Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Zachráni vodná doprava európsky dopravný systém?

DOPRAVA JE KĽÚČOVÝM FAKTOROM modernej ekonomiky. Požiadavky na dopravné služby stúpajú. Najčastejšie sa využíva cestná doprava, predovšetkým vďaka výhode prepraviť náklad „od dverí k dverám“, bez nutnosti prekládky. Na mape sveta je však prevažne voda. Pr

eprava po nej je ekologicky najšetrnejšia.

Nie každý ale vie, že odborníci na vodnú dopravu vyrastajú aj na Žilinskej univerzite. Je to jediná univerzita v strednej Európe, ktorá má katedru vodnej dopravy. Vedúcou katedry je doc. Ing. Jarmila Sosedová, PhD.

Začneme možno s cestnou dopravou.
- Asi by bolo treba najprv povedať, že dopravný systém v Európskej únii musí každý deň zvládnuť prepravu 150 miliónov ľudí do práce a z práce, ďalších 100 miliónov ľudí sa vyberie na pracovnú cestu, asi 90 miliónov na nákupy. Okrem toho sa denne prepraví 50 miliónov ton nákladu a Európu križuje 15 miliónov kuriérnych i expresných zásielok a balíkov. Z toho cestná doprava prepraví až 45 percent z celkového objemu prepraveného nákladu a 79 percent z celkového počtu prepravených osôb. To ale spôsobí, že každý deň sa pokryje 10 hektárov pôdy cestnou infraštruktúrou a rastie tiež počet motorových vozidiel. Len v EÚ ich počet za rok vzrastie o tri milióny. Nehovoriac o tom, že cestná doprava závisí na fosílnych palivách, v dôsledku čoho dopravný systém citlivo reaguje na zmeny globálnych vzorcov zásobovania. Fosílne palivá sú hlavným zdrojom emisií CO2. Aj preto chce mať únia energeticky účinnejší dopravný systém.

Skryť Vypnúť reklamu

A tým by mohla byť vodná doprava?
- Presne tak. Vodná doprava, nielen námorná, ale aj riečna, sa v celosvetovom meradle vo veľkej miere podieľa na preprave tovaru. Hoci si to spotrebitelia neuvedomujú, námornou dopravou sa prepravuje podstatná časť nákladu po celom svete a že námorná doprava tvorí 90 percent zahraničného obchodu EÚ, pričom lodiarenský priemysel má ročný obrat 20 miliárd eur a asi 350 000 zamestnancov. Vďaka vonkajším morským hraniciam je Európa námornou veľmocou. Jej dlhé pobrežie a veľký počet prístavov predurčujú námorný sektor, aby sa stal hodnotnou alternatívou pozemnej, predovšetkým cestnej doprave. Námorná pobrežná doprava sa v posledných rokoch rozrastala rovnako intenzívne ako cestná nákladná doprava a jednoznačne má ešte silnejší potenciál. Dlhé roky bol tento druh dopravy považovaný za menej výkonný, ale v ostatných desaťročiach preukázal svoju schopnosť dosiahnuť takú úroveň konkurencieschopnosti, ktorá sa pripisovala len cestnej doprave.

Skryť Vypnúť reklamu

Má však vodná doprava význam aj pre vnútrozemský štát, akým je Slovensko?
-Samozrejme, hlavne vtedy, ak ním preteká významná medzinárodná rieka, ktorá spája štát s viacerými námornými prístavmi. Pretože priama prekládka tovaru z námorných lodí v prístavoch na riečne plavidlá umožní dostať efektívne a ekologicky výhodne tovar do vnútrozemia. Takouto riekou je u nás Dunaj, prostredníctvom ktorého je Slovensko priamo napojené na významné námorné prístavy Čierneho mora - Izmail, Constanta, a prostredníctvom kanála Dunaj-Mohan aj s prístavmi Severného mora - napr. Rotterdam. Táto dopravná cesta sa môže využívať pri prepravách nákladu z námorných prístavov a prispieť tak k zníženiu preťaženia cestných komunikácií, k zvýšeniu bezpečnosti nákladnej dopravy, k dosiahnutiu vyššej energetickej účinnosti a ochrane životného prostredia. Voľná kapacita takých koridorov, ako je Dunaj, sa môže využiť prostredníctvom modernizácie a integrácie riečnej dopravy do účinnejších multimodálnych logistických reťazcov.

Skryť Vypnúť reklamu

To sú všetky výhody vodnej dopravy?
- Nie. Vodná doprava je ekologicky najšetrnejší spôsob prepravy nákladu. Podľa nezávislého výskumného ústavu PLANCO vodná doprava zaťažuje životné prostredie 4-krát menej než železnica a až 14-krát menej než doprava cestná. Rovnako spotreba primárnej energie potrebnej na prepravu 1 t nákladu je najnižšia u vodnej dopravy. Napríklad, plavidlo s maximálnou nosnosťou 1 180 t prepraví náklad, na prepravu ktorého by bolo potrebných 22 železničných vozňov s nosnosťou 47 t alebo 44 plne naložených kamiónov (ťahač s návesom) s nosnosťou 25 ton. Na tomto mieste by ešte bolo vhodné podotknúť, že EÚ prijala viacero dokumentov na podporu vodnej dopravy alebo intermodálnej prepravy. Preto nás teší, že práve my vychovávame kvalifikovaných odborníkov - disponent námorných prepráv, operátor prístavu, manažér skladovacích kapacít prístavu, lodný agent pre príjem a obsluhu plavidiel, vodca plavidla, ktorých je v súčasnosti veľmi málo, ale už teraz je zrejmé, že dopyt po našich absolventoch bude na trhu práce stále stúpať.

Akú úlohu plní Žilinská univerzita a vaša katedra pri podpore rozvoja vodnej dopravy?
- Okrem toho, že naša katedra vychováva odborníkov na vodnú dopravu, pracovníci katedry sú riešiteľmi viacerých medzinárodných projektov zameraných na rozvoj vodnej dopravy
a multimodálnej prepravy, ktorej súčasťou môže byť aj vodná doprava. Práve pred troma týždňami sa na pôde Žilinskej univerzity v Žiline uskutočnil v rámci projektu EUROMAR BRIDGES medzinárodný pracovný workshop pod názvom Dunaj – súčasť 7. transeurópskeho prepravného koridoru – nová výzva pre krajiny strednej Európy. Organizovali ho pracovníci našej katedry v spolupráci s DEMA-CONSULTING a účasť na rokovaní prijali odborníci z Českej republiky, Poľska, Rakúska, Litvy, Ruska, Ukrajiny a Maďarska. Na tomto worshope sa hovorilo predovšetkým o postavení vodnej dopravy v dopravnom systéme Európskej únie, o modernizácii a integrácii riečnej plavby do účinnejších multimodálnych logistických reťazcov, o situácii na sústave vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros, o prítomnosti, ale aj o budúcnosti verejných prístavov, o príprave budúcich odborníkov pre vnútrozemskú plavbu, ako aj o rôznych možnos-tiach participovať na riešení medzinárodných projektov v oblasti vodnej dopravy v rámci 7. rámcového programu EÚ s cieľom prispieť k zviditeľneniu vodnej dopravy i v podmienkach Slovenskej republiky a k pochopeniu jej významu pre udržateľný dopravný systém v Európskej únii.



Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 488
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 682
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 966
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 103
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 618
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 741
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 710
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Mesto Žilina zháňa dobrovoľníkov na celoplošné testovanie

Záujemcovia by mali byť vo veku od 18 do 50 rokov.

Ilustračné foto.

Nadšení pamiatkari. Známy komín z bytčianskeho kaštieľa existuje

V rámci komplexnej obnovy kaštieľa chcú komín vrátiť späť na jeho pôvodné miesto.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Už ste čítali?