Reálne totiž hrozí, že Slovenská správa ciest – investičná výstavba (SSC) si túto investíciu rozmyslí po tom, ako bolo podľa Stanislava Palúcha z úseku investičnej prípravy SSC „stavebné konanie prerušené z dôvodu námietok v súvislosti s hlukovými pomermi z dopravy a ďalšími námietkami občanov, ktorí sa neozývali v procese prípravy akcie.“
Výstavba kruhového objazdu na hlavnej križovatke v Bytči je pritom dôležitá ako soľ. Dopravných nehôd na tomto úseku totiž pribúda a aj samotní občania mesta sa vybudovania kruhového objazdu dožadujú. Sľubujú si od neho predovšetkým zníženie počtu havárií a zvýšenie plynulosti dopravy.
Podľa slov Stanislava Palúcha mohol objazd už stáť. V procese stavebného konania však niekoľkí obyvatelia žijúci v tesnom susedstve križovatky požadujú zabezpečenie protihlukových opatrení. „Požadujú komplexnú výmenu okien a výstavbu protihlukovej bariéry,“ hovorí Palúch. Situácia podľa neho dospela až tak ďaleko, že momentálne zvažujú, či vôbec budú stavbu realizovať. „Ak by sme sa rozhodli postaviť protihlukové bariéry, museli by sa urobiť prekládky sietí a aj ďalšie majetkovo-právne vysporiadania a výmena okien je skutočne až krajné riešenie,“ dodal. Tak či tak by sa projekt veľmi predražil. „Momentálne zvažujeme, či urobíme stenu, vymeníme okná a či vôbec stavba bude. Na krátkom úseku tu totiž bude za sebou päť križovatiek a tie budú znamenať pre dopravu také retardéry, že kruhový objazd možno ani nebude treba,“ dodal. Zároveň však Palúch priznáva, že dotknutí obyvatelia majú pravdu, keď tvrdia, že budú ohrození hlukom. „Lenže to sú aj teraz a ak to takto zostane, situácia sa nezmení. Momentálne naozaj zvažujeme, či pôjdeme do križovatky a či financie do projektu vložené budú adekvátne navrhovanému riešeniu,“ uzavrel Stanislav Palúch. Výstavba objazdu by mala stáť približne
16 miliónov.
K tejto problematike bola vypracovaná aj protihluková štúdia, ktorá dáva za pravdu dotknutým obyvateľom. Podľa stanoviska Regionálneho úradu verejného zdravotníctva z nej vyplýva, že „pred fasádami rodinných domov dochádza k prekročeniu hluku už v súčasnosti a ako vyplýva z prognózy dopravy, bude sa toto prekročenie od roku 2006 do roku 2016 zvyšovať predovšetkým v závislosti od nárastu dopravy na týchto cestách.“ Vzhľadom k tomu je vraj potrebné prijať opatrenia na zamedzenie negatívnych javov z jestvujúcej križovatky.
Stanovisko dotknutých obyvateľov je teda jasné. „S výstavbou kruhového objazdu súhlasíme. Vzhľadom na to, že sa ale priblíži k rodinným domom, zvýši sa tým celková hlučnosť a emisie z výfukových plynov vozidiel, žiadame zrealizovať výstavbu protihlukových bariér a náhrad na plastové okná so zvýšeným účinkom útlmu hluku. V opačnom prípade nesúhlasíme s realizáciou výstavby kruhového objazdu.“ Vo svojom stanovisku to uvádzajú obyvateľky Jana Varačková, Ľudmila Fabová a Viera Sládková.
Podľa informácií zo špeciálneho stavebného úradu, mesto Bytča má eminentný záujem na tom, aby sa kruhový objazd zrealizoval. „Povolili sme prekládku inžinierskych sietí a viedli stavebné konanie na chodníky. Mesto urobilo všetko, čo mohlo. Zvolali sme konanie a mali sme dokonca záujem refundovať aj niektoré náklady spojené s výmenou okien,“ povedala nám pracovníčka mestského úradu, ktorá si neželá byť menovaná.
Situácia tak teraz stojí na rozhodnutí SSC, či vyhovie požiadavkám obyvateľov a za týchto okolností bude projekt kruhového objazdu v Bytči realizovať, alebo od neho upustí.