Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Vjazd do pešej zóny - nová likvidačná rana pre podnikateľov

OD JANUÁRA NADOBUDLO ÚČINNOSŤ Všeobecne záväzné nariadenie Mesta Žilina (VZN). Niektorým podnikateľoma obyvateľom pešej zóny, sa však navrhovaný spôsob, ako vytlačiť autá z centra, nepozdáva. Primátorovi poslali otvorený list, v ktorom VZN kritizujú a pr

ipravujú tiež podanie na prokuratúru. Rozprávali sme sa s podnikateľom Vladimírom Vidrom.

Primátorovi ste poslali list, v ktorom ste mu tlmočili nespokojnosť podnikateľov a obyvateľov pešej zóny s VZN, ktoré obmedzuje vstup vozidiel do historickej časti mesta. O čo konkrétne ide?
- Pán primátor v predvolebných prísľuboch chcel okrem iného nastoliť poriadok a zákonnosť, čo sa týka parkovania v meste a napraviť to, čo pokazil jeho predchodca. Akosi sa mu to nedarí. Pôvodné nariadenie mesta z roku 2004 o dani za užívanie verejného priestranstva nielenže je stále v platnosti, ale naviac záväzným nariadením č. 7/2007 meto toto pôvodné nariadenie "vylepšilo". Naďalej vyberá daň za parkovanie motoroých vozidiel (poplatky za vjazd), hoci je to v rozpore so zákonom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo konkrétne ale vyčítate mestu Žilina?
- Sú dva druhy problémov, ktoré chceme riešiť, aj keď je už prakticky po funuse, pretože VZN bolo prijaté. Možnosť riadneho zásobovania prevádzok a parkovanie občanov s trvalým pobytom v pešej zóne. Podstata je v tom, že nás, starousadlíkov a podnikateľov z centra, sa nikto nespýtal na náš názor. Ani nám totiž nie je milé, keď v pešej zóne v centre je obrovské množstvo áut. Problém vznikol ešte za bývalého vedenia mesta, keď povolenie na vstup do pešej zóny vydávali po známosti a prakticky každému. Narobili ich toľko, že situácia sa stala už neúnosná. Všetci vieme, že s tým treba niečo robiť. Riešenie by však malo mať hlavu aj pätu.

Čo konkrétne vám vadí na prijatom riešení?
- Do tohto VZN sa dostali veci, ktoré sú podľa nás proti zdravému rozumu, ale aj porušujú zákon. Napríklad nám, obmedzuje prístup k našim budovám. Ja osobne tu vlastním dve budovy, bývam v nich, ale nemám možnosť sa k nim dostať. Myslím si, že je to obmedzovanie mojej osobnej slobody. Každý občan mesta môže zaparkovať pred svojím domom na verejnej komunikácii. Ja však nemôžem. Samozrejme, môžem si kúpiť povolenie za 2 000 Sk na jedno auto. Za druhé už ale musím zaplatiť 15-tisíc. Kto stanovil takéto extrémne vysoké ceny? A prečo má každý z nás, ktorí tu žijeme, zaplatiť 17-tisíc korún, a občan, ktorý žije o sto metrov ďalej, na Pernikárskej ulici, neplatí nič? Myslíme si, že toto nie je správne riešenie a že sú porušované naše ústavné práva a podnikateľom sú kladené prekážky v podnikaní. Nové nariadenie Mesta Žilina je pre nich novou likvidačnou ranou. Rozhodli sme sa preto dať podnet na prokuratúru, aby preskúmala, či je to v súlade so zákonom.

Podnikateľom teda nestačí vyhradený čas, ktorý majú?
- Nie. Máme problémy so zásobovaním. Umožnili nám ho totiž len medzi siedmou a deviatou ráno. Väčšina prevádzok však otvára práve o deviatej. Na čo je dobré takéto obmedzenie? Ja mám, napríklad, špeciálnu prevádzku na lieky a zdravotnícke pomôcky. Mám špeciálne vybudovaný sklad, povolený štátnym ústavom pre kontrolu liečiv. Zahraniční partneri mi dovážajú, alebo posielajú tovar, ktorý podlieha špeciálnej ochrane. Musí byť skladovaný pri určitej teplote a musí sa s ním opatrne zaobchádzať. Ja nedokážem ich príchod ani pri najlepšej vôli zorganizovať tak, aby tu boli vždy v čase medzi siedmou a deviatou ráno. Rovnaký problém je s medzinárodnými dodávateľskými a prepravnými firmami. Keď mi privezú balík, prídu pred pešiu zónu a nemajú šancu sa dostať ďalej a doručiť mi ho. Predstava primátora, že všetci budú po Mariánskom námestí pobehovať s fúrikmi, a tak zásobovať svoje prevádzky, je úsmevná. Ani v tých Benátkach to tak nefunguje.

Sťažujú sa vraj aj taxikári.
- A myslím si, že oprávnene. Veď taxík príde na dve, či tri minúty, zoberie klienta a odíde. Akým spôsobom tu blokuje premávku. Už teraz navyše klient zaplatí za taxík zo sídliska do centra 120 Sk. Keď taxikári zaplatia za 40 vjazdov do pešej zóny 4-tisíc korún, znamená to, že každá cesta sa predraží o ďalšiu stovku. Kto pôjde do centra, keď má zaplatiť 220 korún za jednu jazdu taxíkom v rámci Žiliny?

Čo navrhujete?
- Mala by tam byť závora. Tak to funguje aj v iných mestách s historickými centrami. Keď prichádza zásobovanie, má vstup zadarmo, ak sa zdrží 15, či 20 minúť. Každý má záujem vybaviť veci čo najrýchlejšie a pešiu zónu opustiť. Podobne to funguje, napríklad, v žilinskej nemocnici. Pätnásť minúť je zadarmo a keď to nestihnete, tak viete, že budete platiť. Mohlo by to byť aj tisíc korún. Toto je riešenie. Treba nainštalovať závoru, ale obyvatelia s trvalým pobytom v pešej zóne by mali dostať čipovú kartu na vstup. My však nemôžeme byť na svojich právach nezmyselne obmedzovaní.

Spomínali ste, že mesto sa vyľudňuje. Toto VZN k tomu prispieva?
- Ľudia chodia za zábavou radšej do hypermarketov. Toto chceme? O pár rokov budeme robiť všetko pre to, aby sme ľudí dostali do centra. Aby mesto žilo.

Čo podniknete ďalej?
- Zakladáme občianske združenie Pod Laubňami. Na ochranu práv starousadlíkov. Aj my chceme vytlačiť autá z centra, ale chceme, aby sa to robilo rozumným spôsobom, ktorý nám neublíži. Pokiaľ s nami primátor nebude komunikovať, budeme sa viac aktivizovať a obhajovať svoje práva aj súdnou cestou.

Mohli by ste byť konkrétnejší?
- Máme pripravené dve podania na prokuratúru. Myslíme si totiž, že prijaté VZN má právne vady. Platí totiž novela zákona, ktorou sa zrušila možnosť vyberať daň za parkovanie na verejných komunikáciách. Ak mesto Žilina nazýva túto daň iným slovom, neznamená to, že to nie je daň a že tak neobchádza zákon. Budeme preto žiadať, aby prokuratúra toto VZN preskúmala, povedala, či je v súlade so zákonom a prípadne ho zrušila. Čakáme na reakciu primátora na náš list. Či s nami bude komunikovať. Sme tiež rozhodnutí zúčastňovať sa zasadnutí mestského zastupiteľstva a aktívne sa zaujímať aj o to, čo sa schvaľuje.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  3. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 761
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 452
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 539
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 502
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 7 838
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 387
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 252
  8. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 717
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 625
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 318

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Čo robiť, ak zomrie niekto blízky

Ak nám zomrie blízky človek, je pochopiteľné, že smútime. No nevyhneme sa ani množstvu praktických povinností – od vybavenia, pohrebu cez vyriešenie rôznych záväzkov, ktoré mal zomrelý voči iným inštitúciám až po riešenie pozostalosti. Pomôže vám náš manuál v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Slávia po prehre v Leviciach oznámila príchod navrátilca

Žilinčania nezvládli najmä druhú štvrtinu.

Ilustračné foto.

Žilina očakáva pokles príjmov a rast výdavkov

Mestu pribudli a naďalej pribúdajú ďalšie povinnosti, ktoré z rozpočtu odčerpajú viac financií.

Mestské zastupiteľstvo Žilina.

Policajti skonfiškovali v okolí Terchovej motorky a štvorkolky

V boji s jazdcami majú strážcovia prírody už slušné kompetencie.

Spoločné akcie policajtov a strážcov prírody prinášajú výsledky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti skonfiškovali v okolí Terchovej motorky a štvorkolky

V boji s jazdcami majú strážcovia prírody už slušné kompetencie.

AKTUALIZOVANÉ: Kysučania dnes protestujú v Bratislave: riešiť chcú dopravnú situáciu

Od desiatej majú aktivisti a zástupcovia dotknutých obcí stretnutia postupne na českej, poľskej, nemeckej aj kórejskej ambasáde, od ktorých očakávajú súčinnosť.

Nitra zrušila silvestrovský ohňostroj. Zmeny budú aj vo vianočnom mestečku

Definitívny vzhľad námestia počas vianočných trhov ešte dolaďujú na útvare hlavného architekta.

Nemecký turista zomrel počas túry v Malej Fatre

Vrtuľník nemohol pre vietor zasiahnuť.

Vybrali SME

Už ste čítali?