Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Neexistujúci región

Spájanie krajov do pochybných regiónov – odskúšaných 40-ročnou previerkou reálneho socializmu - má byť podľa ohlásených zámerov jednej z vládnych strán povýšené na legislatívnu iniciatívu.

Žiline a Považiu hrozí návrat do budovateľských čias, keď vybavenosť bola umiestňovaná podľa ideologických poučiek a nie podľa racionálnych a občanovi naklonených pravidiel. Dodnes tento pozostatok zašlých direktívných čias straší v podobe štatistického regiónu Stred, spájajúceho dohromady to, čo je regionálne nespojiteľné – Považie a Pohronie alebo Žilinský a Banskobystrický kraj. Čo to dnes v praxi vo vzťahu k občanovi znamená? Viac dlhého a zbytočného cestovania za verejnou vybavenosťou, ktorá by mala byť umiestnená na Považí, znamená to zníženie kvalitatívnej úrovne života Žilinčanov i obyvateľov Považia. Napríklad, za najvyššou verejnou zdravotnou vybavenosťou musia obyvatelia Považia cestovať naprieč Veľkou Fatrou či Nízkymi Tatrami do najväčšej slovenskej nemocnice v Banskej Bystrici.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo, len preto, že to v roku 1960 zaviedla Ústava ČSSR za prezidentovania nechválne známeho odborníka na Slovensko Antonína Novotného? Alebo preto, že sa o to formou politického lobingu vehementne snažia regionálni zástupcovia z Banskej Bystrice. Z ich úst počuť vážne znejúce tvrdenia o prospešnosti návratu k Stredoslovenskému kraju a o potrebe budovať tunely popod Nízke Tatry a Veľkú Fatru, aby ľudia z Považia mohli cestovať za vybavenosťou do Banskej Bystrice, nie je vôbec zriedkavé. V prípade ohlasovanej zmeny usporiadania krajov nás čaká cestovanie do Bystrice nielen za zdravotníctvom, ale aj za všetkými verejnými službami samosprávy a štátnej správy na úrovni regiónu!

Aby bolo jasné, toto nie je postoj lokálpatriota, snažiaceho sa nahrabať všetko pre svoj región – veď na rovnakej mentálnej úrovni by bolo moje tvrdenie o prospešnosti Stredoslovenského kraja, ak by jeho centrom bola Žilina a nie Banská Bystrica. Nezmyselné cesty za verejnou vybavenosťou medzi Považím a Pohroním by len vymenili svoj smer. Problém je však úplne inde. Považie a Pohronie netvoria jeden región. Medzi Považím a Pohroním leží najväčšia priestorová bariéra na území Slovenska – 50 km široké neobývané územie Nízkych Tatier a Veľkej Fatry, spoľahlivo negujúce regionálne väzby. Ale okrem tejto bariéry je tu nemenej vysoká mentálna bariéra: obyvatelia Považia nespomínajú v dobrom na funkčnosť regionálneho členenia Stredoslovenského kraja, zatiaľ, čo v Banskej Bystrici a na Pohroní panuje so Stredoslovenským krajom spokojnosť a chuť k jeho návratu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie vždy v rozhodnutiach politikoch má navrch racionálne jadro. Nie je žiadny problém odbornými exaktnými metódami namodelovať silu regionálnych väzieb a preukázať nezmyselnosť regiónu Stredoslovenského kraja. Ak by sa však politici chceli držať odborných a racionálnych kritérií, potom by určite spojili do jedného regiónu Žilinský a Trenčiansky kraj. V tomto usporiadaní to fungovalo od nepamäti, samozrejme, okrem obdobia reálneho socializmu s jeho neblahým Stredoslovenským krajom. Región Považie však v praxi už od roku 1990 stopercentne funguje. Kde? Predsa v oblasti privátnej ekonomiky, vybavenosti a služieb.

Ak by sa podnikatelia mali riadiť ideologicky podfarbenými pravidlami lokalizácie obslužných jednotiek určených pre verejnosť, potom by v tržných podmienkach skrachovali. Len si predstavte, že by ste do Metra alebo Carrefouru mali cestovať do Banskej Bystrice. Koľko ľudí by až tam chodilo nakupovať? Súkromný sektor výstižne ukazuje, čo je v prípade umiestnenia vybavenosti obojstranne hospodárne a efektívne. Je jasné, že nielen pre Považie je nevyhnutné mať verejnú vybavenosť vo svojom prirodzenom regióne. Veď rozhodnutia politikov dotuje z daní poplatníkov celé Slovensko. Nedoprajme im prepych nezodpovedných činov. Nás obyvateľov Považia sa to dotýka o to viac, pretože v hre je kvalitu nášho každodenného života.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 952
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 035
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 889
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 301
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 878
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 806
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 381
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 349
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 224
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Uplynulý týždeň priniesol opäť zaujímavé udalosti.

7 h

Odberové tímy vykonali spolu 29 165 testov.

10 h
Škola ponúka množstvo benefitov. Okrem vlastnej autoškoly a autocvičiska, kde môžu žiaci získať za zaujímavých finančných podmienok vodičské oprávnenie skupiny B, majú  možnosť získať aj ďalšie certifikáty.

Patrí medzi tie väčšie stredné školy v regióne. Vo všetkých formách štúdia ju navštevuje okolo 500 žiakov s naozaj pestrým študentským životom. Reč je o Strednej odbornej škole dopravnej v Žiline.

20. jan
Futbalisti Hričovského Podhradia v dresoch, ktoré im daroval hráč Herthy Berlín Peter Pekarík. Pre klub ich vybavil jeho brat Jozef.

Futbalisti malej obce inkasovali druhý najnižší počet gólov v súťaži (17).

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

19 h

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Petra inšpirovala k textu tragédia. Na Oravskej priehrade sa utopili bratranci.

24. jan

Testovanie pokračuje aj v nedeľu. V okrese Púchov je priebežná pozitivita pod pol percenta.

23 h

Už ste čítali?