Piatok, 22. marec, 2019 | Meniny má Beňadik

Vjazd do pešej zóny - nová likvidačná rana pre podnikateľov

OD JANUÁRA NADOBUDLO ÚČINNOSŤ Všeobecne záväzné nariadenie Mesta Žilina (VZN). Niektorým podnikateľoma obyvateľom pešej zóny, sa však navrhovaný spôsob, ako vytlačiť autá z centra, nepozdáva. Primátorovi poslali otvorený list, v ktorom VZN kritizujú a pr

ipravujú tiež podanie na prokuratúru. Rozprávali sme sa s podnikateľom Vladimírom Vidrom.

Primátorovi ste poslali list, v ktorom ste mu tlmočili nespokojnosť podnikateľov a obyvateľov pešej zóny s VZN, ktoré obmedzuje vstup vozidiel do historickej časti mesta. O čo konkrétne ide?
- Pán primátor v predvolebných prísľuboch chcel okrem iného nastoliť poriadok a zákonnosť, čo sa týka parkovania v meste a napraviť to, čo pokazil jeho predchodca. Akosi sa mu to nedarí. Pôvodné nariadenie mesta z roku 2004 o dani za užívanie verejného priestranstva nielenže je stále v platnosti, ale naviac záväzným nariadením č. 7/2007 meto toto pôvodné nariadenie "vylepšilo". Naďalej vyberá daň za parkovanie motoroých vozidiel (poplatky za vjazd), hoci je to v rozpore so zákonom.

Čo konkrétne ale vyčítate mestu Žilina?
- Sú dva druhy problémov, ktoré chceme riešiť, aj keď je už prakticky po funuse, pretože VZN bolo prijaté. Možnosť riadneho zásobovania prevádzok a parkovanie občanov s trvalým pobytom v pešej zóne. Podstata je v tom, že nás, starousadlíkov a podnikateľov z centra, sa nikto nespýtal na náš názor. Ani nám totiž nie je milé, keď v pešej zóne v centre je obrovské množstvo áut. Problém vznikol ešte za bývalého vedenia mesta, keď povolenie na vstup do pešej zóny vydávali po známosti a prakticky každému. Narobili ich toľko, že situácia sa stala už neúnosná. Všetci vieme, že s tým treba niečo robiť. Riešenie by však malo mať hlavu aj pätu.

Čo konkrétne vám vadí na prijatom riešení?
- Do tohto VZN sa dostali veci, ktoré sú podľa nás proti zdravému rozumu, ale aj porušujú zákon. Napríklad nám, obmedzuje prístup k našim budovám. Ja osobne tu vlastním dve budovy, bývam v nich, ale nemám možnosť sa k nim dostať. Myslím si, že je to obmedzovanie mojej osobnej slobody. Každý občan mesta môže zaparkovať pred svojím domom na verejnej komunikácii. Ja však nemôžem. Samozrejme, môžem si kúpiť povolenie za 2 000 Sk na jedno auto. Za druhé už ale musím zaplatiť 15-tisíc. Kto stanovil takéto extrémne vysoké ceny? A prečo má každý z nás, ktorí tu žijeme, zaplatiť 17-tisíc korún, a občan, ktorý žije o sto metrov ďalej, na Pernikárskej ulici, neplatí nič? Myslíme si, že toto nie je správne riešenie a že sú porušované naše ústavné práva a podnikateľom sú kladené prekážky v podnikaní. Nové nariadenie Mesta Žilina je pre nich novou likvidačnou ranou. Rozhodli sme sa preto dať podnet na prokuratúru, aby preskúmala, či je to v súlade so zákonom.

Podnikateľom teda nestačí vyhradený čas, ktorý majú?
- Nie. Máme problémy so zásobovaním. Umožnili nám ho totiž len medzi siedmou a deviatou ráno. Väčšina prevádzok však otvára práve o deviatej. Na čo je dobré takéto obmedzenie? Ja mám, napríklad, špeciálnu prevádzku na lieky a zdravotnícke pomôcky. Mám špeciálne vybudovaný sklad, povolený štátnym ústavom pre kontrolu liečiv. Zahraniční partneri mi dovážajú, alebo posielajú tovar, ktorý podlieha špeciálnej ochrane. Musí byť skladovaný pri určitej teplote a musí sa s ním opatrne zaobchádzať. Ja nedokážem ich príchod ani pri najlepšej vôli zorganizovať tak, aby tu boli vždy v čase medzi siedmou a deviatou ráno. Rovnaký problém je s medzinárodnými dodávateľskými a prepravnými firmami. Keď mi privezú balík, prídu pred pešiu zónu a nemajú šancu sa dostať ďalej a doručiť mi ho. Predstava primátora, že všetci budú po Mariánskom námestí pobehovať s fúrikmi, a tak zásobovať svoje prevádzky, je úsmevná. Ani v tých Benátkach to tak nefunguje.

Sťažujú sa vraj aj taxikári.
- A myslím si, že oprávnene. Veď taxík príde na dve, či tri minúty, zoberie klienta a odíde. Akým spôsobom tu blokuje premávku. Už teraz navyše klient zaplatí za taxík zo sídliska do centra 120 Sk. Keď taxikári zaplatia za 40 vjazdov do pešej zóny 4-tisíc korún, znamená to, že každá cesta sa predraží o ďalšiu stovku. Kto pôjde do centra, keď má zaplatiť 220 korún za jednu jazdu taxíkom v rámci Žiliny?

Čo navrhujete?
- Mala by tam byť závora. Tak to funguje aj v iných mestách s historickými centrami. Keď prichádza zásobovanie, má vstup zadarmo, ak sa zdrží 15, či 20 minúť. Každý má záujem vybaviť veci čo najrýchlejšie a pešiu zónu opustiť. Podobne to funguje, napríklad, v žilinskej nemocnici. Pätnásť minúť je zadarmo a keď to nestihnete, tak viete, že budete platiť. Mohlo by to byť aj tisíc korún. Toto je riešenie. Treba nainštalovať závoru, ale obyvatelia s trvalým pobytom v pešej zóne by mali dostať čipovú kartu na vstup. My však nemôžeme byť na svojich právach nezmyselne obmedzovaní.

Spomínali ste, že mesto sa vyľudňuje. Toto VZN k tomu prispieva?
- Ľudia chodia za zábavou radšej do hypermarketov. Toto chceme? O pár rokov budeme robiť všetko pre to, aby sme ľudí dostali do centra. Aby mesto žilo.

Čo podniknete ďalej?
- Zakladáme občianske združenie Pod Laubňami. Na ochranu práv starousadlíkov. Aj my chceme vytlačiť autá z centra, ale chceme, aby sa to robilo rozumným spôsobom, ktorý nám neublíži. Pokiaľ s nami primátor nebude komunikovať, budeme sa viac aktivizovať a obhajovať svoje práva aj súdnou cestou.

Mohli by ste byť konkrétnejší?
- Máme pripravené dve podania na prokuratúru. Myslíme si totiž, že prijaté VZN má právne vady. Platí totiž novela zákona, ktorou sa zrušila možnosť vyberať daň za parkovanie na verejných komunikáciách. Ak mesto Žilina nazýva túto daň iným slovom, neznamená to, že to nie je daň a že tak neobchádza zákon. Budeme preto žiadať, aby prokuratúra toto VZN preskúmala, povedala, či je v súlade so zákonom a prípadne ho zrušila. Čakáme na reakciu primátora na náš list. Či s nami bude komunikovať. Sme tiež rozhodnutí zúčastňovať sa zasadnutí mestského zastupiteľstva a aktívne sa zaujímať aj o to, čo sa schvaľuje.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 29 592
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 804
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 560
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 516
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 061
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 10 678
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 566
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 789
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 762
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 298

Hlavné správy z MY Žilina

Nový spôsob operácie kolena skráti rehabilitáciu v nemocnici o polovicu

Až o polovicu skráti pooperačnú rehabilitáciu nový typ operácie roztrhnutého predného skríženého väzu kolena.

Pletené vlákno chráni poškodený väz a zrýchľuje dobu liečby o polovicu.

Videozáznamy v I. a II. triede, odstúpenie tradičného klubu. Aké novinky nás čakajú počas futbalovej jari?

Rozprávali sme sa s predsedom Športovo-disciplinárnej komisie ObFZ Žilina Petrom Vachanom.

Futbalisti po zimnej prestávke opäť vybehnú na trávniky.

Fontána v Sade SNP sa rozpadá, mesto chce zrekonštruovať celý park

Fontána Žilinské panny v Sade SNP je v dezolátnom stave. Po revitalizácii celého parku dostane aj ona nový šat. Miesto, kde stojí, ale ostane zachované.

Fontána je v zlom stave.

Slováci a Česi nad 55 rokov môžu požiadať o Kartu seniora

Slováci starší ako 55 rokov môžu žiadať v Trenčianskom a Žilinskom kraji o Kartu seniora. Získajú zľavy na Slovensku aj v Českej republike.

O všetkom rozhodne siedmy zápas

Rozhodujúce stretnutie sa hrá na žilinskom ľade v sobotu.

Vlci nedali ani gól. (Ilustračné foto)

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dve obrovské tragédie vo Svrčinovci, pri jednej dieťatko zrazil vlastný dedko

Obyvatelia Svrčinovca neveriacky krútia hlavami. V jeden deň sa v obci odohrali dve tragické udalosti.

Rimavskosobotský okres zamorila nebezpečná droga

Polícii rozviazal ruky fakt, že sa herba dostala do zoznamu zakázaných drog.

Zebra, ktorá ušla z cirkusu na nitrianskom sídlisku, poškodila auto

Zebru hľadali s poníkom. Cirkus sľúbil, že vzniknutú škodu zaplatí.

Po údere mal mladík vážne poranenia, polícia žiada o pomoc

Policajti z Prievidze žiadajú o pomoc pri stotožnení svedkov ublíženia na zdraví a výtržníctva.

Vybrali SME

Už ste čítali?