Odtiaľ im operátori zabezpečia príslušnú pomoc. Tiesňovú linku 112 spravuje Koordinačné stredisko Integrovaného záchranného systému (IZS), ktoré má krajskú pôsobnosť už dlhšie. V rovnakých priestoroch sídli aj Krajské operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby. „V tom nastala veľká zmena. Zrušili sa totiž všetky regionálne strediská, či to bolo v Čadci, Martine alebo v Dolnom Kubíne. Teraz, keď zavoláte na číslo 155 z ktoréhokoľvek miesta v ŽSK, tak to zodvihnú operátori v Žiline,“ hovorí Miroslav Bobčík zo žilinského Koordinačného strediska IZS. Jedným z problémov, ktoré sťažujú prácu operátorom v centrách, je skutočnosť, že nemôžu lokalizovať miesto, odkiaľ postihnutí telefonuje. Tí môžu byť navyše často v ohrození života. Možná je iba identifikácia čísla volajúceho. Operátor nevidí meno vlastníka telefónu a lokalizácia sa nevykonáva vôbec. Slovensko patrí medzi niekoľko posledných štátov Európskej únie, kde táto možnosť nefunguje. EÚ už kvôli tomu podala na Slovenskú republiku žalobu. Náhradným riešením, zďaleka však nie rovnocenným ostatným štátom, by mala byť lokalizácia pomocou jedného z mobilných operátorov. „Náš pracovník stratí čas tým, že bude musieť manuálne vyhľadať informáciu o polohe volajúceho na webovej aplikácii, ktorú zriadi mobilný operátor. Takisto sa musí prihlásiť pod svojím menom a zadať svoje heslo. Pri reakcii na mimoriadnu situáciu nemá teda operátor možnosť vykonať časovo náročné operácie súvisiace s vyhľadaním miesta, kde sa postihnutý volajúci nachádza. Nie je to automatická lokalizácia, ako majú napríklad Česi,“ informoval Ivan Šutiak, odborný radca pre správu a prevádzku podporných systémov riadenia Koordinačného strediska IZS v Žiline. Ani táto verzia však ešte nefunguje v praxi. Začať mala od 1. apríla tohto roku, ale stále sa len doťahujú právne náležitosti zmluvy. „My sme dostali návrhy zmluvy na pripomienkovanie a predpokladám, že niektoré iné koordinačné strediská majú voči nej výhrady, preto sa to zdržalo. Po technickej stránke to bolo na začiatku apríla pripravené a spustiť ho môžeme v ktorýkoľvek deň,“ pokračuje Ivan Šutiak. Časom by sa mali všetky tiesňové čísla zlúčiť do jedného, ktorým by malo byť medzinárodne uznané číslo 112. To je však stále otázka budúcnosti. Určite sa tak nestane tento rok.