Janka s tým však nesúhlasila.
Preto ju lekárka vyradila z evidencie. Tvrdí, že v tomto prípade jej iným spôsobom pomôcť nemohla. Janka tvrdí, že jej to lekárka striktne oznámila. Kvôli zdravotnej poisťovni
ju iný zubár, s ktorým hovorila, nechcel zobrať. Aj keď jej iná lekárka zub po röntgenovom vyšetrení nakoniec vytrhla, do svojej evidencie ju zaradiť nechce.
Zubárka hovorí, že pacientke iným spôsobom pomôcť nevedela a v prípade, že by jej zub nevytrhla, problémy by sa jej vrátili. S rozvŕtaným zubom si preto Janka hľadala lekára, ktorý by ju bol ochotný nielen ošetriť, ale aj zaradiť medzi svojich pacientov. Lekár zo Žiliny ju však nezobral, pretože je poistená v zdravotnej poisťovni Apollo.
Preto sa rozhodla poisťovňu zmeniť. V Spoločnej zdravotnej poisťovni jej však oznámili, že si musí dať prihlášku a zoberú ju až v januári 2008. „Veľmi radi u nás privítame každého pacienta, ktorý o to prejaví záujem. Platí to aj v prípade pani Janky. Poistný vzťah ale bude môcť vzniknúť až k 1.januáru. Je to dané legislatívou, ktorá umožňuje pacientovi zmeniť poisťovňu iba raz do roka a to len k tomuto dátumu. Tento zákon je v platnosti už dlhodobo,“ uviedol Marek Brezničan zo Spoločnej zdravotnej poisťovne.
Janku nakoniec ošetrila zubárka, ktorú jej odporučila poisťovňa Apollo. Zaradiť do evidencie ju však nemohla ani ona. Odôvodnila to pracovnou vyťaženosťou. Jej situácia sa zmenila v tom, že zub má ošetrený, ale stabilného lekára stále nenašla.
Peter Kubica, hovorca ŽSK, pacientke v prvom rade odporučil, aby si v poisťovni Apollo vyžiadala zoznam zazmluvnených zubárov, ktorí ordinujú v blízkosti jej bydliska. Podľa zoznamu by potom mala požiadať niektorého z lekárov, aby ju zobral. Janka o zoznam požiadala a tam jej skutočne zubára odporučili. Aj keď si ho sama nevybrala, dúfa, že s ním bude spokojná. „V prípade, že si nie je istá postupom zubárky, ktorá ju vyradila z evidencie, mala by sa obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS),“ dodal Kubica. Podľa hovorkyne Annamárie Higginsovej, sa však ÚDZS nemôže vyjadriť ku krokom oboch strán, pretože prostriedkami kontroly sa nedá overiť tvrdenie jednej alebo druhej strany o príčinách ukončenia zmluvného vzťahu. „Stomatológ mal zrejme svoje odborné dôvody na extrakciu zuba a pacienta poučil. Odmietnutie pacientom, vzhľadom na to, že zodpovednosť je zo zákona na strane lekára, nedáva lekárovi veľa možností riešenia. V prípade pochybností, môže na základe podania pacienta prešetriť správnosť poskytnutej zdravotnej starostlivosti úrad.“ Higginsová dodala, že v tomto prípade nie je správne zamieňať prípadný prirodzený strach pacienta z extrakcie zuba za odmietnutie poskytnutia zdravotnej starostlivosti, „pretože lekárka poskytla neodkladnú zdravotnú starostlivosť, súčasťou ktorej bola navrhovaná extrakcia zuba. Odmietol pacient“.
Podľa našich informácií mohol byť dôvod odmietnutia pacientky zo strany niekoľkých zubárov ten, že nemali s poisťovňou Apollo podpísanú zmluvu. Dôvodom na odmietnutie totiž môže byť nezmluvný vzťah s poisťovňou. Podľa slov hovorkyne ZP Apollo Radky Miklášovej, sa „doteraz nestretli ani s jedným prípadom odmietnutia našich poistencov našimi zmluvnými stomatológmi a neevidujeme ani žiadne sťažnosti v tomto smere“. Zároveň podotkla, že s každým stomatológom, ktorý Apollo zdravotnú poisťovňu požiadal o zmluvný vzťah, bola zmluva uzatvorená. „Ak pacientka nemôže nájsť lekára, môže sa obrátiť aj na svoju zdravotnú poisťovňu, ktorá jej vie poradiť a podať informáciu o svojich zmluvných poskytovateľoch,“ odporučila na záver pacientke Miklášová.