Ulice chcú mať pre ľudí

Žilina - Práve Žilina, sa ako prvé mesto na Slovensku, zaviazala prijať opatrenia vedúce k rozvoju alternatívnych zdrojov dopravy v meste a k návratu ulíc ľuďom. Primátor Žiliny Ivan Harman minulý týždeň podpísal Európsku chartu mobility.

Slávnostný akt sa za prítomnosti národného koordinátora Európskeho týždňa mobility na Slovensku Gejzu Legena odohral v pristavenom autobuse Mestskej hromadnej dopravy na Hlinkovom námestí. „Znamená to, že mesto bude aktívne pristupovať k znižovaniu automobilizmu v centre mesta, k uvoľňovaniu chodníkov pre peších chodcov, likvidácii parkovania na chodníkoch v centre a rozširovaniu peších zón,“ vyhlásil pri podpise zmluvy Harman. „Našou ambíciou je vytvoriť zdravé a bezpečné mesto, kde sa občan môže pohodlne pohybovať aj bez použitia motorového vozidla,“ dodal. Podpísaním charty odštartovali verejné osvetové a kultúrne aktivity zamerané na zníženie individuálneho motorizmu v meste. Vyvrcholia v sobotu 22. septembra počas Svetového dňa bez áut, kedy mesto uzavrie pre motorové vozidlá časť ulice Veľká Okružná a tá sa premení na peší bulvár. Akcia, do ktorej sa mesto zapojilo z iniciatívy žilinského občianskeho združenia Mulica, má poukázať na nerovnoprávne postavenie cyklistov a chodcov v porovnaní s motoristami. „Reagujeme takto na zhoršujúcu sa dopravnú situáciu a hroziaci dopravný kolaps v Žiline. Nechceme komplikovať život vodičom áut. Prerozdelením cestného priestoru chceme zlepšiť kvalitu života v meste pre všetkých,“ informoval zakladateľ združenia Martin Krištof. Mesto plánuje realizovať aj ďalšie súvisiace opatrenia. „V najbližšom období chceme upraviť cyklistickú trasu po hrádzi Vodného diela Žilina, rozšíriť zónu bez dopravy v rámci centrálnej mestskej zóny, zrekonštruovať chodníky a vybudovať cyklistické chodníky,“ skonštatoval vedúci oddelenia dopravy a životného prostredia Mestského úradu v Žiline Vladimír Baránek. Popritom chce mesto zvýšiť počet cyklohliadok mestskej polície, debarierizovať vstupy do budov pre vozíčkarov. Vyznačiť vodiace pruhy pre nevidiacich na zastávkach MHD a propagovať hromadnú dopravu ako vhodnejší prostriedok prepravy po meste, než je individuálny motorizmus. V septembri sa mesto Žilina zapojí do Európskeho týždňa mobility. Ten sa organizuje od roku 2002 a každoročne sa doň zapojí viac ako 1200 miest v celej Európe. Jeho cieľom je dlhodobo ovplyvňovať dopravné problémy v mestách a zároveň zlepšiť zdravie a životnú úroveň Európanov. Na príprave Európskeho týždňa mobility sa podieľa aj Žilinský samosprávny kraj, Dopravný podnik Mesta Žilina, Žilinská univerzita, Výskumný ústav dopravný v Žiline, Kultúrne centrum Stanica a Energetické centrum Bratislava.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 105
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 719
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 604
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 584
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 510
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 006
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 906
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 225
  1. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  2. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  3. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  4. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  6. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  7. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  8. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 591
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 005
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 601
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 087
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 164
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 483
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 057
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 950
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  2. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  3. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  4. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  6. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  7. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  8. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 591
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 005
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 601
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 087
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 164
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 483
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 057
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 950
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu