Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Prežiť dlhý život v zdraví

Toto je najčastejším prianím mnohých ľudí. V rôznych anketách absolútna väčšina opýtaných kladie zdravie na prvé miesto v rebríčku hodnôt.

Svetová federácia srdca a Svetová zdravotnícka organizácia (SZO) organizujú od roku 2000 v poslednú septembrovú nedeľu Svetový deň srdca. Pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s kardiologičkou Darinou Straňankovou o prevencii, príčinách a dôsledkoch srdcovo-cievnych ochorení.


Všetci vieme, že srdcovo-cievne ochorenia sú veľmi závažným ochorením.
Najčastejšou príčinou smrti a chorobnosti takmer vo svete je ochorenie srdca a ciev. Štatistické analýzy SZO však ukazujú veľké rozdiely medzi jednotlivými krajinami, pričom Slovensko sa nachádza v tomto rebríčku na prvých miestach. Pokrok v lekárskej vede nezvratne odhalil niekoľko významných a ovplyvniteľných rizikových faktorov vzniku a rozvoja týchto ochorení. Ukazuje sa, že zdravie srdca a ciev máme vo vlastných rukách viac, ako sa kedykoľvek predpokladalo.
Zlepšenie zdravotného stavu by mala priniesť plošná prevencia.
Prevencia sa uskutočňuje v dvoch fázach. Primárna zahŕňa postupy, ktoré bránia vzniku alebo spomaľujú rozvoj kardiovaskulárnych ochorení. Sekundárna zabraňuje progresii ochorenia u ľudí chorobou už postihnutých. Pacientov vyzývame, aby prestali fajčiť, volili si zdravé potraviny a stali sa fyzicky aktívnymi. V súčasnej dobe fajčí viac ako 40 percent dospelej populácie. Nikotín je považovaný za drogu. Fajčiarov mužov ubúda, alarmujúce je, že fajčí stále viac žien, predovšetkým vo vekovej skupine mladistvých.
Akými opatreniami môžeme predchádzať chorobám srdca?
Opakovanými radami a odporúčaniami môže lekár pacientovi pomôcť prestať fajčiť. Existujú odborné poradne a špecialisti, ktorí pomôžu tento problém zvládnuť. Prvým krokom je pevné rozhodnutie a odhodlanie. Eliminácia fajčenia aj pasívneho vedie bez akýchkoľvek pochybností k posilneniu zdravia. Ďalej je potrebné redukovať celkový príjem energie, ak je nevyhnutné, tak redukovať hmotnosť. Najjednoduchším ukazovateľom rizika je obvod pása nad 95centimetrov u mužov a nad 80 centimetrov u žien.
Ktoré sú hlavné rizikové faktory?
K hlavným rizikovým faktorom patria fajčenie a hypertenzia, vedľajšie pôsobia v súčinnosti s hlavnými. Ide predovšetkým o diabetes mellitus, obezitu, telesnú inaktivitu, dlhodobý emočný stres. Súčasný rýchly spôsob života, množstvo povinností, zodpovednosti a ambícií kladie na organizmus mimoriadne nároky. Stresová záťaž prirodzene pôsobí na organizmus a jeho adaptačné schopnosti. Organizmus sa môže vyčerpať, klesá výkonnosť, obranyschopnosť. Problém nastáva, keď organizmus nemá čas na znovuobnovenie síl a rovnováhy.
Čo môžeme urobiť pre posilnenie svojho organizmu?
Spôsob vyrovnávania sa so záťažovými situáciami sa odvíja od spôsobu života, od osobnosti. Potrebné je osvojiť si niektorú z relaxačných aktivít, s cieľom dosiahnutia pohody a uvoľnenia. Stres sa prakticky zo života nedá odstrániť, možno ho však ovládať a tak zrušiť negatívne vplyvy. Plánujme čas a zaraďme do svojho života pravidelný aktívny odpočinok vo forme cvičenia alebo fyzickej práce. Odporúčané sú dynamické vytrvalostné aktivity ako chôdza, plávanie, beh na lyžiach, cyklistika, turistika najmenej trikrát do týždňa 30 až 45 minút, 30 minút svižnej chôdze denne je dobrou investíciou do zdravia.
Akými vyšetreniami možno odhaliť ochorenie srdca a ciev?
Vyšetrenie hladiny cukru a cholesterolu predstavuje jedno zo základných laboratórnych vyšetrení. Cholesterol je tuková látka, ktorá je pre organizmus veľmi dôležitá. Telo si ho vytvára samo, ale ak ho dodáme nadbytok, hromadí sa v stenách ciev, zužuje ich a ohrozuje upchatím. Delíme ho na, tzv. zlý – LDL, ktorý napomáha zužovaniu priesvitu ciev a dobrý – HDL, ktorý sa naopak snaží zbaviť cievnu stenu toho zlého. Pre pacientov s vysokou hladinou lipidov je dôležité dodržiavať diéty s nízkym obsahom živočíšnych tukov a cholesterolu, preferovanie nenasýtených tukov ako kyselina olejová, ktorá sa nachádza v olivovom a rybom oleji a znížiť príjem živočíšnych tukov na menej ako tretinu všetkých tukov.
Akú stravu odporúčate na predchádzanie ochorenia?
Jedzte veľa zeleniny a nezabudnite na dva až tri kusy čerstvého ovocia denne. Ovocie a zelenina obsahujú nielen cenné vitamíny, minerály a vlákninu, ale aj nenahraditeľné antioxidanty, ktoré priamo ochraňujú cievy a zabraňujú predčasnému starnutiu. V jedálnom lístku by sa mali pravidelne objavovať strukoviny (hrach, fazuľa, sója, šošovica, cícer), ktoré sú bohatým zdrojom bielkovín a vlákniny neobsahujúce nezdravé tuky. Uprednostnite hydinu a ryby pred inými druhmi mäsa. Údeniny sú pre zdravé stravovanie neprijateľné, obsahujú veľa tuku a soli. Snažte sa ich vynechať.
Existujú aj iné závažné rizikové faktory?
Zvýšený krvný tlak je nazývaný aj tichý zabijak, pretože sa prakticky neprejavuje žiadnymi symptómami. Človek trpiaci na vysoký tlak nemusí mať aj dlhé roky žiadne ťažkosti. Prvým príznakom môže byť až mozgová mŕtvica, zlyhanie srdca či infarkt. Diagnóza vysokého tlaku je pomerne jednoduchá. Základom liečby je nesolená diéta a redukcia hmotnosti v prípade nadváhy, úprava životného štýlu, redukcia soli, obmedzenie príjmu alkoholu, zákaz fajčenia, vhodný je dynamický aerobný tréning. Ak uvedené opatrenia neznížia tlak, je nevyhnutná farmakologická liečba, ktorá však patrí do rúk lekára.
Čo by ste chceli nakoniec odkázať všetkým aj potenciálnym pacientom?
Zmeňte životný štýl, udržiavajte si hmotnosť na optimálnej úrovni, zdravo sa stravujte, prestaňte fajčiť, venujte sa aktívne pohybu. Všeobecným cieľom prevencie ischemickej choroby srdca je redukovať riziko závažnej koronárnej choroby srdca alebo iného aterosklerotického ochorenia, a tým redukovať predčasnú chorobnosť a predĺžiť život. Spoločnou výzvou je využiť potenciál prevencie a redukovať enormnú záťaž, ktorú predstavuje kardiovaskulárne ochorenie.




Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 938
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 338
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 386
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 598
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 300
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 850
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 665
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 434
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 174
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Michaela Zakuťanská: Vyhodila som smartpohone, lebo chcel o mne veľa vedieť

Autorka hry Sám sebe sám Michaela Zakuťanská o nástrahách doby.

Michaela Zakuťanská
Súd dal za vraždu 17-ročnej Judite trest 12 rokov a štyri mesiace.

Vlci Žilina hovoria jasné NIE násiliu páchanému na ženách

Celosvetová kampaň upozorňujúca na problematiku násilia páchaného na ženách sa začala včera a potrvá nasledujúcich 16 dní.

Maroš Mikoláš

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Nad Pribylinou zhorela drevenica

Drevenica zhorela do tla.

Už ste čítali?