Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Verejná doprava v Žiline má dobrú budúcnosť

V rámci Európskeho týždňa mobility sa na tému dopravy v Žiline veľa diskutovalo. Na jednej z takýchto diskusií na radnici hovorili kompetentní o stave Verejnej hromadnej dopravy v Žiline.


Ako ďalej s „Rajeckou Ančou“
Reč bola predovšetkým o minulosti, súčasnosti i budúcnosti regionálnej integrovanej dopravy. Jej začiatky v Žiline siahajú do roku 2003. Vtedy železnice rušili veľké množstvo tratí
a čierny Peter sa ušiel aj tej rajeckej. Hrozilo, že verejná železničná doprava medzi Žilinou
a Rajcom zanikne. Nestalo sa tak a aj vďaka súkromnému kapitálu „Rajecká Anča“ funguje ďalej, aj keď v iných pomeroch ako dovtedy. „Najskôr sme rozbehli spoluprácu len s Dopravným podnikom mesta Žiliny, neskôr sa pridala aj žilinská SADka,“ konštatoval riaditeľ Úseku prepravy Železničnej spoločnosti Slovensko Igor Krško. Bežný cestujúci si všimol len jedinú zmenu. Nové cestovné lístky a spôsob ich nákupu. V staniciach popri trati pribudli automaty na cestovné lístky, vo vlaku zariadenie na ich označovanie ako v mestskej hromadnej doprave. „Začali sme dobre, avšak po transformácii železníc rozvoj nielen tejto regionálnej trate ale aj celého integrovaného regionálneho systému značne ustal,“ hovorí Krško. „Nastali legislatívne problémy s delením tržieb na jednotlivých prevádzkovateľov, nedoriešené bolo financovanie, bol problém skĺbiť grafikon jednotlivých dopravných súčastí systému tak, aby na seba nadväzovali. Lastovičkou v opätovnom rozvoji však bolo v roku 2005 vybudovanie zastávky pod Solinkami, o ktorej sa dvadsať rokov len hovorilo. Po prechode tejto regionálky pod správu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) sa veľa problémov vyrieši a integrovaný systém sa v Žiline opäť rozbehne,“ myslí si Krško.
Cestujúci ubúdajú
Žilinský regionálny integrovaný systém spočíva v súčinnosti vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy. Na tom, že je len v plienkach, sa zhodli všetci prítomní. Jeho budovanie je však, zdá sa, nevyhnutné, ak si chcú dopravné spoločnosti udržať zákazníkov. Cestujúcej verejnosti je totiž čoraz menej. A to tak v žilinskej MHD ako aj v prímestskej doprave. „Za posledný rok sa
v žilinskej SAD počet 44 miliónov cestujúcich ročne znížil
o dva milióny. A v ďalších rokoch možno očakávať, že z prostriedkov verejnej dopravy odíde až štvrtina cestujúcich. Ľudia viac využívajú autá a pár rokov to tak ešte bude,“ domnieva sa vedúci Odboru dopravy na Úrade ŽSK Juraj Mokrý. Niet divu, veď cestovné je vysoké a dvom ľuďom sa už finančne oplatí ísť autom. Hlavným problémom žilinského regionálneho integrovaného systému je podľa neho to, že neexistuje jediný prestupný lístok, ktorý by platil tak v železničnej a autobusovej doprave ako aj v MHD. Hoci aj tu sa blýska na lepšie časy. Cestujúci si už môže kúpiť elektronickú cestovnú kartu s cestovným kreditom, ktorá mu platí vo všetkých typoch dopravy na území žilinského regiónu. Riaditeľ DPMŽ Igor Gubala vidí problém verejnej dopravy aj inde. „V meste nie je doriešená dopravná cesta,“ tvrdí. „Sídlisko Hájik je, napríklad, od mesta úplne odrezané a nevyhovujúce sú pre hromadnú dopravu aj iné ulice a celé sídliská.“ Podľa Gubalu je problémom aj neustále narastajúci počet individuálnych motoristov. Verejnosť vidí ešte jeden podstatný nedostatok – nízky komfort cestovania.
Budúcnosť verejnej dopravy
Riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha kontroval, že SAD-ka už so zvyšovaním komfortu začala. Nakupuje už len klimatizované autobusy a do roku 2010 obnoví celý vozový park. Nemá veľmi na výber, prikazuje jej to totiž zákon. Železnice sa v budúcom roku tiež chystajú rozšíriť vozový park na „regionálke“ do Rajca
o moderné poschodové súpravy. A DPMŽ sa chce v budúcnosti orientovať najmä na trolejbusy, keďže sú ekologickejšie. Mesto vidí budúcnosť verejnej dopravy v jej zatraktívnení pre cestujúcich. Ako? To vedúci oddelenia dopravy na Mestskom úrade
v Žiline Vladimír Baránek zatiaľ netuší. „Zníženie cestovného alebo skrátenie času prepravy nedosiahneme. Existuje ale spôsob a tým sú akési represie
a obmedzenia pre motoristov, aby sme ich vytlačili z mesta na perifériu a ľudia boli nútení používať MHD, vysvetľuje Baránek a dodáva. „Už na budúci rok by malo vstúpiť do platnosti Všeobecno-záväzné nariadenie mesta, v ktorom bude vjazd do určitých zón a ulíc v Žiline
v niektorých častiach dňa spoplatnený, čím odradíme časť vodičov od vstupu do úzkeho centra.“ Mesto vidí budúcnosť aj v železničnej trati do Rajca. „Železnica prechádza stredom Žiliny a to treba využiť a vybudovať ešte aspoň dve zastávky,“ myslí si Baránek. Zatraktívniť verejnú dopravu by malo aj vybudovanie tzv. prestupných bodov, aké sú
v súčasnosti len na stanici alebo pod Solinkami, kde sa spájajú všetky druhy dopravy na jednom mieste. Takýchto bodov potrebujeme v Žiline viac, zhodli sa na záver diskusie na radnici pozvaní hostia.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  5. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 8 901
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 252
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 475
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 169
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 290
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 276
  7. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 852
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 795
  9. Prvá dáma festivalu 1 643
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 558
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Na túto ale aj mnohé iné otázky od vás odpovedáme v našej právnej poradni.


17 h

Združenie Informačných a poradenských centier mladých v SR v spolupráci s Asociáciou pre podporu rozvoja ICM v Českej republike vytvorili inovatívnu mapu príležitostí zameranú na sebarozvoj mladých.


(PR) 18 h

Ľudia pocítia obmedzenia.


19 h

Hosťom relácie je viceprezident iClinic Bratislava Capitals, Dušan Pašek.


22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Do akcie sa zapojili stovky ľudí.


14 h

Paradoxom je, že Poltár, ktorý patrí medzi okresy s najnižšou zaočkovanosťou, zostáva v najlepšom štvorlístku.


SITA 19 h

(+Aké opatrenia budú platiť v praxi). Susedná Krupina bude bordová.


18 h

V oboch smeroch sa tvoria kolóny.


16 h

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu