Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Stavajú najťažší úsek

Na prvý pohľad to možno vyzerá, ako obyčajná stavba cesty.

Ale len na prvý pohľad. Je totiž až neuveriteľné, čo musia stavbári počas výstavby len 9 kilometrového úseku diaľnice D3 Hričovské Podhradie – Strážov podstúpiť. Keďže sme v minulom čísle informovali o nešťastí, keď sa pri práci na svahu oproti Hričovskej priehrade zosunul pracovný stroj z asi tridsať metrovej výšky a pri páde sa vážne poranil robotník, boli sme sa na mieste presvedčiť sami.
„O tej nehode sa hovorilo všeličo. Pravda je taká, že stroj sa zosunul zo svahu. Robotník z neho buď vypadol, alebo vyskočil a stalo sa to, že pri kotúľaní po svahu mu stroj prešiel po ruke. Momentálne je v žilinskej nemocnici a má problémy s rukou,“ hovorí Marián Mydlo (na snímke), vedúci projektu výstavby diaľnice. Okrem tohto úrazu sa tu však nič vážneho nestalo. „Za celý čas až doteraz sme nemali iný úraz. Snáď len nejaké škrabance. Sme si ale vedomí náročnosti terénu a ľudia sú poučovaní, do čoho idú. Bohužiaľ, v ten deň pravdepodobne prispela k pádu aj náhla zmena počasia,“ dodal Mydlo.
Úsek od Hričovského Podhradia po Strážov meria dohromady len asi 9 kilometrov. Jeho výstavba však bude stáť zhruba 5 miliárd korún. To znamená, že kilometer diaľnice v tomto úseku stojí viac ako 555 miliónov korún a jeden meter neuveriteľných 555-tisíc korún. Prečo je diaľnica práve tu taká drahá?
Tento krátky úsek je totiž jeden z najťažších, aké sa kedy na Slovensku robili. A to hneď z niekoľkých dôvodov. „Diaľnica na severnom Slovensku musí prekonávať neuveriteľné terénne prekážky. Takou je napríklad prudký svah oproti Hričovskej priehrade. Je to veľmi silné svažné územie a navyše v okolí Žiliny je najvyššia seizmicita na celom území Slovenska. Je to jedna z najťažších stavieb, ktoré sa realizujú pri výstavbe diaľnice. Určite je to aj najťažšia stavba, akej som sa zúčastnil a asi aj najťažšia, ktorá sa na Slovensku doteraz na diaľnici realizovala,“ hovorí skúsený stavbár Marián Mydlo.
Jednoduché to projektanti nemali hneď od začiatku. „Kvôli tomu, že Žilina je v silnom seizmickom pásme, bolo treba celú stavbu posúdiť. Na Slovensku sa pri tvorbe plánov totiž zatiaľ s ničím takým neuvažovalo,“ hovorí Mydlo. Boli rôzne názory ako problém vyriešiť. V prípade zemetrasenia, prípadne inej seizmickej aktivity by totiž stavba mala vážne problémy. „V podstate sa to dá urobiť tromi spôsobmi. Buď sa stavba navrhne tak, aby za každých okolností odolala. To by ale stálo neuveriteľné finančné prostriedky. Druhá možnosť je taká, že by sa síce diaľnica porušila, ale vydržala by prechod záchranného systému a hasičov. Potom by sa musela opraviť a fungovala by ďalej. Tretia alternatíva bola postaviť to tak, že to v prípade ohrozenia buď vydrží, alebo spadne. Rozhodli sme sa pre druhú alternatívu. V prípade zemetrasenia bude diaľnica zabezpečená tak, že nespadne. Síce sa poruší, ale dokáže zabezpečiť prejazd záchranných vozidiel. Pri tom sa počíta až so siedmym stupňom Richterovej stupnice,“ hovorí Mydlo.
Svah oproti priehrade museli najskôr odlesniť. K dispozícii na to mali len jeden víkend. Dlhšiu výluku štátnej cesty im totiž nepovolili. „Pracuje tu asi 400 robotníkov a všetko sú to veľmi skúsení ľudia a odborníci. Napríklad na odlesňovaní sa podieľali ľudia s Kysúc, ktorí sa zúčastňujú medzinárodných súťaží ako pilčíci. Človek ich musel obdivovať, ako pri práci manévrovali,“ hovorí projektant. Po odlesnení musia robotníci upraviť sklon svahu a spevniť ho. Pôvodný terén sa odkopáva a na ňom sa budujú jednotlivé stupne. „Jeho dĺžka je iba asi jeden kilometer, ale práca na ňom zaberie najviac času. Spevňuje sa betónom a kotví sa 18-metrovými lanami, ktoré majú životnosť 100 rokov. Robotníci pritom musia pracovať v ťažkom teréne vo výške až 40 metrov,“ opísal nebezpečné podmienky M. Mydlo. Robotníci sú už zvyknutí. „Nie je to však jednoduché. Pracovať v takejto výške si naozaj vyžaduje maximálnu opatrnosť,“ hovoria.
Nepriateľom stavbárov môže byť aj počasie. Ak dlho prší, nevyhnutne to znamená zdržanie. Preto projektanti každý deň začínajú predpoveďou počasia. „Ďalšou zložitou vecou je, ako do takejto výšky dopraviť materiál. Navyše musíme pracovať tak, aby štátna cesta, ktorá vedie hneď pod svahom, bola bezpečná a aby aj pracovisko bolo vyhovujúce pre našich ľudí. Preto aj výber mechanizmov musel byť veľmi precízny. Máme napríklad kráčajúce bágre, ktoré sa vedeli dostať aj do 40 metrovej výšky. Materiál a pomôcky sme hore dopravovali v lyžici traktorov. Betón tlačíme pomocou potrubia z úrovne štátnej cesty,“ dodal Ma-
rián Mydlo.
Na prvý pohľad možno obyčajná stavba. Pracovať v takýchto podmienkach nie je „med lízať“. V súvislosti s minulotýždňovou nehodou je preto až neuveriteľné, že okrem nej sa na výstavbe tohto úseku nikomu nič vážne nestalo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  2. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu
  4. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  6. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu
  4. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  5. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  6. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  7. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  8. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 9 834
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 433
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 135
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 493
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 285
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 208

