Rastúce dopravné zaťaženie cestnej siete v žilinskom regióne by mali odbremeniť dva nové cestné úseky. Oba otvorili krátko po sebe. Väčší význam pripísal minister dopravy pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny prvému úseku diaľnice D3, Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov). Okrem jednej estakády je otvorený v plnom profile, teda v 4 pruhoch. „Zo začiatku bol poznačený neprofesionalitou prípravy a problémami s tendrom. Boli tam aj objektívne okolnosti, pretože došlo k zosuvom svahov a muselo sa to sanovať. To je už tá vyššia moc skĺbená s neprofesionalitou, ktorá spôsobila predĺženie termínov,“ uviedol minister. Stavbu realizovali od októbra 2005 spoločnosti Doprastav, Váhostav - SK a Strabag. Do užívania ju odovzdali v plánovanom termíne. Jednalo sa o jednu z najťažšie zrealizovateľných stavieb diaľnice na Slovensku. Stavala sa za plnej premávky na hlavnom ťahu do Žiliny. Podľa údajov zhotoviteľov má úsek 7,5 kilometra a prevažnú časť z neho tvoria mosty. Na spevnenie svahu použili 20-tisíc metrov lanových kotiev. Bolo treba urobiť 101 kilometrov pilot, na ktorých sa stavalo. Cesta zo Žiliny do Bytče nám po diaľnici trvala približne desať minúť.
Druhou stavbou je časť diaľničného privádzača Žilina – Lietavská Lúčka v dĺžke 4,5 kilometra, ktorá „spadá do sústavy napájania diaľničných ťahov diaľnice D1 a D3 na vnútorný systém mesta Žilina a ostatné cesty prvej triedy. Vytvára a dopĺňa vnútromestský dopravný systém,“ povedal Ivan Hlavoň, riaditeľ Investičnej výstavby
a správy ciest (IVSC) Žilina. Investora – Slovenskú správu ciest stála stavba miliardu korún. Celková dĺžka tohto privádzača bude 9,5 kilometra. „Veľký význam má v tom, že posúva dopravu smerom von z mesta. Pokiaľ ráno trvala cesta z Bytčice do centra pol hodiny, teraz bude tak päť minút, a to je nesmierny prínos,“ povedal riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma. Na privádzači sú tri mosty, jeden podchod k sídlisku Solinky, 7 oporných múrova protihluková stena. Tunel Višňové chcú pripraviť do marca alebo do apríla Žilinčan Igor Choma je generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a splnomocnencom Vlády Slovenskej republiky pre výstavbu diaľnic.
Aký význam majú nové úseky diaľnice pre motoristickú verejnosť?
- Sú nespochybniteľne predovšetkým v otázke bezpečnosti a komforte dopravy ako - takej. Prakticky budeme mať z Bratislavy až po Žilinu kompletnú diaľnicu, okrem Považskej Bystrice, kde ale s výstavbou začíname už tento štvrtok.
Kvôli sľubu vlády o dostavbe diaľnic do roku 2010 sa uvažovalo o vynechaní tunela Višňové...
- Všetko ostáva tak, ako bolo naprojektované, čiže v tom pôvodnom variante.
Zmenilo sa niečo s osudom tunela Višňové?
- Tento tunel je v plnom procese prípravy. NDS robí všetko preto, aby bol veľmi dobre pripravený z pohľadu realizácie, aby bola dokončená majetkoprávna príprava. Predpokladáme, že do marca, apríla budúceho roku bude všetko pripravené tak, aby sa tunel mohol začať raziť. Chceme mať tú stavbu pripravenú sto percentne, aby boli vydané všetky stavebné povolenia a bola dotiahnutá elektrická energia.
Koľko NDS tento rok investovala a aké máte plány pre budúci rok?
- NDS preinvestovala tento rok do výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a, samozrejme, do údržby a prevádzky diaľnic zhruba 20 miliárd korún. Na budúci rok máme plánovaných zhruba 15 miliárd. Súvisí to so štátnym rozpočtom, ktorý bol odsúhlasený tak ako bol. Zatiaľ hľadáme iné zdroje a, samozrejme, v týchto 15 miliardách nie sú zarátané PPP projekty, ktoré by mohli tvoriť ďalších možno 30 miliárd korún do výstavby diaľnic.
Bude do PPP projektov zahrnutá aj výstavba tunelov?
- Práve celý úsek od Hričovského Podhradia až po Dubnú skalu je zarátaný v treťom balíku PPP projektov. Teda aj s tunelmi Ovčiarsko a Višňové.
Dnes schválil parlament zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave diaľnic a rýchlostných ciest. Podľa neho môže štát stavať diaľnice či rýchlostné cesty na pozemkoch, ktoré nevlastní. Objavili sa obavy o jeho protiústavnosti.
- Tento zákon jednoznačne umožní zrýchliť prípravu a výstavbu diaľnic tak, ako boli zadefinované v uznesení vlády. Je na to ústavný súd, ktorý dá svoje stanovisko a ja budem len rešpektovať zákon. Ak bude zákon schválený a podpíše ho minister, pre nás platí a budeme ho naplno využívať.
Po Považskej Bystrici sa i Žilina stáva akýmsi lievikom, kde sa zhusťuje doprava. Hrozí riziko dopravného kolapsu?
- Samozrejme, že vždy to riziko hrozí. Bude problém, ako tú dopravu v meste rozložiť. Pokiaľ nebude dostavaná D1 tak tento problém bude existovať. To znamená D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú skalu, kde sa odkloní celá tranzitná doprava a do Žiliny nepôjde nikto, okrem Žilinčanov, alebo tých, ktorí sem ísť musia.
Pripravil:
KOHO SA BUDE TÝKAŤ?
Záväzok vlády spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami do roku 2010 má pomôcť splniť zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy je optimista: „Som rád a som spokojný, že národná rada schválila zákon o jednorázových mimoriadnych opatreniach na vybrané úseky diaľnic, ktoré sú definované v tomto návrhu zákona,“ uviedol pri stredajšom otvorení minister Vážny. Koľkých ľudí sa zákon dotkne, odhaduje jeho ministerstvo takto: „V tomto prvom balíku odhadujeme, že cirka 6-tisíc dotknutých pozemkov a to znamená 40-tisíc kúpnych zmlúv. Ja osobne som presvedčený, že možno bude problém s jedným percentom a možno ani nie, to znamená 400 občanov, s ktorými budeme musieť riešiť tieto problémy,“ dodal Vážny.
Fakty o výstavbe diaľnic
l Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Žilina (Strážov) ktorý je súčasťou diaľnice D3 začali stavať 9. októbra 2005. Jeden z najťažších úsekov diaľnic na Slovensku sa začína napojením na diaľnicu D1 v Hričovskom Podhradí. Trasa diaľnice vedie súbežne s cestou I/18 a končí v mimoúrovňovej križovatke Žilina-Strážov. Na diaľnicu D3 je v tomto úseku mimoúrovňovo pripojené aj Letisko Žilina v Dolnom Hričove. Súčasťou stavby je tiež križovatka v Strážove, ktorá rieši pripojenie na cestu I/18 pred jej vstupom do Žiliny, úpravy poľných a lesných ciest, 21 mostných objektov. Výstavba bola financovaná zo štátneho rozpočtu SR a z eurofondov. Otvorením tohto úseku by sa mala odľahčiť doprava na ceste I/18. Oficiálne ho uviedli do prevádzky v utorok 11. decembra.
l Diaľničný privádzač Lietavská Lúčka - Žilina, v dlžke jedného kilometra je určený pre napojenie diaľnice D 1 Lietavská Lúčka - Višňové na cestnú sieť v oblasti Žilina - juh. Stavba začala v januári 2003 a momentálne je čiastočne odovzdaná do užívania.
l Naposledy sprejazdnili v blízkosti Žiliny 13 kilometrov diaľnice D1, Vrtižer - Hričovské Podhradie. V plnom profile bola prístupná od 29. júna tohto roku.
l Z programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010, ktorý vypracovalo ministerstvo dopravy vyplýva, že do roku 2010 má byť na Slovensku odovzdaných do užívania 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest. V prevádzke by tak bolo celkovo 519 kilometrov diaľnic.
l Z tohto dôvodu vláda pristúpila k plnej podpore projektov verejno-súkromného part-nerstva (PPP)
l NNárodná diaľničná spoločnosť preinvestovala tento rok dvadsať miliárd korún.