O počiatkoch letectva a športového lietania

Rozvoj letectva výrazným spôsobom ovplyvnila prvá svetová vojna. So „vzduchoplavectvom“, ako sa letectvo v tomto období nazývalo,...

Rozvoj letectva výrazným spôsobom ovplyvnila prvá svetová vojna. So „vzduchoplavectvom“, ako sa letectvo v tomto období nazývalo, je spojený aj osud jednej z najvýznamnejších osobností slovenských dejín Milana Rastislava Štefánika. Žilinčania sa po prvý raz s týmto športovým odvetvím stretli v roku 1919, kedy bývalý vojenský pilot Kráľ predvádzal na futbalovom ihrisku ŠK Žilina balansovanie a prízemné skoky na klzáku. Jeho nástupcom sa stal Žilinčan Pleško. V rodnom meste, ako absolvent leteckého kurzu s výkonnostným stupňom „B“, vytvoril okolo seba skupinu nadšencov a záujemcov o plachtársky výcvik. Prvými adeptami boli Česnek, Poliaček, Klein, Budík, Párnický, Hanovec, Hoffman a Kováč. Od vytvorenia záujmovej skupiny bol len krok k založeniu miestneho odboru Masarykovej leteckej ligy. Aktívnymi členmi tejto inštitúcie sa stali aj vojaci z miestnej posádky. Najmä zásluhou Vymětala sa podarilo zo zbierok zakúpiť dva klzáky značky „ Zlín“. Armáda sa zaslúžila aj o vybudovanie poľného letiska „Brezový majer“ v roku 1935. Dnes je tu sídlisko Vlčince. Snaha o dosiahnuťie vyššej výšky a doby letu viedla plachtárov k vyhľadávaniu pahorkov s vhodným povrchom a prevýšením. Cesta za vyššími výkonmi doviedla žilinských plachtárov až na vrchol Straníka. Prvý let, na základe ktorého bola uznaná plachtárska výkonnosť stupňa „C“, zrealizoval Pleško. Od roku 1936 sa v Žiline začali pravidelne organizovať celoštátne plachtárske preteky. V roku 1938 v dôsledku celospoločenskej krízy došlo na Slovensku k rozpusteniu branných organizácií, kam patrila aj Masarykova letecká liga. Na čas ustal aj športový život. V auguste 1939, pri príležitosti leteckého dňa, bola v Žiline založená odbočka Slovenského aeroklubu. V roku 1940 odbočka vybudovala na Straníku Ústrednú leteckú pilotnú školu, čím sa Žilina stala strediskom prípravy bezmotorového lietania na Slovensku. Škola získala nové modely klzákov, čo sa odrazilo aj na počtoch členov, ktorí boli združení do bezmotorovej letky č. 10. Novými inštruktormi bezmotorového lietania sa stali piloti Poliaček, Klein, Horváth a Budík. Po založení Slovenského leteckého zboru sa Žilinčanom podarilo získať aj motorové lietadlo E- 114 Baby. Pod vedením inštruktora Michlíka sa začalo aj s tzv. motorovou činnosťou. Medzi prvými záujemcami o motorové lietanie boli Schleichrdt, Schronk, Intribus, Ondrejkovič a Christophory. Pod patronátom Slovenského leteckého zboru sa uskutočnilo niekoľko kurzov, no v roku 1944 činnosť úplne ustala. Ihneď po skončení vojny začali letci s organizovaním novej leteckej inštitúcie Slovenského národného aeroklubu. Začala sa nová kapitola v histórii žilinského letectva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 257
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 706
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 039
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 146
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 932
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 830
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 430
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 209
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 742
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 970
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 938
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 571
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 716
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 957
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 871
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 209
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 742
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 970
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 938
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 571
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 716
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 957
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 871
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu