Cyklistika je o ľuďoch i hľadaní kompromisov

Súhlasíte s tvrdením, že cyklistika je životný štýl? - Ako sa to vezme, ale priklonil by som sa k názoru, že cyklistika je súčasťou zdravého životného štýlu, ktorý dnes patrí k tejto spoločnosti. Ide predovšetkým o podporu aktívneho spôsobu života, kam patrí i cyklistika. Kedy vás prvýkrát chytila za srdce? Spomeniete si na váš prvý bicykel? - Prebiehalo to automaticky, veď asi každé malé dieťa u nás jazdilo na bicykli. Mal ho každý, tak som ho chcel aj ja. Je zvláštne, že keď ľudia dospejú, tak tento dopravný prostriedok opúšťajú. Ale na prvý bicykel si spomínam dobre. Rodičia mi ho kúpili v Prahe, keď som mal štyri roky. Bol malý a modrý. Ste hlavný koordinátorom rozvoja českej národnej cyklistickej stratégie. Odkedy sa angažujete? - Od študentských čias, diplomovú prácu som robil na tému cyklistickej dopravy. Písal sa rok 1993. Po škole ma zobrali na Mestský úrad v Olomouci, kde som sa zasa venoval cyklistike. No a v roku 1997 ma prijali do Centra dopravného výskumu s tým, aby som v Čechách začal pracovať na rozvoji cyklistickej dopravy. Aké sú vaše najvýraznejšie úspechy, ktoré ste dosiahli v tejto oblasti? - Otázka je, čo spoločnosť považuje za úspech... Ja si najviac vážim, že som si v Čechách vybudoval pozíciu muža, ktorého síce niektorí považujú za blázna, no možno mu dôverovať. Je na neho spoľahnutie, je profesionál, rozumie svojej práci a robí ju celým srdcom. Vďaka tomu som nadviazal s mnohými politikmi, úradníkmi aj ďalšími ľuďmi skutočné priateľstvo a vzájomný vzťah dôvery. Toto považujem za skutočný úspech. A nezanedbateľné je, že aj vďaka tejto pozícii potom máte možnosť určité veci nepriamo ovplyvniť. Slovo „nepriamo“ naznačuje, že moje úspechy nie je vidieť. Som súčasťou povedzme pomyselného tímu, kde má každý svoju špecifickú funkciu. Radujeme sa z úspechov spoločne. Minulý týždeň sme otvorili prvú etapu cyklotrasy na Orlicko-Třebovsku. Celkové náklady na jej vybudovanie boli 130 miliónov českých korún. Do konca roka vybudujeme ešte viac ako 30 kilometrov nových cyklotrás. To je úspech. Čaká nás ešte čerpanie zo štrukturálnych fondov, a keď to zvládneme, tak si povieme, že sme urobili veľa pre rozvoj cyklistickej dopravy. Potom vám poviem, že som so svojím pomyselným tímom dosiahol najväčší úspech. Poznáte vášho kolegu na Slovensku? Keby ste mali porovnať naše dve krajiny pri budovaní cyklistickej dopravy, aké slová by ste zvolili? - Jednoznačne smútok alebo ľútosť. Možno je môj pohľad skreslený a subjektívny, ale niekoľkokrát som na Slovensku bol. Rokoval som s mojimi kolegami, starostami a môžem vám povedať, že keby som bol cyklokoordinátorom na Slovensku, tak by som taký úspešný nebol. U vás je cyklistická doprava riešená na príncípe „ad hoc.“ V porovnaní s nami budujete jednoznačne menej cyklistických trás. V Žiline máme minimum cyklistických chodníkov. Ak sa chcú cyklisti prepravovať po meste, tak by to mali robiť v hlavnom dopravnom priestore cesty, prípadne krajnici. V súčasnej dopravnej situácii v Žiline nie je ľahké jazdiť na bicykli. Na chodníku však jazdiť nemôžu. Existuje pre nich nejaké východisko z tejto momentálnej situácie? - Pokiaľ nemá mesto Žilina spracovaný generel cyklistickej dopravy, tak by to malo urobiť. Takýto koncepčný materiál by potom prispel k tomu, aby sa cyklistická doprava stala rovnocennou a integrálnou súčasťou dopravného systému, kde budú riešené vyššie uvedené problémy. Cyklopruhy, cyklochodníky, cyklotrasy a cyklomagistrály sú symbolom bezpečnosti pre cyklistov. Máte pocit, že to predstavitelia samosprávy dostatočne chápu? Prečo cyklistika u nás stagnuje? - Všetko je o ľuďoch, či už u vás alebo u nás. Niekde to nechápu vôbec, inde je situácia veľmi priaznivá. Kľúč k úspechu vedie cez nájdenie politika, ktorý to chce pochopiť a následne podporiť. Možno preto cyklistická doprava na Slovensku stagnuje, že kľúčových politických osobností máte málo. Ďalším predpokladom úspechu je, aby na úrade bol osvietený úradník, ktorý vníma trendy poslednej doby. A opäť je to len o ľuďoch. Mojou snahou je viesť dôkladnú osvetovú činnosť o nových trendoch. Snáď sa mi to v tomto zmysle práce darí. Pozdĺž cesty medzi dvoma žilinskými sídliskami Solinky a Vlčince je jedna cyklistická trasa, ale to je na 80-tisícové mesto všetko. Aká je situácia v českých mestách s podobným počtom obyvateľov? - U nás štát a župy nezabúdajú na podporu výstavby cyklotrás. Napríklad tento rok investoval štát 170 miliónov a ďalšie zdroje sú zo žúp. Olomoucký kraj uvoľňuje ročne 15 miliónov korún na projektové dokumentácie. Cyklisti sú slabší voči autám, ale silnejší voči ľuďom na chodníkoch a v pešej zóne. Ako tento začarovaný kruh riešite v Čechách? Aj u vás je zákaz jazdiť na bicykli na chodníkoch a v peších zónach? - Vždy je nutné postupovať prípad od prípadu. Nemáme problém pustiť cyklistov do peších zón alebo na chodník. Stačí len osadiť vhodné dopravné značenie. Samozrejme, je nutné mať k tomu vhodné priestorové parametre. V Žiline by som neodporučil cyklistov v pešej zóne od nádražia k námestiu. Tam ten priestor nie je. Na druhej strane - v Košiciach námestie vyriešili naozaj skvele i vo vzťahu k cyklistom. Je to znovu o hľadaní kompromisov. Aj toto je otázka, ktorá sa dotýka generelu cyklistickej dopravy mesta. Pokutujú českí policajti cyklistov na chodníkoch? Ak áno, tak aká je výška pokuty? U nás je to priemerne 1000 korún. - Viete, že to ani neviem. Ako funguje u vás spolupráca mestskej a regionálnej samosprávy, neziskových organizácií a záujmových cyklistických skupín pri presadzovaní budovania cyklotrás? Povedal by som, že práve na tejto myšlienke stojí a padá naša národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy. Mojou úlohou je zabezpečovať väzby medzi danými subjektami a sprostredkovávať im partnerstvo. Aj u cyklistiky platí, že pokiaľ ju budeš presadzovať sám, tak neuspeješ. Pokiaľ sa spojíš, tak tvoje šance vzrastú. Spomeniete si na jedno české a jedno slovenské mesto, kde majú ústretový vzťah k cyklistike? - Podľa môjho názoru je to Uničov a Prešov. Kedy ste naposledy sedeli na sedadle bicykla? - Včera. Inak jazdím na bicykli pravidelne do práce šesť kilometrov tam a šesť späť. Keď prší, tak idem autobusom.

Autor: MONIKA JANIGOVÁ

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 365
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 885
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 222
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 801
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 825
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 029
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 000
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 443
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 235
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 029
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 000
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 443
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 235
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu