Minister dopravy Ľubomír Vážny podpísal minulý piatok vo Varšave so svojím poľským kolegom Jerzym Polaczekom dohodu o výstavbe diaľnice D3 na úseku Žilina – Skalité a rýchlostnej komunikácie S69 Bielsko – Biala – Žywiec – Zwardoň. Obe zmluvné strany sa zaviazali zorganizovať výstavbu tak, aby boli vytvorené podmienky pre nákladnú dopravu bez obmedzenia cez cestný hraničný priechod Skalité – Zwardoň v určených termínoch, na úseku Čadca – Žywiec do konca roka 2011 a na úseku Žilina – Čadca do konca roka 2014.
Výstavba diaľnice D3 na trase európskeho multimodálneho koridoru č. VI v úseku Žilina – Čadca – Skalité – štátna hranica s Poľskom je dlhodobou slovenskou prioritou v oblasti rozvoja cestnej infraštruktúry nielen vo vzťahu k Poľsku, ale aj zo širšieho medzinárodného hľadiska s prepojením baltického prístavu v Gdansku s jadranskými prístavmi Terst, Koper a Rijeka. Plánovaná diaľnica D3 nadväzuje na poľskom území na plánovanú rýchlostnú cestu S 69. Na Slovensku povedie od štátnej hranice s Poľskom po Hričovské Podhradie, kde sa napojí na európsky multimodálny koridor v pokračovaní smerom na východ (Poprad - Prešov – Košice - Ukrajina) a smerom na juh (Bratislava – Viedeň – Budapešť).
Jedna z najväčších zaujímavostí plánovanej výstavby diaľnice D3 sa však bude realizovať hneď pri Žiline. Bude ňou premostenie Hričovskej priehrady s následným tunelom. Most bude cez Hričovskú priehradu merať 1,5 kilometra. Hneď po jeho skončení bude diaľnica v Považskom Chlmci vchádzať do tunela. Ten bude merať približne 2,5 kilometra a vyúsťovať by mal v Brodne. Unikátna stavba by nemala trvať dlhšie, ako 2 až 3 roky. Podľa Miroslava Šagáta z projektantskej firmy aj na slovenské pomery ide o unikátnu stavbu. Navyše hneď za tunelom bude nasledovať ďalší most cez rieku Kysuca, ktorý bude merať asi 450 metrov. Až po hranice s Poľskom bude okrem toho ešte ďalších 12 alebo 13 mos-
tov. Podľa Šagáta, ktorý sa zaoberá mostom cez Hričovskú priehradu, sa časť mosta bude stavať formou letnej montáže. „Je to typ, ako sa staval most LaFranconi v Bratislave a podobným spôsobom sa buduje aj most cez Váh na úseku Hričovské Podhradie – Strážov,“ povedal. Projektanti museli vyriešiť aj to, že stavba bude prechádzať cez mimoriadne seizmické prostredie. „Oblasť pri Žiline totiž spadá do najvyššieho stupňa seizmického zaťaženia,“ dodal na záver Miroslav Šagát.