ho mesta.
Nová legislatívna aktivita poslancov strany Smer, smerujúca k úprave ustanovení platného stavebného zákona, je podozrivo ústretová k investorom. Tým väčším obzvlášť. Podľa zamýšľanej úpravy zákona, v prípadoch dlhšie trvajúcich územných konaní, počas ktorých sa zmenil územný plán, si bude môcť investor vybrať pre neho výhodnejšiu verziu územného plánu. Samospráva a občania tým budú ukrátení na svojich právach usmerňovať a kontrolovať rozvoj územia podľa nového územného plánu. Aké skúsenosti s tým máme v Žiline? Územno-plánovací proces patrí medzi dlhodobé činnosti, skoro všetky známe žilinské stavebné kauzy majú dlhoročné trvanie. Mesto Žilina je čítankovým príkladom účelového pri-spôsobovania územného plánu. V danom čase bolo pre mesto „výhodnejšie“ ponechať v platnosti starý územný plán a tento aktualizovať čiastkovými zmenami, s neustálym poukazovaním na neaktuálnosť územného plánu mesta. Nastávala situácia opakujúcich sa neprehľadných aktualizácií územného plánu, v ktorých sa majú problém vyznať ľudia od fachu a nie občania sledujúci celý proces s odstupom. Ako typicky príklad môže poslúžiť niekoľko známych žilinských stavebných káuz.
Účelové zmeny územného plánu mesta Žilina - vďaka ktorým bola umiestnená výstavba zóny rodinných domov Žilina juh tam, kde sa teraz nachádza a vďaka ktorým bola v koridore IV. okružnej komunikácie umiestnená výstavba vybavenosti METRO až MAX – sa udiali pred približne desiatimi rokmi. Už v tom momente boli rodinné domy Žilina juh odsúdené na svoje kvalitatívne znehodnotenie! Majú majitelia rodinných domov šancu dostať kompenzácie za znehodnotenie svojich domov z titulu zmeny územného plánu, a od koho? Či od investorov obchodnej vybavenosti, alebo od mesta schvaľujúceho zmeny územného plánu?
Široko medializovaný prípad umiestnenia Auparku na Štúrovom námestí v Žiline tiež začal účelovou zmenou územného plánu mesta. Na plochu v centre mesta bola umiestnená funkcia, ktorá je síce obsahovo v súlade s charakterom územia centra, avšak svojimi proporciami a nárokmi na plochu a zázemie si vyžaduje omnoho väčší priestor ako Štúrovo námestie. Jednoduchšie povedané: chcelo to polovičku alebo tretinu z toho Auparku, ktorý sa tam dnes stavia. Čo novela zákona v tejto situácii prinesie? Bude si môcť investor vybrať medzi starým územným plánom bez Auparku, pozmeneným starým územným plánom s Auparkom alebo novým územným plánom, v ktorom sa s výstavbou Auparku, napríklad, neuvažuje? Nastáva dostatočne neprehľadná situácia ako stvorená pre právnikov, nie však pre obyvateľov mesta.
Pripravovaná výstavba najvyššej budovy na Slovensku, v areáli bývalých Žilinských mliekarní, priamo naväzuje na úzke hrdlo pozdĺž trasy IV. okružnej komunikácie, ktoré sama i spoluvytvára. Tentoraz ide o úsek komunikácie, ktorý predchádzajúce vedenie mesta nedalo zastavať obchodnými domami, ale o úsek medzi preložkou Rajeckej cesty a Kamennou ulicou s pokračovaním do Bánovej. V komplikovaní situácie však mesto zastúpil samotný investor najvyššej slovenskej budovy. Do trasy IV. okružnej komunikácie neomylne postavil budovu skladu, čím pre komunikáciu pripravil niekoľko oblúkov naviac! Novopostavené, skladom blokované, prepojenie IV. okružnej od okružnej križovatky pred Metrom cez križovatku s Rajeckou cestou ponad Rajeckú trať je a reálne i bude jediným priamym komunikačným prístupom do juhozápadnej priemyselnej zóny mesta v smere z trasy budúcej diaľnice D1. Bude to veľmi frekventovaná komunikácia. Zatiaľ verejnosti neznámy, ale potenciálny problém môže byť za 5 rokov novou veľkou žilinskou kauzou. Verejnosť začne reagovať, až keď zistí, že dostať sa autom do narastajúcej priemyselnej zóny bude nemožné. Skúsme dnes uhádnuť aký stav územného plánu si investor vyberie, ten s rovnou a štvorpruhovou IV. okružnou cestou alebo ten zmenený, so svojím skladom v trase len dvojpruhovej cesty? Dve známe a jedna vynárajúca sa žilinská kauza: Vy ste tiež presvedčení, že legislatívna poslanecká aktivita, posilňujúca postavenie investorov v územnom konaní, bude v slovenských podmienkach, a v žilinských zvlášť, prospešná?
Autor: Ľubomír Mateček