Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Chcel sa venovať vysokohorským strediskám, nakoniec sa stal autorom územného plánu Žiliny

Osemdesiatpäťročný architekt Antonín Stuchl sa narodil v Bratislave. Po štúdiách v Prahe prišiel začiatkom roku 1950 do Žiliny,...

Osemdesiatpäťročný architekt Antonín Stuchl, autor starého územného plánu mesta Žilina, bol  odmenený cenou Emila Belluša za rok 2007, ktorá sa udeľuje slovenským architektom za celoživotné dielo.Osemdesiatpäťročný architekt Antonín Stuchl, autor starého územného plánu mesta Žilina, bol odmenený cenou Emila Belluša za rok 2007, ktorá sa udeľuje slovenským architektom za celoživotné dielo. (Zdroj: autorka)

Osemdesiatpäťročný architekt Antonín Stuchl sa narodil v Bratislave. Po štúdiách v Prahe prišiel začiatkom roku 1950 do Žiliny, ktorú si vybral za svoje pôsobisko aj vďaka jeho láske k slovenským horám. Aj keď jeho cieľom boli riešenia vysokohorských turistických stredísk, začal sa venovať naliehavejším úlohám pri výstavbe Žiliny. Chcel, aby sa zo Žiliny stala mestská záhrada so zdravým ovzduším a bohatou zeleňou, kde pred automobilistami majú prednosť chodci a cyklisti.
Bol odmenený cenou Emila Belluša za rok 2007, ktorá sa udeľuje slovenským architektom za celoživotné dielo.

Skryť Vypnúť reklamu

Boli ste ocenený za celoživotnú prácu. Čo to pre vás znamená?
Možno je to len pochopenie môjho diela z čias, keď som robil územný plán mesta Žiliny, pretože som mal možnosť študovať literatúru, ktorá v tom čase nebola architektom bežne prístupná. Ide hlavne o publikáciu Planning of the New Town, knihu o plánovaní mesta Hook, ktoré bolo navrhnuté podľa poznatkov z novodobej výstavby ôsmich anglických miest, ktoré fungovali ako satelity pri veľkých aglomeráciách. Progresívne názory a hlavnú zásadu dominantného postavenia peších v obytnom okrsku z knihy využil aj pre Žilinu. Základnou myšlienkou bolo prepojiť celé mesto pešími cestami. V päťdesiatych rokoch, keď sme začínali, mala Žilina 37-tisíc obyvateľov a najväčšiu hybnosť, teda počet jázd autom na obyvateľa na Slovensku. Z toho vyplývala potreba riešenia dopravy, ktorá bola v tom čase neobvyklá. Plánovali sme prepojiť všetky obytné zóny so zónami výroby a rekreácie. V oblasti urbanizmu sa na Slovensku prvýkrát uvažovalo s pešími cestami. Tento zámer neskôr prekazil žilinský primátor, ktorý neuznával pešie cesty a všade presadzoval dopravné spojenia.
Aké to malo pre Žilinu následky?
Hustou dopravou sa podľa nás architektov začal v Žiline dopravný chaos. Nepočítali sme ani s obrovským boomom supermarketov, ktoré sa normálne umiestňujú na obvod mesta, pretože s nimi súvisia veľké parkoviská. Pre jednotlivé okrsky, teda časti mesta s počtom obyvateľom okolo 5-tisíc s pešou dostupnosťou škôl, obchodného centra a služieb, je požiadavkou, aby sa nerušili vzájomnou konkurenciou so supermarketmi. Komunita 5-tisíc ľudí preto, aby existovala určitá neanonymita, pretože anonymita znamená rozpad spoločnosti. V okrskoch sa musí uvažovať so sociálnou proximitou a afinitou. Ľudia sa stretávajú v centrách pri nákupoch, službách. Nevidia si do kuchyne, ale vedia o sebe, vytvárajú sa skupiny so spoločnými klubovými záujmami. Bohužiaľ, nastala éra, kedy sa stavalo všade, kde bolo voľné miesto, nastalo dohusťovanie sídlisk. U nás je hustota okolo 360 obyvateľov na hektár, vo vyspelých krajinách sa už počet 250 považuje za sociálny zločin. Medzi ľuďmi to vedie k strate súdržnosti, strate záujmu o čistotu mesta. Pri výstavbe treba obyvateľov dopredu informovať. V Žiline sa to zvyčajne dozvedia, až keď sa vyrúbe zeleň, zruší ihrisko. Následné petície o narušovaní pokoja už aj tak prehustených sídlisk zostávajú bez odozvy.
Každé mesto má mať svojho architekta?
Mestského architekta potrebuje každé mesto nad 50-60-tisíc obyvateľov. Ten by mal mať zároveň kompetenciu ovplyvňovať územný plán. Obrovské právomoci získali primátori, ktorí napriek vzdelaniu, sú často v tejto oblasti laikmi. Predstavujú si, že pre mesto je najlepšie riešenie to, ktoré prináša okamžitý efekt. Lenže urbanizmus rieši situáciu 20 rokov dopredu, preto je potrebné, aby človek, ktorý to robí, mal potrebné dlhoročné skúsenosti. Žilina leží na rozhraní troch riek, nikde to nie je zakompované do štruktúry a architektúry mesta. Plánovali sa ďalšie prepojenia, napríklad Závodia s centrom, aby z Hájika bolo centrum mesta prístupné za 30 minút chôdze. Vybudovanie kompaktných námestí, ktoré by boli pre ľudí atraktívne, aby sa dali na nich usporiadať kultúrne podujatia, aby sa dalo na nich posedieť a porozprávať na lavičke alebo v reštaurácii a podobne.
Kde sa môže Žilina podľa vás rozrastať?
Rozširovanie mesta sme navrhovali na Hájiku. Ani sídlisko Žilina-Juh už dnes nie je možné zrealizovať, pretože sa tam pustila výstavba závodov. Sídliská by sa mali budovať so zreteľom, že tam žijú dojčiace matky, ktoré dochádzajú do zamestnania, invalidi, ktorí sa ťažšie presúvajú do práce, školy, služby, obchody. Napríklad v centre Žiliny je taká dopravná preťaženosť, že mestské radiály sa budú musieť zrejme riešiť jednosmerkami. Cesty sú tak preťažené, že sú nebezpečné pre chodcov i pre automobilistov. Budovanie vysokých obytných vežiakov s luxusnými bytmi stráca atraktívnosť. Rodiny, ktoré chcú mať deti, uprednostňujú bývanie v nízkopodlažnej domovej zástavbe, aby mali kontakt s deťmi, so susedmi. Podľa anglického urbanizmu, ktorý považujem za najhumánnejší, by sa hustota obyvateľstva mala znižovať od stredu k obvodu, pričom aj tu musí byť zabezpečená občianska vybavenosť.
Čo by ste odporučili mladým urbanistom?
Hlavne, aby sa okrem iného učili cudzie jazyky. Urbanizmus nie je totiž natoľko výtvarnou záležitosťou ako architektúra, ale je multidisciplinárnou vedou, ktorú nie je možné tak dobre vyjadriť obrazom, ale skôr textom. A tu už je potrebná znalosť cudzích jazykov, čo je zatiaľ u väčšiny z nás kameň úrazu. Už aj u nás sa uznáva, že kultúrnejší svet je v otázkach urbanizmu aspoň o 20 rokov pred nami a že naši vysokoškolskí študenti by mali jeden – dva semestre stráviť na odborných zahraničných školách.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  2. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  3. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  2. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  3. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  5. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Budúcnosť M&A v Európe
  9. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  10. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 632
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 396
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 717
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 266
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 614
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 559
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 151
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 905
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 813
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 683
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Traja turisti zablúdili v Malej Fatre

Stratení turisti neutrpeli zranenia.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

VIDEO: Žilina ide do veľkého europrojektu. Do ekológie investuje 1,3 milióna eur

O adaptácii Žiliny na zmenu klímy diskutoval aj primátor mesta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Tragická nehoda na R1: Vodiča († 52) vymrštilo z auta

Nehoda sa stala na diaľničnom úseku medzi Zvolenom a Žiarom.

Už ste čítali?