Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

V jeho vlakoch sa pokuty neplatia

Len ťažko by ste na svete našli stanicu, kde všetky funkcie vykonáva jeden človek. Je prednostom, výpravcom, výhybkárom, vlakvedúcim i návestným majstrom.

(Zdroj: autorka)

Predsa sme však jedného takého objavili. Ide o šesťdesiatnika Tomáša Papaja z Makova. Už tridsať rokov sa venuje modelovým železniciam. Najskôr si robil menšie, no pred pár rokmi sa rozhodol, že si postaví takzvaný „rozchod“, typ TT. Na jeho tratiach, ktoré sú dvojkoľajové a medzi ne je posadená jednokoľajka, premáva dvadsaťštyri vlakových súprav. Ide o osobné i poschodové vlaky, rýchliky, nechýbajú ani nákladné. Tie prevážajú všeličo. Od ropných produktov, vápna, uhlia až po pivo. Samozrejme, ide o obľúbenú značku pána Tomáša. Veď ako by to bolo, keby jeho cisterny vozili po krajine nejakú „vŕbovú vodu“. Pri zhotovovaní železnice pracoval podľa fantázie. Vlaky vychádzajú z Hrádku nad Jizerou, prechádzajú Kamennou Lhotkou a konečnou stanicou je Kamenica. Na tratiach premávajú aj štyri historické vlakové súpravy a dve ďalšie, ktoré voľakedy jazdili z Čadce do Makova. Ak by ste si mysleli, že Tomáš Papaj je bývalý železničiar, mýlili by ste sa. Robil panelové montáže a v Ostrave prežil štyridsať rokov. Pred štyrmi rokmi sa nasťahoval do rodičovského domu v Makove a začal sa venovať svojmu koníčku. Spomína, že sa vyučil v Martine a už vtedy ho uchvátili párne lokomotívy, ktoré v minulosti premávali na tamojšej trati. Všeobecne, veľmi rád cestoval vlakmi a sníval o tom, že raz....? Dnes sa dokáže so svojím dielom hrať nielen celé hodiny, ale ako s úsmevom hovorí, aj celé dni. Nikoho nepovolaného k nej nepustí, lebo nie je hračka, ako hračka. Občas uvoľní „flek“ svojim vnukom Honzíkovi a Kubkovi. Najmenšia vnučka, polročná Barborka, zatiaľ pri návšteve dedka len pozerá, čo za veľké čudo obýva takmer celé dve miestnosti. Pán majster mimochodom dodáva, že na železnici, ktorá má aj tri tunely, treba ešte všeličo dorobiť. Napríklad semafory, zabezpečovacie systémy či závory. Pri zostrojovaní železnice strávil stovky hodín. Tento koníček však nie je náročný len na čas, ale i financie. Napríklad, taká lokomotíva môže stáť až šesťtisíc korún. Odhaduje, že doposiaľ investoval do svojho diela okolo pol milióna korún. Peniaze neľutuje. Nie je pre neho nič krajšie, ako keď spustí železnicu do chodu. Zložité elektrické zariadenie si vyžaduje zručnosť. Nečudo, že občas dôjde aj k vykoľajeniu a haváriám. Na tie má „prednosta“ svojskú metódu. S drevenou paličkou vlakom pomôže dostať sa opäť na tú správnu koľaj. Čo by našinca pri tejto železnici potešilo zrejme najviac je to, že v týchto vlakoch, či už ide o osobné či rýchliky, sa nemusia kupovať lístky. A nevidieť v nich ani najnebezpečnejšiu „persónu“ na železnici - sprievodcu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 547
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 18 288
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 356
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 017
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 675
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 526
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 449
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Žilinská Kia ruší pre nedostatok dielov od zahraničného dodávateľa nočné zmeny

Do stredy bude fabrika fungovať iba v dvojzmennej prevádzke.

Žilinská nemocnica hlási už 84 nakazených pracovníkov

V Pandemickom pavilóne je hospitalizovaných 17 pacientov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?