Blogy SME

  1. Elena Antalová: "Gusto mal skvelú hlavu, ale nemal srdce", povedala dr.Magda Husáková". Pochodil by politicky vyhranený intelektuál v našej dnešnej politike?
  2. Jozef Bakša: Zabráňte vzniku policajnej šľachty pán Mikulec
  3. Michal Pavlík: Výroba hliníka na Slovensku končí
  4. Maroš Hrnčiar: Striptérka
  5. Ján Šeďo: 30. september mal navrhnúť Fico, volili by sme v lete.
  6. Otilia Horrocks: Druhý dych pre bezbariérové ihrisko na Markušovej ulici v Košiciach
  7. Jozef Purdeš: Tisíc dní bežcom
  8. Internátny život UK: Ako sa zbaviť stresu?
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 034
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 478
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 720
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 705
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 620
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 727
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 706
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 623
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Pred políciou vyrukovali s verziou o srnke, ktorá im skočila do cesty.


10 h
Najlepším záložníkom jesene v II. triede ObFZ Žilina podľa hlasujúcich sa stal Roman Mikoláš z Hrabového.

Rozhovor s najlepším záložníkom jesene II. triedy ObFZ Žilina.


31. jan
Ján Kožuško, zakladateľ projektu Programko.sk

Na samotných kurzoch sa lektori nevenujú len tematike, na ktorý je workshop zameraný, ale poslucháčov upozorňujú aj na nástrahy internetu. Veď pojem kyberšikana sa v našom slovníku natrvalo usadil. V internetových vodách číhajú na deti rôzne nástrahy.


31. jan

S ohňom bojovalo 22 profesionálnych hasičov.


30. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Premostenie Váhu zjednoduší ľuďom cestu do práce.


31. jan

Spor dvoch rodín vypukol pre deti, vyšetrovala ho polícia.


19 h

Akciovka ponúka samosprávam náhradné riešenia.


20 h

Na niektorých miestach pribudli desiatky centimetrov snehu.


13 h

Blogy SME

  1. Elena Antalová: "Gusto mal skvelú hlavu, ale nemal srdce", povedala dr.Magda Husáková". Pochodil by politicky vyhranený intelektuál v našej dnešnej politike?
  2. Jozef Bakša: Zabráňte vzniku policajnej šľachty pán Mikulec
  3. Michal Pavlík: Výroba hliníka na Slovensku končí
  4. Maroš Hrnčiar: Striptérka
  5. Ján Šeďo: 30. september mal navrhnúť Fico, volili by sme v lete.
  6. Otilia Horrocks: Druhý dych pre bezbariérové ihrisko na Markušovej ulici v Košiciach
  7. Jozef Purdeš: Tisíc dní bežcom
  8. Internátny život UK: Ako sa zbaviť stresu?
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 034
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 478
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 720
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 705
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 620
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 727
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 706
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 623
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu