Verejná doprava v Žiline má dobrú budúcnosť

V rámci Európskeho týždňa mobility sa na tému dopravy v Žiline veľa diskutovalo. Na jednej z takýchto diskusií na radnici hovorili kompetentní o stave Verejnej hromadnej dopravy v Žiline.


Ako ďalej s „Rajeckou Ančou“
Reč bola predovšetkým o minulosti, súčasnosti i budúcnosti regionálnej integrovanej dopravy. Jej začiatky v Žiline siahajú do roku 2003. Vtedy železnice rušili veľké množstvo tratí
a čierny Peter sa ušiel aj tej rajeckej. Hrozilo, že verejná železničná doprava medzi Žilinou
a Rajcom zanikne. Nestalo sa tak a aj vďaka súkromnému kapitálu „Rajecká Anča“ funguje ďalej, aj keď v iných pomeroch ako dovtedy. „Najskôr sme rozbehli spoluprácu len s Dopravným podnikom mesta Žiliny, neskôr sa pridala aj žilinská SADka,“ konštatoval riaditeľ Úseku prepravy Železničnej spoločnosti Slovensko Igor Krško. Bežný cestujúci si všimol len jedinú zmenu. Nové cestovné lístky a spôsob ich nákupu. V staniciach popri trati pribudli automaty na cestovné lístky, vo vlaku zariadenie na ich označovanie ako v mestskej hromadnej doprave. „Začali sme dobre, avšak po transformácii železníc rozvoj nielen tejto regionálnej trate ale aj celého integrovaného regionálneho systému značne ustal,“ hovorí Krško. „Nastali legislatívne problémy s delením tržieb na jednotlivých prevádzkovateľov, nedoriešené bolo financovanie, bol problém skĺbiť grafikon jednotlivých dopravných súčastí systému tak, aby na seba nadväzovali. Lastovičkou v opätovnom rozvoji však bolo v roku 2005 vybudovanie zastávky pod Solinkami, o ktorej sa dvadsať rokov len hovorilo. Po prechode tejto regionálky pod správu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) sa veľa problémov vyrieši a integrovaný systém sa v Žiline opäť rozbehne,“ myslí si Krško.
Cestujúci ubúdajú
Žilinský regionálny integrovaný systém spočíva v súčinnosti vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy. Na tom, že je len v plienkach, sa zhodli všetci prítomní. Jeho budovanie je však, zdá sa, nevyhnutné, ak si chcú dopravné spoločnosti udržať zákazníkov. Cestujúcej verejnosti je totiž čoraz menej. A to tak v žilinskej MHD ako aj v prímestskej doprave. „Za posledný rok sa
v žilinskej SAD počet 44 miliónov cestujúcich ročne znížil
o dva milióny. A v ďalších rokoch možno očakávať, že z prostriedkov verejnej dopravy odíde až štvrtina cestujúcich. Ľudia viac využívajú autá a pár rokov to tak ešte bude,“ domnieva sa vedúci Odboru dopravy na Úrade ŽSK Juraj Mokrý. Niet divu, veď cestovné je vysoké a dvom ľuďom sa už finančne oplatí ísť autom. Hlavným problémom žilinského regionálneho integrovaného systému je podľa neho to, že neexistuje jediný prestupný lístok, ktorý by platil tak v železničnej a autobusovej doprave ako aj v MHD. Hoci aj tu sa blýska na lepšie časy. Cestujúci si už môže kúpiť elektronickú cestovnú kartu s cestovným kreditom, ktorá mu platí vo všetkých typoch dopravy na území žilinského regiónu. Riaditeľ DPMŽ Igor Gubala vidí problém verejnej dopravy aj inde. „V meste nie je doriešená dopravná cesta,“ tvrdí. „Sídlisko Hájik je, napríklad, od mesta úplne odrezané a nevyhovujúce sú pre hromadnú dopravu aj iné ulice a celé sídliská.“ Podľa Gubalu je problémom aj neustále narastajúci počet individuálnych motoristov. Verejnosť vidí ešte jeden podstatný nedostatok – nízky komfort cestovania.
Budúcnosť verejnej dopravy
Riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha kontroval, že SAD-ka už so zvyšovaním komfortu začala. Nakupuje už len klimatizované autobusy a do roku 2010 obnoví celý vozový park. Nemá veľmi na výber, prikazuje jej to totiž zákon. Železnice sa v budúcom roku tiež chystajú rozšíriť vozový park na „regionálke“ do Rajca
o moderné poschodové súpravy. A DPMŽ sa chce v budúcnosti orientovať najmä na trolejbusy, keďže sú ekologickejšie. Mesto vidí budúcnosť verejnej dopravy v jej zatraktívnení pre cestujúcich. Ako? To vedúci oddelenia dopravy na Mestskom úrade
v Žiline Vladimír Baránek zatiaľ netuší. „Zníženie cestovného alebo skrátenie času prepravy nedosiahneme. Existuje ale spôsob a tým sú akési represie
a obmedzenia pre motoristov, aby sme ich vytlačili z mesta na perifériu a ľudia boli nútení používať MHD, vysvetľuje Baránek a dodáva. „Už na budúci rok by malo vstúpiť do platnosti Všeobecno-záväzné nariadenie mesta, v ktorom bude vjazd do určitých zón a ulíc v Žiline
v niektorých častiach dňa spoplatnený, čím odradíme časť vodičov od vstupu do úzkeho centra.“ Mesto vidí budúcnosť aj v železničnej trati do Rajca. „Železnica prechádza stredom Žiliny a to treba využiť a vybudovať ešte aspoň dve zastávky,“ myslí si Baránek. Zatraktívniť verejnú dopravu by malo aj vybudovanie tzv. prestupných bodov, aké sú
v súčasnosti len na stanici alebo pod Solinkami, kde sa spájajú všetky druhy dopravy na jednom mieste. Takýchto bodov potrebujeme v Žiline viac, zhodli sa na záver diskusie na radnici pozvaní hostia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 299
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 272
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 084
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 810
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 689
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 826
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 180
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 556
  1. Anna Miľanová: Štylizované, fantazijné kvety v trávnatom poraste...
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.5.1925)
  3. Elena Antalová: Koho som ešte nedokázal nasrdiť? "Majiteľ"sveta z mesta T.
  4. Ján Valchár: Plánuje Maďarsko vojnu?
  5. Jozef Pivarník: Ficov kultúrny kiks: Keď premiér "rusofóbne" kritizuje ruskú klasiku!
  6. Daniel Jankech: Čo spája voličov Róberta Fica?
  7. Ján Šeďo: Zomrel Jiří Bartoška...
  8. Daniel Balko: Dnešná Moskva oslavuje vojnu, nie jej obete. Napokon, bola pri jej vzniku.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 446
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 645
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 123
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 355
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 968
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 741
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 977
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 972
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Hrozí im trest na sedem až pätnásť rokov.


Stráňavám patrí v tabuľke 4. miesto.

Komentáre k predohrávkam 26. kola IV. ligy.


Svadba je jedným z najkrajších dní v živote – ale jej plánovanie môže byť poriadne vyčerpávajúce. Pripravili sme pre vás overené tipy, vďaka ktorým si celý proces užijete rovnako ako samotný obrad.


Pečivo od MINIT ulahodí aj skutočným fajnšmekrom.


Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Anna Miľanová: Štylizované, fantazijné kvety v trávnatom poraste...
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (9. - 15.5.1925)
  3. Elena Antalová: Koho som ešte nedokázal nasrdiť? "Majiteľ"sveta z mesta T.
  4. Ján Valchár: Plánuje Maďarsko vojnu?
  5. Jozef Pivarník: Ficov kultúrny kiks: Keď premiér "rusofóbne" kritizuje ruskú klasiku!
  6. Daniel Jankech: Čo spája voličov Róberta Fica?
  7. Ján Šeďo: Zomrel Jiří Bartoška...
  8. Daniel Balko: Dnešná Moskva oslavuje vojnu, nie jej obete. Napokon, bola pri jej vzniku.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 446
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 645
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 123
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 355
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 968
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 741
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 977
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 972
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu