Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Hrozí, že diaľnica v Žiline skončí

Dokončenie z minulého čísla



Prečo to nie je dobrý variant?
Z celoslovenského hľadiska ho môžeme smelo pomenovať ako trvalo neudržateľný variant. Ide o to, že celé územie v strede Slovenska je rozdelené bariérou, ktorú tvorí hrebeň Nízkych Tatier a Veľkej Fatry. Je to územie, ktoré vôbec nie je osídlené a ktoré je na druhej strane chránené, pretože ide o územie národných parkov a prírodných rezervácií s najvyšším stupňom ochrany. Žilina by ostala prepojená diaľnicou na Bratislavu, ale väzby, ktoré sú medzi ňou a Martinom a ktoré sú mimoriadne silné a dlhoročné, by boli rozbité. Pripojila by sa k teritóriu západného Slovenska a Martin by sa pričlenil k strednému Slovensku. Žilina a celé stredné Považie by sa dostalo do okrajovej polohy. Jeho potenciál by bol rozbitý, pretože by neexistovalo prepojenie ďalej na východ. Žilina by už neslúžila ako prirodzené centrum Považia pre Turiec, Oravu, Liptov. Tým pádom by sa úplne odblokovala jej pozícia ako dopravnej križovatky  a bola by ohrozená jej pozícia ako prirodzeného centra. Presne o to však ide ľuďom, ktorí sa snažia o takýto variant. Chcú oslabiť význam Žiliny, pretože ju chápu ako konkurenta Banskej Bystrice. Pre obyvateľov nielen Žiliny, ale i Považia by tento počin znamenal výrazné zhoršenie kvality života. Len si predstavte, že by ste za verejnou vybavenosťou mali cestovať do ťažko prístupného a odľahlého centra v Banskej Bystrici a pritom neverejnú vybavenosť budete mať umiestnenú priamo na Považí. Schizofrenická situácia odzrkadľujúca nerovnovážny stav transformačného procesu na Slovensku.
Žilina a Banská Bystrica si vzájomne konkurujú?
Je to omyl. Žilina vôbec nie je konkurentom centrám na Pohroní. Banská Bystrica je úplne iný región. Stredné Slovensko, zložené z Považia a Pohronia, ako región totiž nemá v dnešnej dobe opodstatnenie, lebo mu chýbajú vnútorné väzby. Tie z čias socializmu padli v roku 1989. Stredné Slovensko je názov teritória a nie regiónu. Preto aj súperenie Banskej Bystrice a Žiliny je falošné a je krokom späť, k umelému rozdeleniu Slovenska z čias socializmu.
Myslíte si, že sa to môže skutočne stať?
Táto alternatíva reálne hrozí. Nasvedčujú tomu veci, ako je urýchlená príprava projektov na diaľničný tunel popod Nízke Tatry z Banskej Bystrice do Ružomberka. Svedčí o tom aj to, že diaľničné prepojenie medzi Žilinou, Martinom a Turanmi sa spochybňuje s tým, že sú aj lepšie varianty. Ozývajú sa teda hlasy preferujúce oddialenie výstavby na úseku diaľnice od Žiliny po Turany, ktorý je na Slovensku najkritickejší, čo sa týka dopravnej nehodovosti, výšky dopravnej záťaže a prognózy do budúcnosti. Tento úsek sa nedostal ani do Operačného programu doprava na roky 2007 – 2013. Zároveň som videl štúdie, ktoré hovoria o tom, že by sa mala na tomto úseku vybudovať kvázi rýchlostná cesta. To by si vyžadovalo úplne nový predinvestičný proces a trvalo by to asi 5 rokov. Za ten čas by sa tu nič nestavalo a prostriedky, ktoré by sa mali čerpať na výstavbu na tomto úseku, by sa presunuli niekde inde, napríklad do tunela popod Nízke Tatry, aby sa pristúpilo k banskobystrickému variantu.
Nebodaj už na takejto možnosti niekto pracuje?
Verejne je známe, že Národná diaľničná spoločnosť a Slovenská správa ciest takéto projekty pripravujú.
Ako by sa tomu dalo zabrániť?
Významní ľudia vo vláde dnes pochádzajú zo Žiliny a mali by sa k tomu zodpovedne vyjadriť. Nejde však len o záujem Žiliny či Považia, ale o celoslovenský kontext. Kto iný by si mal túto problematiku najviac osvojiť a presadzovať ako svoju agendu, ak nie politickí zástupcovia najviac postihnutého regiónu. Profesionálne excelentný dopravný inžinier Ján Mikolaj, ktorý je v súčasnosti podpredsedom vlády a ministrom školstva, problematiku podrobne pozná. Šéfom Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré má regionálne súvislosti v popise práce, je zase Marián Janušek. Na druhej strane silný vplyv v strane Smer majú ľudia z prostredia Banskej Bystrice. Na ilustráciu presadzovania Banskej Bystrici naklonených riešení môžem okrem uvedených dopravných zmien uviesť i návrh na redukciu štátnej krajskej správy a jej novú lokalizáciu do Bratislavy, Banskej Bystrice a Košíc. V hlavných obrysoch sa teda strana Smer vracia späť k prekonanému a ideologickému štruktúrovaniu Slovenska z čias reálneho socializmu. Pozícia žilinského župana, pochádzajúceho z radov strany Smer, je v týchto súvislostiach nezávideniahodná. V predvolebnom období ide o veľmi citlivú agendu. Je nanajvýš korektné, aby verejnosť kládla otázky na túto tému nielen kandidátom z radov súčasných vládnych strán, ale i kandidátom zo strán opozičných. Veď, napríklad, súčasne platná regionalizácia Slovenska na druhej úrovni NUTS v členení na západ – stred – východ bola prijatá Vládou Slovenskej republiky vo februári 2002.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 015
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 912
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 018
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 015
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 878
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 695
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 385
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 663
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 566
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 537
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Žilinská nemocnica hlási už 84 nakazených pracovníkov

V Pandemickom pavilóne je hospitalizovaných 10 pacientov.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Dobre poskladané varínske puzzle

Futbalisti TJ Fatran Varín obsadili v minulej, nedokončenej sezóne v V. lige štrnáste miesto. Následne prišli zmeny a aktuálne po jedenástich zápasoch jesene okupujú siedmu priečku.

Mužstvo Varína si na svoje konto počas jesene pripísalo päť výhier.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?