Chcel sa venovať vysokohorským strediskám, nakoniec sa stal autorom územného plánu Žiliny

Osemdesiatpäťročný architekt Antonín Stuchl sa narodil v Bratislave. Po štúdiách v Prahe prišiel začiatkom roku 1950 do Žiliny,...

Osemdesiatpäťročný architekt Antonín Stuchl, autor starého územného plánu mesta Žilina, bol  odmenený cenou Emila Belluša za rok 2007, ktorá sa udeľuje slovenským architektom za celoživotné dielo.Osemdesiatpäťročný architekt Antonín Stuchl, autor starého územného plánu mesta Žilina, bol odmenený cenou Emila Belluša za rok 2007, ktorá sa udeľuje slovenským architektom za celoživotné dielo. (Zdroj: autorka)

Osemdesiatpäťročný architekt Antonín Stuchl sa narodil v Bratislave. Po štúdiách v Prahe prišiel začiatkom roku 1950 do Žiliny, ktorú si vybral za svoje pôsobisko aj vďaka jeho láske k slovenským horám. Aj keď jeho cieľom boli riešenia vysokohorských turistických stredísk, začal sa venovať naliehavejším úlohám pri výstavbe Žiliny. Chcel, aby sa zo Žiliny stala mestská záhrada so zdravým ovzduším a bohatou zeleňou, kde pred automobilistami majú prednosť chodci a cyklisti.
Bol odmenený cenou Emila Belluša za rok 2007, ktorá sa udeľuje slovenským architektom za celoživotné dielo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Boli ste ocenený za celoživotnú prácu. Čo to pre vás znamená?
Možno je to len pochopenie môjho diela z čias, keď som robil územný plán mesta Žiliny, pretože som mal možnosť študovať literatúru, ktorá v tom čase nebola architektom bežne prístupná. Ide hlavne o publikáciu Planning of the New Town, knihu o plánovaní mesta Hook, ktoré bolo navrhnuté podľa poznatkov z novodobej výstavby ôsmich anglických miest, ktoré fungovali ako satelity pri veľkých aglomeráciách. Progresívne názory a hlavnú zásadu dominantného postavenia peších v obytnom okrsku z knihy využil aj pre Žilinu. Základnou myšlienkou bolo prepojiť celé mesto pešími cestami. V päťdesiatych rokoch, keď sme začínali, mala Žilina 37-tisíc obyvateľov a najväčšiu hybnosť, teda počet jázd autom na obyvateľa na Slovensku. Z toho vyplývala potreba riešenia dopravy, ktorá bola v tom čase neobvyklá. Plánovali sme prepojiť všetky obytné zóny so zónami výroby a rekreácie. V oblasti urbanizmu sa na Slovensku prvýkrát uvažovalo s pešími cestami. Tento zámer neskôr prekazil žilinský primátor, ktorý neuznával pešie cesty a všade presadzoval dopravné spojenia.
Aké to malo pre Žilinu následky?
Hustou dopravou sa podľa nás architektov začal v Žiline dopravný chaos. Nepočítali sme ani s obrovským boomom supermarketov, ktoré sa normálne umiestňujú na obvod mesta, pretože s nimi súvisia veľké parkoviská. Pre jednotlivé okrsky, teda časti mesta s počtom obyvateľom okolo 5-tisíc s pešou dostupnosťou škôl, obchodného centra a služieb, je požiadavkou, aby sa nerušili vzájomnou konkurenciou so supermarketmi. Komunita 5-tisíc ľudí preto, aby existovala určitá neanonymita, pretože anonymita znamená rozpad spoločnosti. V okrskoch sa musí uvažovať so sociálnou proximitou a afinitou. Ľudia sa stretávajú v centrách pri nákupoch, službách. Nevidia si do kuchyne, ale vedia o sebe, vytvárajú sa skupiny so spoločnými klubovými záujmami. Bohužiaľ, nastala éra, kedy sa stavalo všade, kde bolo voľné miesto, nastalo dohusťovanie sídlisk. U nás je hustota okolo 360 obyvateľov na hektár, vo vyspelých krajinách sa už počet 250 považuje za sociálny zločin. Medzi ľuďmi to vedie k strate súdržnosti, strate záujmu o čistotu mesta. Pri výstavbe treba obyvateľov dopredu informovať. V Žiline sa to zvyčajne dozvedia, až keď sa vyrúbe zeleň, zruší ihrisko. Následné petície o narušovaní pokoja už aj tak prehustených sídlisk zostávajú bez odozvy.
Každé mesto má mať svojho architekta?
Mestského architekta potrebuje každé mesto nad 50-60-tisíc obyvateľov. Ten by mal mať zároveň kompetenciu ovplyvňovať územný plán. Obrovské právomoci získali primátori, ktorí napriek vzdelaniu, sú často v tejto oblasti laikmi. Predstavujú si, že pre mesto je najlepšie riešenie to, ktoré prináša okamžitý efekt. Lenže urbanizmus rieši situáciu 20 rokov dopredu, preto je potrebné, aby človek, ktorý to robí, mal potrebné dlhoročné skúsenosti. Žilina leží na rozhraní troch riek, nikde to nie je zakompované do štruktúry a architektúry mesta. Plánovali sa ďalšie prepojenia, napríklad Závodia s centrom, aby z Hájika bolo centrum mesta prístupné za 30 minút chôdze. Vybudovanie kompaktných námestí, ktoré by boli pre ľudí atraktívne, aby sa dali na nich usporiadať kultúrne podujatia, aby sa dalo na nich posedieť a porozprávať na lavičke alebo v reštaurácii a podobne.
Kde sa môže Žilina podľa vás rozrastať?
Rozširovanie mesta sme navrhovali na Hájiku. Ani sídlisko Žilina-Juh už dnes nie je možné zrealizovať, pretože sa tam pustila výstavba závodov. Sídliská by sa mali budovať so zreteľom, že tam žijú dojčiace matky, ktoré dochádzajú do zamestnania, invalidi, ktorí sa ťažšie presúvajú do práce, školy, služby, obchody. Napríklad v centre Žiliny je taká dopravná preťaženosť, že mestské radiály sa budú musieť zrejme riešiť jednosmerkami. Cesty sú tak preťažené, že sú nebezpečné pre chodcov i pre automobilistov. Budovanie vysokých obytných vežiakov s luxusnými bytmi stráca atraktívnosť. Rodiny, ktoré chcú mať deti, uprednostňujú bývanie v nízkopodlažnej domovej zástavbe, aby mali kontakt s deťmi, so susedmi. Podľa anglického urbanizmu, ktorý považujem za najhumánnejší, by sa hustota obyvateľstva mala znižovať od stredu k obvodu, pričom aj tu musí byť zabezpečená občianska vybavenosť.
Čo by ste odporučili mladým urbanistom?
Hlavne, aby sa okrem iného učili cudzie jazyky. Urbanizmus nie je totiž natoľko výtvarnou záležitosťou ako architektúra, ale je multidisciplinárnou vedou, ktorú nie je možné tak dobre vyjadriť obrazom, ale skôr textom. A tu už je potrebná znalosť cudzích jazykov, čo je zatiaľ u väčšiny z nás kameň úrazu. Už aj u nás sa uznáva, že kultúrnejší svet je v otázkach urbanizmu aspoň o 20 rokov pred nami a že naši vysokoškolskí študenti by mali jeden – dva semestre stráviť na odborných zahraničných školách.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 900
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 444
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 433
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 331
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 270
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 895
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 522
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 215
  1. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  2. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  3. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  5. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  6. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  7. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  8. František Adam Paló : Mário
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 406
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 893
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 545
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 449
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 413
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 030
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 971
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 802
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  2. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  3. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  5. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  6. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  7. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  8. František Adam Paló : Mário
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 406
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 893
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 545
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 449
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 413
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 030
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 971
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 802
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu