Jeho otec Dušan (na snímke) ho totiž odmietol prevziať na protest proti Sebastiánovmu šikanovaniu. Tvrdí totiž, že triedna učiteľka a ani vedenie školy neprejavili záujem o vyriešenie šikanovania a potrestanie vinníkov.
„Ešte v treťom ročníku ušiel syn zo školy, pretože bol šikanovaný. Hľadali sme ho my, aj polícia. Nakoniec ho našiel šofér v autobuse na konečnej. Povedal nám, že ušiel preto, že ho spolužiaci šikanovali. O krátky čas na to sa šikanovanie zopakovalo. Dali sme preto podnet na políciu. Tá ho ale ukončila pre nízky vek páchateľa,“ hovorí otec Dušan Mihok.
V ďalšom školskom roku dostala syna nová triedna učiteľka a škola dala návrh, aby syn chodil na konzultácie do pedagogicko-psychologickej poradne. „Ja som, samozrejme, súhlasil. Po celom komplexe vyšetrení a pozorovaní, keď psychologička absolvovala aj pohovory s učiteľkou, poradňou v škole a pozorovala priebeh vyučovania, psychologička vypracovala správu. V nej jasne uvádza, že Sebastián je normálne, štandardné dieťa a nevymyká sa z normálu,“ dodal otec.
Podľa otca však šikanovanie zo strany spolužiakov pokračovalo ďalej a viní z neho triednu učiteľku. „Nehovorím, že syn je bezproblémové dieťa. Je pomerne živý. Aby mu ale niekto počas vyučovania rozhádzal tašku, rozhadzoval veci a ubližoval mu, to už je trošku priveľa. Nakoniec to skončilo tým, že v máji tohto roku mu spolužiak údajne schoval aktovku. Taška sa ale stratila a ja som išiel za triednou učiteľkou, aby som zistil, čo sa stalo. Tá mi ale povedala, že to nie je moja starosť a že to bude riešiť ona. To ma dosť zarazilo. Vytkol som jej, že toto nie je adekvátny prístup k deťom a podľa mňa by si ich mala viac všímať. Odpovedala mi, že syn je neprispôsobivý žiak a že mu navrhne trojku zo správania,“ hovorí Dušan Mihok. Následne podal sťažnosť na pedagogický postup pri vyučovaní, neobjektívne hodnotenie, podporu šikanovania medzi žiakmi zo strany triednej učiteľky a na konci školského roku odmietol prevziať synovo vysvedčenie. Zároveň žiadal o nezávislé prehodnotenie jeho výsledkov a posúdenie nepriaznivého vplyvu triednej učiteľky na jeho správanie a prístup k plneniu školských povinností.
Nakoniec o sťažnosti Dušana Mihoka rozhodovala Štátna školská inšpekcia (ŠŠI). Podľa správy, ktorú vypracovala, bola jeho sťažnosť opodstatnená v tom, že Sebastián „bol šikanovaný svojimi spolužiakmi“. Správa konštatuje, že triedna učiteľka o probléme šikanovania vedela, ale riešila ho nevhodnými a neúčinnými výchovnými opatreniami. Námietku voči neobjektívnemu hodnoteniu zo strany triednej učiteľky ŠŠI uzavrela tak, že „nebolo možné overiť skutočný stav“, a teda „nemôže posúdiť mieru objektivity klasifikácie žiakov“. Námietka na neakceptovanie záverov pedagogicko - psychologickej poradne bola neopodstatnená preto, že bola dodaná 20. júna a v školskom roku 2005/2006 nebolo možné jej výsledky zohľadniť. Celý proces podľa vedenia školy trval od septembra 2004, čo neprispelo k riešeniu problémov vo výchovno-vzdelávacom procese žiaka Mihoka .
Zároveň však ŠŠI konštatovala, že „námietka vo veci neobjektívneho a jednostrannému postupu riaditeľa školy pri prešetrovaní konfliktných situácií je neopodstatnená, pretože uplatňovanie katolíckej viery a morálky pri výchove a vzdelávaní v cirkevnej škole je v súlade so štatútom cirkevnej školy a nie je v rozpore s pedagogickým procesom.“
„Dosť dobre neviem, na čo je školská inšpekcia, keď nedokáže overiť stav. Čo sa týka vysvedčenia, do dnešného dňa mi nikto nenavrhol, ako situáciu vyriešiť,“ komentoval výsledky Mihok. Triednej učiteľke na škole 30. júna skončila zmluva a vedenie sa rozhodlo jej ju nepredĺžiť. Podľa riaditeľa školy však zákon neukladá „ani rodičovi, aby si vysvedčenie prevzal, ani škole spôsob odovzdávania neprevzatých vysvedčení“. Vysvedčenie je podľa riaditeľa vystavené podľa platných smerníc a archivované na riaditeľstve školy. V prípade, že sa rodič rozhodne si ho prevziať, bude mu vydané a prebratie zaprotokolované.
„Celý prípad sa ťahá viac školských rokov. Pán Mihok vzniesol štyri námietky. Školská inšpekcia však dve z nich posúdila ako neopodstatnené a pri tretej z objektívnych príčin nebolo možné posúdiť mieru objektivity klasifikácie žiakov,“ povedal riaditeľ školy Stanislav Staňo. Ďalej zdôraznil, že ak pán Dušan Mihok mal podozrenie na neobjektívne hodnotenie, podľa platných predpisov, do troch dní od prevzatia vysvedčenia mal požiadať riaditeľa školy o komisionálne preskúšanie. Neurobil to však. „Dali sme mu aj možnosť, aby prišiel pred zasadnutím pedagogickej rady na stretnutie s vyučujúcimi jeho syna a vypočul si názor na hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov ostatných vyučujúcich v triede IV. A. Ani túto možnosť však rodič nevyužil. Na škole vždy kladieme dôraz, aby hodnotenie žiakov bolo vždy objektívne. Pravidelne to overujeme, napríklad riaditeľskými previerkami a v prípade Sebastiána Mihoka výsledky z matematiky korešpondovali s jeho hodnotením vyučujúcou. Som presvedčený, že bol hodnotený objektívne. Navyše jeho otec v sťažnosti neuviedol žiadnu konkrétnu vec, kvôli ktorej si myslel, že to tak nie je,“ dodal riaditeľ.
Jedine v prípade výskytu šikanovania v triede, do ktorej chodil Sebastián, dala ŠŠI za pravdu jeho otcovi. „Na škole sa venuje výchovným problémom dosť veľa času a komisia triednych učiteľov má za úlohu tieto veci riešiť. Problém ale je v tom, že nie každého žiaka je možné monitorovať aj v mimovyučovacom čase, cez prestávky, alebo mimo školy. Boli by sme veľmi radi, keby na školách problémy so šikanovaním neboli. Raz za čas sa však na školách vyskytnú,“ hovorí Staňo. Preto pri riešení tohto problému postupujú podľa pokynov ministerstva školstva. „Venujeme mu zvýšenú pozornosť aj na základe sťažnosti Dušana Mihoka. Školská inšpekcia konštatovala, že sa v tejto triede vyskytla forma šikanovania. Dostali sme opatrenia na jej odstránenie. Riaditeľovi školy ŠŠI uložila do
15. novembra prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a do 29. júna 2007 informovať o výsledkoch plnenia navrhnutých opatrení. Triedni učitelia majú za úlohu do plánov triednických hodín zapracovať zásady slušného spolunažívania v kolektíve, dostali pokyny, ako postupovať proti agresivite v triede, ako predchádzať a riešiť šikanovanie. Výchova je dlhodobý proces, na ktorom sa spoločne podieľa a nesie zodpovednosť rodina a škola. Pri dobrej vzájomnej spolupráci rodiny a školy sa hľadá, cesta ako aktuálny problém riešiť v záujme ďalšej budúcnosti žiaka,“ uzavrel riaditeľ Stanislav Staňo.