Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Príliš veľa jazdného komfortu v Strečnianskej úžine

Žilinská pobočka Slovenskej správy ciest (SSC) a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nám začali sľubovať neobvyklý jazdný komfort na cestných trasách v Strečnianskej úžine. V úseku medzi Žilinou a Vrútkami by sme mali dostať spolu až 8, pre neveriacich slo

vom osem jazdných pruhov.

Dnes sú na tomto úseku v prevádzke 2 jazdné pruhy jednej cesty a akýkoľvek zásah do ich zjazdnosti (dopravné nehody, opravy ciest, čiastočné uzávierky) sa okamžite prejaví paralýzou cestnej dopravy na severozápade Slovenska. Na prvý pohľad by sa zdalo, že sa ide udiať v zásade veľmi dobrá vec. Má to však niekoľko rovnako zásadných „ale“.
Štyri jazdné pruhy medzi Žilinou a Martinom by mala mať diaľnica D1 postavená v rámci projektov PPP (verejno-súkromné partnerstvo). Ministerstvo dopravy v týchto dňoch oznámilo – ale nevyhlásilo – tender na jej financovanie, stavbu a prevádzkovanie práve prostredníctvom PPP. Ak tento tender nedopadne podobne ako ten prvý v poradí na úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom – v ktorom sa jeden najvyšší orgán štátnej správy Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR súdi s iným najvyšším orgánom štátnej správy, Úradom pre verejné obstarávanie SR – potom sa možno diaľnice medzi Žilinou a Martinom dočkáme.

Skryť Vypnúť reklamu

Na celej veci je však zaujímavé a zároveň podozrivé, že štvorčlenné konzorcium Rýchlostné komunikácie, ktorého námietka voči postupu Ministerstva v tendri vyvolala súdny spor dvoch štátnych orgánov, rovnakú námietku v tendri PPP na rýchlostnú cestu R1 do Banskej Bystrice stiahlo. Stavba úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom je tak v nedohľadne, zatiaľ čo stavba rýchlostnej cesty R1 do Banskej Bystrice sa môže pripravovať. Do hry zároveň vstupuje SSC, dožadujúca sa rozšírenia existujúcej cesty I/18 v Strečnianskej úžine na 4 jazdné pruhy, a to ešte v dobe pred spojazdnením diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom. V projektovej dokumentácii na rozšírenie cesty, katastrofálnej odbornej úrovne, nenájdete povinné odborné preukázanie potreby rozšírenia cesty. Na základe takejto dokumentácie sa zástupcovia SSC domáhajú zmeny územného plánu Žilinského kraja! Na oficiálnych jednaniach operujú množstvom rôznorodých zdôvodnení.

Skryť Vypnúť reklamu

Od padania skál na cestu, cez dopravnú nehodovosť až po pltníkov na Váhu. Chýba im však stále to najdôležitejšie, exaktne preukázať, že i pri prevádzkovaní diaľnice D1 je nutné rozšíriť cestu I/18 na 4 jazdné pruhy, a to i za cenu úplného ochromenia cestnej dopravy počas výstavby rozšírenia cesty. Že ide o chránené územie národného parku to navrhovateľov vôbec netrápi. A nakoniec to najlepšie, o falošnosti tvrdení SSC ohľadom potreby súbežnej a prepojenej prevádzky 4-pruhovej diaľnice D1 a 4-pruhovej cesty I/18 v úseku medzi Žilinou a Vrútkami svedčí fakt, že SSC vo svojom projekte na žilinskej strane Strečnianskej úžiny akosi pozabudla komunikačne prepojiť diaľnicu D1 a cestu I/18!
Z celej situácie, medzi riadkami, vyplýva snaha súčasného vedenia štátu zbaviť sa zodpovednosti za stavbu diaľnice D1 na Považí a snaha o jej nahradenie rozšírením existujúcej cesty I/18.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopad takéhoto stavu na Žilinu a Považie by bol katastrofálny. Dlhodobo plánovaná komunikačná štruktúra mesta by bola úplne rozbitá, Metro ale i iné podnikateľské subjekty, plánujúce umiestniť svoje ambiciózne projekty pozdĺž trasy diaľničného privádzača od Bytčice, by sa naraz ocitli vedľa nezaujímavej mestskej komunikácie. O nedobrom vplyve na obyvateľstvo pozdĺž kolabujúcich mestských ciest ani nie je potrebné zvlášť hovoriť. Neustále zdôvodňovať súčasnú najvyššiu prioritu výstavby diaľničnej siete na Slovensku v úseku medzi Žilinou a Martinom je v odborných kruhoch zbytočné. Na súčasnej politickej scéne to však s prístupom k tejto problematike nie je až také jednoznačné. Podľa štandartnej praxe by sa žiadalo čo najskôr postaviť diaľnicu D1 medzi Žilinou a Martinom. Do tejto doby by bolo potrebné, aby si SSC splnila svoju povinnosť správcu cesty uskutočnením sanácie závad skalnatých masívov nad cestou
v Strečnianskej úžine, a to bez jej rozširovania. Zároveň poskytuje dostatok priestoru SSC na to, aby konečne dala vypracovať vierohodný projekt identifikujúci potrebný rozsah úpravy cesty I/18.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 531
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 458
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 248
  4. Aká je chémia vôní 10 987
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 408
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 827
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 774
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 242
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 790
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 932
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Mesto čistí Žilinu od bilboardov a nelegálnych reklamných zariadení

V minulých dňoch mesto odstránilo ďalších deväť bilboardov.

#MYtozvladneme

ONLINE DISKUSIA: Prohibícia hazardu? Správne riešenie alebo krok vedľa?

Diskusiu vysielame live vo štvrtok 3. decembra o 18.00 hod. Novela zákona o hazardných hrách dala do rúk miest a obcí možnosť zakázať na svojom území hazardné hry aj bez petície občanov. Odborníci varujú pred týmto krokom a poukazujú na vznik viacerých nebezpečenstviev.

Kde sa učia študenti programovať a hrať? V novovzniknutom GAMElab v Žiline

Študenti majú kontakt s najnovšími technológiami.

Novovzniknutý GAMElab.

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

Už ste čítali?