Župan Juraj Blanár zvolal mimoriadne zastupiteľstvo po tom, ako na predchádzajúcom poslanci dokument neschválili a uložili si podmienku, že na jeho doplnení sa bude podieľať aj dopravná komisia, ktorej predsedá Pavel Pavlásek.
Nový dokument, ktorý poslanci schválili, sa od toho predchádzajúceho líši predovšetkým v tom, že podľa Pavláska „necentralizuje správu a údržbu pre celý ŽSK.“ Podľa neho totiž síce vznikne jedna krajská správa, ale súčasných päť regionálnych bude pracovať aj naďalej. „Majú totiž podstatne lepšie prepracovaný spôsob práce v regióne, ako keby mali mať centrálne riadenie. Je to otázka istej spolupatričnosti k regiónu a nemyslím si, že centrálne riadenie by bolo pre jednotlivé regióny prijateľné,“ dodal Pavlásek (na snímke).
Jednotlivé správy a údržby ciest v Žiline, Čadci, Martine, Dolnom Kubíne a Liptovskom Mikuláši tak budú pracovať aj naďalej, ale pribudne k nim šiesta – krajská. Podľa župana Juraja Blanára bude úlohou krajskej správy koordinovať prácu regionálnych. „Bude robiť to, čo doteraz robil odbor dopravy. Bude mať na starosti vynakladanie finančných prostriedkov, koordináciu mechanizmov a bude spravovať všetky cesty, ktoré máme. Výkony na nich však budú robiť jednotlivé správy a údržby ciest. V budúcnosti by sa mala dostať do pozície investorského útvaru, ktorý bude mať komplexný prehľad o tom, ako treba rekonštruovať na základe výsostne technických parametrov. Bude sa môcť uchádzať aj o peniaze z európskych fondov,“ povedal Blanár. Podľa neho sa však týmto krokom výrazne nezvýši počet zamestnancov. „Niektoré činnosti sa totiž z regionálnych správ presunú na krajskú, čiže nepredpokladáme výrazný nárast zamestnancov. Zároveň si ale myslím, že je nevyhnutný,“ doplnil.
K transformácii správy a údržby ciest v regióne samosprávny kraj pristúpil po tom, čo sa počas minulej zimnej sezóny neosvedčil model, keď pre jednotlivé správy vykonávali údržbu dodávateľsky súkromné firmy.
Zásadný rozdiel oproti minulosti však bude v tom, že kým doterajších päť správ pracovalo ako rozpočtové organizácie, po novom budú mať charakter príspevkových organizácií. Nemohli napríklad podnikať a tým vytvárať prostriedky na obnovu vozového parku. „Príspevkové organizácie majú možnosť okrem rozpočtových finančných prostriedkov získať aj finančné prostriedky na základe vlastnej činnosti v regióne. Môžu prijať finančné prostriedky na základe zmluvných vzťahov a vykonaní prác aj pre iných odberateľov. Môžu to byť mestá, obce, občania a podobne,“ povedal Pavlásek. Model by podľa jeho slov mal byť pomerne jednoduchý. „Ak budú potrebovať posýpač, prípadne iné vozidlo, môžu si vytvoriť zdroje a ŽSK im zvyšok dofinancuje. Rozpočtové organizácie pritom doteraz požadovali celú sumu. Vytváral sa tak neustály tlak na rozpočet.“
V súčasnosti je rozpočet správy a údržby ciest asi 200 miliónov korún. Poslanci nepredpokladajú, že týmto krokom by sa mal výrazne znižovať. Cieľom je totiž najmä zlepšiť údržbu ciest.