Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Z cudzieho krv netecie?

Máme pocit, že sú všade – na fasádach historických budov, mostoch, stĺpoch verejného osvetlenia, bránach, múroch, dopravných značkách,...

Pracovníci opravovne vozňov niekedy neveria vlastným očiam, keď vidia, že vagón, na ktorom sa trápili dlhé hodiny,im o pár dní dovezú naspäť s novou „výzdobou“.Pracovníci opravovne vozňov niekedy neveria vlastným očiam, keď vidia, že vagón, na ktorom sa trápili dlhé hodiny,im o pár dní dovezú naspäť s novou „výzdobou“. (Zdroj: autor)

Máme pocit, že sú všade – na fasádach historických budov, mostoch, stĺpoch verejného osvetlenia, bránach, múroch, dopravných značkách, plotoch, kontajneroch, autobusových zastávkach, v podchodoch. „Novodobé fresky,“ ako ich niektorí nazývajú, bez nášho dovolenia striekajú graffiťáci sprejmi na všetky dostupné plochy a neberú na nič ohľad. Najviac starostí však asi robia železniciam - kadejakými čmáranicami je niekde postriekaných viac ako polovica vlakových vagónov. O odstraňovaní tejto neželanej „ozdoby“ nám porozprával vedúci opravovne vozňov v Žiline Irenej Ďurica (53).

Skryť Vypnúť reklamu

Čo myslíte, prečo sprejeri striekajú svoje výtvory aj na vagóny?
Domnievam sa, že tá čistá plocha vozňov ich dráždi, provokuje. Vagóny navyše putujú hore – dole po krajinách, a tak ich dielo môže vidieť mnoho divákov. Svoje „posolstvo svetu“ odovzdávajú cez naše pohyblivé médiá a vôbec nedbajú na to, že svojím konaním zohyzďujú vzhľad vozňov a ohrozujú i bezpečnosť cestujúcich. Sprejeri totiž zastriekavajú nielen steny vagónov a okná, ale i tabuľky s údajmi o brzdových váhach a značkách vozňov. Takéto vozne musíme preto stiahnuť z prevádzky a nežiaduce nápisy odstrániť. Aj keď si na súdoch niekedy hovoria, že sú umelci, podľa mňa to je len absolútny vandalizmus. Sú to prevažne mladí chlapci, ktorí sa zrejme nudia, alebo sa nevedia uplatniť v žiadnej inej oblasti. Baví ich zakázané, potrebujú sa jeden pred druhým predvádzať, a potom ich haky – baky ničia často aj umelecké diela a kultúrne pamiatky. A ešte drzo tvrdia, že to práve oni oživujú fádne plochy! Keď im však vyhradili miesta, tie ich nezaujímali, pretože tam nejde o adrenalín.
Akým spôsobom odstraňujete nápisy z vozňov?
Železnice každoročne investujú závratné sumy za uvedenie vagónov do pôvodného stavu. Odstraňovanie nápisov je nesmierne nákladné a zdĺhavé. Keď nám privezú dokatované vagóny, umývame ich acetónom, grafolónom, ale väčšiu plochu je i tak potrebné celkom zbrúsiť a nanovo natrieť farbou. Niekde vo svete sa to robí aj bezprašným pieskovaním. Trvá nám to hodiny a niekedy sa stane, že o pár dní je vagón znova postriekaný naspäť u nás a opäť ho natierame. Niekedy nám je aj do plaču. Kompletné odstránenie škôd po sprejeroch stojí totiž na jeden vozeň aj vyše 100-tisíc korún. Nebolo by lepšie tieto prostriedky vynaložiť na skvalitnenie kultúry cestovania?
Ale veď ani tie farby v sprejových plechovkách nie sú práve najlacnejšie...
To je fakt, aj spreje stoja nemalé peniaze a uznávam, že niektoré maľby sú hotové umelecké diela, lenže to nič nemení na veci, že znehodnocujú a hyzdia. Zatiaľ sa zdá, že tých vagabundov neodradí ani cena farieb, ani vysoké tresty. Teraz striekame steny vozňov špeciálnym lakom, ktorý neprepustí farbu zo spreja až na plech, čím neporuší základný náter. Ale aj to je veľmi drahá záležitosť. Ktovie, ako to pôjde ďalej. Ustrážiť sa to nedá a pre nás bude asi jediným riešením predbehnúť tých barbarov a postriekať vozne ešte skôr, povedzme, nejakými reklamami. Alebo poznáte iný spôsob?

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 428
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 371
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 366
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 752
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 402
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 117
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 613
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 332
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 326
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Žilinská Kia ruší pre nedostatok dielov od zahraničného dodávateľa nočné zmeny

Do stredy bude fabrika fungovať iba v dvojzmennej prevádzke.

Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Žilinská nemocnica hlási už 84 nakazených pracovníkov

V Pandemickom pavilóne je hospitalizovaných 17 pacientov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?