Kilometre ubehnú opäť rýchlejšie

PRESTRIHNUTÍM PÁSKY odovzdali v utorok 12. decembra do užívania motoristom Diaľničný privádzač Žilina – Lietavská Lúčka a úsek diaľnice D3, Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov).

Rastúce dopravné zaťaženie cestnej siete v žilinskom regióne by mali odbremeniť dva nové cestné úseky. Oba otvorili krátko po sebe. Väčší význam pripísal minister dopravy pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny prvému úseku diaľnice D3, Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov). Okrem jednej estakády je otvorený v plnom profile, teda v 4 pruhoch. „Zo začiatku bol poznačený neprofesionalitou prípravy a problémami s tendrom. Boli tam aj objektívne okolnosti, pretože došlo k zosuvom svahov a muselo sa to sanovať. To je už tá vyššia moc skĺbená s neprofesionalitou, ktorá spôsobila predĺženie termínov,“ uviedol minister. Stavbu realizovali od októbra 2005 spoločnosti Doprastav, Váhostav - SK a Strabag. Do užívania ju odovzdali v plánovanom termíne. Jednalo sa o jednu z najťažšie zrealizovateľných stavieb diaľnice na Slovensku. Stavala sa za plnej premávky na hlavnom ťahu do Žiliny. Podľa údajov zhotoviteľov má úsek 7,5 kilometra a prevažnú časť z neho tvoria mosty. Na spevnenie svahu použili 20-tisíc metrov lanových kotiev. Bolo treba urobiť 101 kilometrov pilot, na ktorých sa stavalo. Cesta zo Žiliny do Bytče nám po diaľnici trvala približne desať minúť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Druhou stavbou je časť diaľničného privádzača Žilina – Lietavská Lúčka v dĺžke 4,5 kilometra, ktorá „spadá do sústavy napájania diaľničných ťahov diaľnice D1 a D3 na vnútorný systém mesta Žilina a ostatné cesty prvej triedy. Vytvára a dopĺňa vnútromestský dopravný systém,“ povedal Ivan Hlavoň, riaditeľ Investičnej výstavby
a správy ciest (IVSC) Žilina. Investora – Slovenskú správu ciest stála stavba miliardu korún. Celková dĺžka tohto privádzača bude 9,5 kilometra. „Veľký význam má v tom, že posúva dopravu smerom von z mesta. Pokiaľ ráno trvala cesta z Bytčice do centra pol hodiny, teraz bude tak päť minút, a to je nesmierny prínos,“ povedal riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma. Na privádzači sú tri mosty, jeden podchod k sídlisku Solinky, 7 oporných múrova protihluková stena. Tunel Višňové chcú pripraviť do marca alebo do apríla Žilinčan Igor Choma je generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a splnomocnencom Vlády Slovenskej republiky pre výstavbu diaľnic.

SkryťVypnúť reklamu


Aký význam majú nové úseky diaľnice pre motoristickú verejnosť?
- Sú nespochybniteľne predovšetkým v otázke bezpečnosti a komforte dopravy ako - takej. Prakticky budeme mať z Bratislavy až po Žilinu kompletnú diaľnicu, okrem Považskej Bystrice, kde ale s výstavbou začíname už tento štvrtok.
Kvôli sľubu vlády o dostavbe diaľnic do roku 2010 sa uvažovalo o vynechaní tunela Višňové...
- Všetko ostáva tak, ako bolo naprojektované, čiže v tom pôvodnom variante.

Zmenilo sa niečo s osudom tunela Višňové?
- Tento tunel je v plnom procese prípravy. NDS robí všetko preto, aby bol veľmi dobre pripravený z pohľadu realizácie, aby bola dokončená majetkoprávna príprava. Predpokladáme, že do marca, apríla budúceho roku bude všetko pripravené tak, aby sa tunel mohol začať raziť. Chceme mať tú stavbu pripravenú sto percentne, aby boli vydané všetky stavebné povolenia a bola dotiahnutá elektrická energia.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko NDS tento rok investovala a aké máte plány pre budúci rok?
- NDS preinvestovala tento rok do výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a, samozrejme, do údržby a prevádzky diaľnic zhruba 20 miliárd korún. Na budúci rok máme plánovaných zhruba 15 miliárd. Súvisí to so štátnym rozpočtom, ktorý bol odsúhlasený tak ako bol. Zatiaľ hľadáme iné zdroje a, samozrejme, v týchto 15 miliardách nie sú zarátané PPP projekty, ktoré by mohli tvoriť ďalších možno 30 miliárd korún do výstavby diaľnic.

Bude do PPP projektov zahrnutá aj výstavba tunelov?
- Práve celý úsek od Hričovského Podhradia až po Dubnú skalu je zarátaný v treťom balíku PPP projektov. Teda aj s tunelmi Ovčiarsko a Višňové.
Dnes schválil parlament zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave diaľnic a rýchlostných ciest. Podľa neho môže štát stavať diaľnice či rýchlostné cesty na pozemkoch, ktoré nevlastní. Objavili sa obavy o jeho protiústavnosti.
- Tento zákon jednoznačne umožní zrýchliť prípravu a výstavbu diaľnic tak, ako boli zadefinované v uznesení vlády. Je na to ústavný súd, ktorý dá svoje stanovisko a ja budem len rešpektovať zákon. Ak bude zákon schválený a podpíše ho minister, pre nás platí a budeme ho naplno využívať.

Po Považskej Bystrici sa i Žilina stáva akýmsi lievikom, kde sa zhusťuje doprava. Hrozí riziko dopravného kolapsu?
- Samozrejme, že vždy to riziko hrozí. Bude problém, ako tú dopravu v meste rozložiť. Pokiaľ nebude dostavaná D1 tak tento problém bude existovať. To znamená D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú skalu, kde sa odkloní celá tranzitná doprava a do Žiliny nepôjde nikto, okrem Žilinčanov, alebo tých, ktorí sem ísť musia.
Pripravil:

KOHO SA BUDE TÝKAŤ?
Záväzok vlády spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami do roku 2010 má pomôcť splniť zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy je optimista: „Som rád a som spokojný, že národná rada schválila zákon o jednorázových mimoriadnych opatreniach na vybrané úseky diaľnic, ktoré sú definované v tomto návrhu zákona,“ uviedol pri stredajšom otvorení minister Vážny. Koľkých ľudí sa zákon dotkne, odhaduje jeho ministerstvo takto: „V tomto prvom balíku odhadujeme, že cirka 6-tisíc dotknutých pozemkov a to znamená 40-tisíc kúpnych zmlúv. Ja osobne som presvedčený, že možno bude problém s jedným percentom a možno ani nie, to znamená 400 občanov, s ktorými budeme musieť riešiť tieto problémy,“ dodal Vážny.

Fakty o výstavbe diaľnic
l Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Žilina (Strážov) ktorý je súčasťou diaľnice D3 začali stavať 9. októbra 2005. Jeden z najťažších úsekov diaľnic na Slovensku sa začína napojením na diaľnicu D1 v Hričovskom Podhradí. Trasa diaľnice vedie súbežne s cestou I/18 a končí v mimoúrovňovej križovatke Žilina-Strážov. Na diaľnicu D3 je v tomto úseku mimoúrovňovo pripojené aj Letisko Žilina v Dolnom Hričove. Súčasťou stavby je tiež križovatka v Strážove, ktorá rieši pripojenie na cestu I/18 pred jej vstupom do Žiliny, úpravy poľných a lesných ciest, 21 mostných objektov. Výstavba bola financovaná zo štátneho rozpočtu SR a z eurofondov. Otvorením tohto úseku by sa mala odľahčiť doprava na ceste I/18. Oficiálne ho uviedli do prevádzky v utorok 11. decembra.
l Diaľničný privádzač Lietavská Lúčka - Žilina, v dlžke  jedného kilometra je určený pre napojenie diaľnice D 1 Lietavská Lúčka - Višňové na cestnú sieť v oblasti Žilina - juh. Stavba začala v januári 2003 a momentálne je čiastočne odovzdaná do užívania.
l Naposledy sprejazdnili v blízkosti Žiliny 13 kilometrov diaľnice D1, Vrtižer - Hričovské Podhradie. V plnom profile bola prístupná od 29. júna tohto roku.
l Z programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010, ktorý vypracovalo ministerstvo dopravy vyplýva, že do roku 2010 má byť na Slovensku odovzdaných do užívania 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest. V prevádzke by tak bolo celkovo 519 kilometrov diaľnic.
l Z tohto dôvodu vláda pristúpila k plnej podpore projektov verejno-súkromného part-nerstva (PPP)
l NNárodná diaľničná spoločnosť preinvestovala tento rok dvadsať miliárd korún.



Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 970
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 620
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 420
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 138
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 431
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 214
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 970
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 620
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 420
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 138
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 431
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 214
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu