Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Týždeň mobility v Žiline - predstavme si iné mesto

Žilinčanom určite neušiel fakt, že v tomto týždni sa v meste konalo množstvo akcií pod spoločným názvom Týždeň mobility.


Téma nemusela zaujať každého, ale súčasná alarmujúca dopravná situácia mesta, či chceme alebo nie, sa týka nás všetkých, bezohľadu či sme jej priamymi účastníkmi alebo „len“ nemotoristickými obyvateľmi mesta. Dopravný systém každého sídla je, obrazne povedané, nielen jeho nervovou sústavou, ale aj cievnym systémom a krvným riečišťom mesta. Pokiaľ táto sústava funguje hladko a plynule, tak aj zložitý organizmus mesta, funguje rovnako, ak nie, tak jeho obyvatelia zažívajú také kolapsové situácie v doprave, aké opakovane zažívame v našom meste. Základom každého zdravého a plánovitého rozvoja sídla by mal byť odborníkmi spracovaný a mestom schválený územný plán mesta, ktorý je v laickom vyjadrení záväznou dohodou medzi vedením mesta a väčšinou jeho obyvateľov
o tom, ako sa bude mesto v horizonte dlhšieho časového hľadiska optimálne vyvíjať.
Nielen preto, aby každý obyvateľ vedel, že ak si kúpi v danej lokalite pozemok či nehnuteľnosť, čo sa v jeho blízkosti môže v budúcnosti realizovať, ale hlavne preto, aby sa všetky funkčné zložky mesta mohli rovnomerne rozvíjať v záujme fungovania mesta ako celku. Mesto Žilina za bývalého vedenia primátora Jána Slotu nemalo žiadny nový územný plán, presnejšie povedané nemalo záujem mať takýto dokument, pretože len v takýchto „kalných vodách“ sa bývalému pánovi primátorovi a jeho vybranej klientele dobre lovilo. Stačilo pritom len tak málo, aby mesto pod jeho vedením dodržiavalo základnú urbanistickú koncepciu posledného platného územného plánu, čím by sme dnes ani v doprave nemali také problémy, aké v súčasnosti v našom meste máme. Práve toho územného plánu, ktorý nazval pán Slota verejne socialistickým dokumentom a jeho autora plesnivým ded-
kom, len preto, aby mohol sám na mape mesta ukazovať, kde sa majú realizovať zámery dopredu dohodnuté za čalúnenými dverami jeho kancelárie. Zámery, ktoré neboli dopredu prejednané v odborných komisiách mesta tak, aby bolo možné poukázať aj na ich negatívny dopad nielen na dopravnú situáciu mesta. Objektívne je možné konštatovať, že enormný nárast dopravy dnes ovplyvňuje život vo vyspelých krajinách celého sveta. Čeliť týmto negatívnym dopadom stále silnejúcej intenzity dopravy môžu len vtedy, ak si ich vedenie uvedomí, že optimálny dopravný skelet mesta sa musí formovať aj na 100 rokov jeho budúcej existencie.
V období primátorovania Jána Slotu, v dotyku s centrom mesta, boli v rozpore s pôvodnou koncepciou územného plánu mesta realizované viaceré zariadenia veľkoobchodných centier nadmestského - regionálneho významu, ktoré negatívnym spôsobom zasiahli predovšetkým do dopravnej situácie mesta. V civilizovaných krajinách sú takéto zariadenia, určené pre prístup návštevníkov ich vozidlami, alebo MHD umiestňované výhradne na okrajoch miest, v lokalitách s dobrým dopravným napojením. Ak sa takéto zariadenia umiestňujú aj v mestách, platia striktné podmienky pre riešenie dopravy potrebnej pre zákazníkov a obsluhu spôsobom, aby táto nezaťažovala vnútorný komunikačný systém miest. V Žiline ale tomu tak nie je, väčšina z nich je dopravne napojená na komunikáciu Ul. V. Spanyola v pokračovaní smerom severným na Ul. vysokoškolákov. Tento stav pôsobí už dnes neriešiteľné situácie v dopravnej obsluhe so všetkými negatívami, ako sú dopravné zápchy, zvýšená nehodovosť a pod. V dopravných špičkách sa na tejto radiále vytvárajú neprejazdné miesta. Pripravovaná realizácia ďalšieho veľkoobchodného zariadenia AUPARK-u vo väzbe aj na Spanyolovu ulicu spôsobí nielen jej ďalšie zhoršenie, ale negatívne zasiahne do dopravnej situácie celého mesta. To všetko v situácii, keď sa časť komunikačnej siete mesta stane v najbližších rokoch, vďaka nerealizovanej diaľnici v okolí Žiliny, časťou enormne dopravne zaťaženej diaľničnej siete.
Negatívnej situácii by určite pomohla sieť navrhovaných peších a cyklistických trás, ako pokračovanie súčasnej pešej zóny, ktoré by tak vytvorili ucelenú pešiu zónu, ktorou by sa mohol chodec dostať bezpečne mimo preťažených dopravných trás z centra mesta za 20 minút do hlavných obytných zón mesta. Stačí nám nahliadnuť do pôvodného územného plánu a vieme si tak predstaviť úplne iné mesto, mesto peších a cyklistov, ktoré by nám závidelo možno celé Slovensko. To by ale muselo mať na svojom čele počas predchá-
dzajúcich 16 rokov kultivovaného primátora. Dúfam, že táto etapa vývoja mesta je už nenávratne za nami.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 691
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 666
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 355
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 384
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 274
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 594
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 556
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 469
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 336
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Žilinská nemocnica otvorila Pandemický pavilón. Už má v ňom piatich pacientov

Aktuálne je pozitívnych už 57 zamestnancov žilinskej nemocnice.

Pandemický pavilón FNSP Žilina.

BYTČA: Lúpež, vyhrážanie i poškodzovanie majetku. Mladík si poriadne zavaril

Na obvineného muža policajti spracovali podnet na návrh na jeho vzatie do väzby.

V III. lige kraľuje nezastaviteľný Hundák, v I. a II. triede na čele pätnásťgóloví strelci

Zápasy regionálnych či oblastných futbalových súťaží tento rok už pravdepodobne neuvidíme, väčšina duelov z jesennej porcie je však už za nami. Preto sme sa pozreli, ako vyzerajú poradie strelcov v jednotlivých súťažiach.

Daniel Hundák (druhý zľava) a Peter Jasenovský (tretí zľava) patria nielen medzi najlepších strelcov Bánovej, ale aj celej III. ligy.

Mesto Žilina požiada o návratnú finančnú pomoc vo výške viac ako 2 milióny eur

Radnica chce peniaze použiť na financovanie správy a údržby komunikácií a verejnej zelene.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?