O novinkách, programe, filozofii, ale aj o význame webových stránok a budúcnosti televízneho vysielania sme sa rozprávali s Karolom Slaninkom, riaditeľom žilinskej televízie Patriot.
Predčasom ste boli televíziou, ktorá vysielala len pre Žilinu a blízke okolie. Dnes pokrývate takmer celý Žilinský kraj. Podaril sa vám zámer s rozšírením pokrytia vysielania podľa plánu?
Podarilo sa to zatiaľ čiastočne. Sme žilinská televízia s ambíciami vysielať pre celý región. Podarilo sa nám vysielať cez satelit, pokrývame územie severného Slovenska od Čadce po Liptovský Mikuláš, ale stále máme ambície ísť ďalej. Spolupracujeme so žilinským vyšším územným celkom (VÚC), ale začíname rokovania aj s ďalšími VÚC. Boli sme v Trnave, spoluprácu sme ponúkli aj bratislavskej VÚC. To je smer, kde by sme si mohli nájsť priestor.
Takže sa snažíte nadviazať spoluprácu aj mimo Žilinského kraja?
Áno, je to tak, ale väčšina vecí je zo Žilinského kraja a aj to tak bude, lebo to určuje naše sídlo.
Hovorili ste o vysielaní cez satelit. Je už táto otázka vyriešená?
Áno, šírenie dát cez satelit bol prvý krok. Takto šírime signál našej televízie do iných miest a do káblových rozvodov. Teraz sme zažiadali o satelitnú licenciu, kde máme mať voľnošíriteľné informácie, ktoré sa nekódujú, môže ich použiť ktorákoľvek káblová televízia na Slovensku či v Českej republike.
Rozbeh máte za sebou, teraz vás čaká ďalšia práca.
Mnoho vecí treba doladiť. Napríklad, nie sme v prieskumoch. Odozvou, ako vysielame, sú pre nás len reakcie divákov či telefonické súťaže. Musíme hľadať možnosti, akým spôsobom si overiť to, čo robíme. Prijímame všetky informácie. Radšej mám kritiku, ktorá ma veľmi neteší, ako keď mi niekto hovorí, akí sme úžasní. Z tej negatívnej kritiky sa vieme poučiť. Prekonali sme už fázu hľadania aj „detských chorôb“, máme svoj priestor. V lete chceme vynoviť štúdio – svetlá, kamery a technické zázemie. Nastúpiť by mali šiesti noví externí moderátori, ktorí sú otestovaní. Títo by mali pôsobiť v novej podvečernej spravodajskej relácii. Máme starú partiu, ktorá už niečo ovláda, k nim pribudnú noví, ktorí určite obohatia našu prácu. Radi by sme ich využili nielen v štúdiu, ale aj vo vonkajších exteriéroch.
Budú sa zmeny, či vylepšenia týkať aj programovej štruktúry?
Ideme krok za krokom. Držíme sa základného trojuholníka, ktorý je v televíziách, a to hudba, filmy, spravodajstvo. Toto sa snažíme dať do dobrého pomeru. Hľadáme si svojich divákov, ktorým podávame informácie. Nie sme vysokorozpočtová televízia, schopná robiť vlastné veľké šou programy, ale zas nie sme ani taká regionálna televízia, ktorá vysiela len dve hodiny popoludní. Hľadali sme si miesto a našli sme si ho týmto spôsobom. Program sa zásadne meniť nechystáme. Určite chceme rozšíriť alebo nájsť formát spravodajstva, ktorý nebude mať len pätnásť minút, ale mala by to byť dvojhodinovka, ktorá by prinášala rôzne informácie. Predbežne ju chystáme na jeseň od 17.00 do 19.00 hodiny.
Akým spôsobom reagujú diváci na vaše vysielanie? Posielajú e-maily, listy, aké s tým máte skúsenosti?
Listov je už dosť málo, to chodia akurát žiadosti o zamestnanie. Je dosť telefonátov, ktoré sú kladné aj záporné. Niektorí nás chvália, iní zas za niečo kritizujú. Myslím si však, že dnes už je éra e-mailov a tých chodí najviac. Je tam široké spektrum. Takisto píšu, buď akí sme vynikajúci, alebo akí sme hrozní. Prípadne ponúkajú spoluprácu, či radia, ako máme čo robiť. Niektoré rady sú pritom celkom podnetné. Novú grafiku nám robí študent, ktorý najprv posielal e-maily, dlho sme sa ani nevideli. Potom som ho zavolal, ukázal mi svoje návrhy a dohodli sme sa.
Ako bude nová grafika vyzerať?
Obsahovo bude taká, ako doteraz. Stále tam bude na spodku obrazovky lišta, ktorá obsahuje aktuálne informácie, dátum, či čas. Chceme však, aby to bolo trochu estetickejšie, graficky krajšie a plánujeme pridať ďalšie informácie, napríklad predpoveď počasia v regióne. Konečne sa budú pri videoklipoch objavovať názvy pesničiek, za čo nás mladí doslova bombardovali e-mailami. Toto je už spravené. Videl som to a teším sa, že to bude fungovať. Možno trochu zmeníme logo, ale o tom sa ešte len diskutuje, pretože to je prvé, čo si divák všimne.
Dôležitou súčasťou médií sú dnes webové stránky, ako je to u vás?
Poslednou aktualitou na našom webe je živé vysielanie. Plánujeme však stránku prerobiť. Začali sme rokovania s jednou firmou z Bratislavy, nápad aj komunikácia sú dobré. Zistili sme, že sme viac televízia, preto bude na stránke viac vecí typických pre televíziu. Chceme, aby diváci posielali svoje videá, z ktorých by sa urobila dlhodobá súťaž. Neskôr by sa vysielali v špeciálnom programe. V každom prípade chceme, aby naša stránka nebola „polomŕtva“. Podľa niektorých odborníkov je budúcnosť v jednej obrazovke, kde bude spolu televízia aj internet. Preto si myslím, že robiť na internetových stránkach a vysielať televízny program je to isté.