť parkovacie miesto. Chce to len prekonať ľudskú pohodlnosť a tých pár kilometrov sa prepraviť pomocou vlastnej sily. Okrem toho je to zdravá preprava, ako pre človeka, tak aj pre mesto, pretože jazda na bicykli neprodukuje žiadne skleníkové plyny a človek spraví aj niečo pre svoje zdravie, čo sa potom prejaví aj na psychike. Na bicykli ste v žilinských uliciach oveľa mobilnejší ako na svojom motorovom tátošovi. Vodiči, ktorí strácajú čas v kolónach, by aspoň raz mohli skúsiť oprášiť svoju Esku, Ukrajinu, Libertu či Favorit a v jedno ráno sa vybrať na svoje pracovisko len po dvoch kolesách. Chce to vážne len prekonať pohodlnosť tejto doby. Ako spievajú bicykloví pankáči z The Kľemones: „Bicyklové sedlo síce nieje prvá trieda, no ten pocit v duši nám nič iné nedá“.

Ďalšou alternatívou je cestovať mestskou hromadnou dopravou. Treba mať na vedomí dôležitý fakt, že počet ľudí, ktorý sa zmestí do tridsiatich automobilov sa zmestí aj do jedného autobusu či trolejbusu. Aj táto preprava je lacnejšia ako individuálna automobilová doprava. Cena lístka len ťažko prekročí cenu benzínu, ktorý spálite v koló-nach po ceste z práce a do práce. Naviac v autobuse či trolejbuse sa nemusíte venovať šoférovaniu, ale čas môžete využiť na niečo užitočnejšie. Percentuálne časové využitie MHD je oveľa vyššie ako pri automobile, pretože auto, ktorým sa doveziete do práce a domov okrem samotnej cesty bezúčelne stojí a nik ho nevyužíva. Naopak taký trolejbus sa využíva skoro nonstop a taktiež šetrí Váš čas pri hľadaní parkovacieho miesta. Využívaním alternatívnej dopravy sa uľaví premávke, ľuďom a aj nášmu mestu. Inšpirácia a motivácia: The Kľemones a občianske združenie Mulica.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  7. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  8. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  9. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  2. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  6. Nestarnú, ale dozrievajú
  7. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  8. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  10. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 449
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 14 574
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 484
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 924
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 598
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 225
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 848
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 040
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 163
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 944

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

RegioStars 2019: Žilinský projekt získal európskeho Oskara

Víťazov vyhlásili na slávnostnej ceremónii, ktorá bola súčasťou Európskeho týždňa regiónov a miest v Bruseli.

Odovzdávanie cien Regiostars v Bruseli.
Záchrana sedemdesiatročnej turistky.

Certifikované školenie o alarmoch Jablotron v Žiline!

Chcete sa stať certifikovaným odborníkom v tejto oblasti? Tak si do svojho diára poznačte termíny najbližších školení: 5. a 6. 11. 2019 v Žiline.

Oblastný futbal: Súľov s Kuneradom len remizoval, vedúcu priečku však nestratil

Pozrite si, aké výsledky sa cez víkend zrodili na dedinských ihriskách.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čo bude s prázdnou Hypernovou

Majiteľ chce získať jedného silného nájomcu.

Zomrel významný piešťanský lekár, bol i držiteľom medaile Dérera

Vo veku nedožitých 67 rokov zomrel bývalý štátny tajomník ministerstva zdravotníctva, piešťanský lekár - ortopéd Peter Ottinger.

Obvinených odvážali do väzenia autobusom, bolo ich vyše štyridsať

Okresný súd v Trnave rozhodoval cez víkend o obvinených z kauzy najväčšej nelegálnej fabriky na cigarety, do väzby vzal 45 Ukrajincov, Moldavcov a Bulharov.

Je isté, že práca na nočné zmeny škodí zdraviu, tvrdí psychiater

Kým v Európskej únii pracuje na nočné zmeny v priemere len šesť percent ľudí, na Slovensku pracuje aj v noci takmer trikrát viac ľudí.

Vybrali SME

Už ste čítali?