Vlak je mojou láskou od detstva

Každý z nás sa už asi viezol vlakom a nechal sa uspávať jeho rytmickým zvukom. Pre Blažeja Markoša zo Žiliny sa toto pravidelné „ššššš“ stalo láskou na celý život.


„Keď som bol malý chlapec, tak sme s kamarátmi behali za každou mašinou a mávali sme strojvodcovi ostošesť,“ zaspomínal si dnes už ostrieľaný rušňovodič Blažej. „Mašiny ma fascinovali od detstva a nikdy som nepochyboval, čím budem,“ prikývne si a dáva sám sebe za pravdu, že si na koľajnice a vlaky zvykol a už by ich za nič nevymenil. „Vyučil som sa za opravára, kedysi som bol tam dole,“ povie rušňovodič pri otváraní pre nás tajomných dverí a krytov na veľkom stroji. Rukou nám ukáže priestor, kde ako mladý strávil mnoho času pri oprave mašiny. „Teraz by som sa tam už nezmestil,“ zasmeje sa srdečne. „No ale mňa lákalo naučiť sa viesť tieto obrovské lokomotívy, správne sa im hovorí HDV,“ pozrie na nás a pochopí, že tej skratke asi nerozumieme. „Hnacie dráhové vozidlo a presne podľa predpisu som už nie rušňovodič, ale vodič HDV,“ poučí nás o správnych železničiarskych označeniach. „Mám päťdesiatštyri rokov a od 1982 riadim vlak,“ prezrádza Blažej Mikoš o sebe. „Keď som pracoval vo Zvolene, vtedy som chodieval aj na osobných vlakoch a rýchlikoch. Teraz pracujem v Rajci, čo je omnoho menšia stanica,“ spomína na minulé roky služby nostalgicky. Zároveň nás poučí, že sú rôzne druhy lokomotív, ktoré sa delia podľa výkonu. Niektoré slúžia ako ťahače pre nákladné súpravy, ďalšie pre osobáky a rýchliky a niektoré majú univerzálne použitie. Pomaly prechádzame plošinou, ktorú si iste každý niekedy všimol po krajoch rušňa a odtajňuje nám obsah ukrytý pod kapotami mašiny. „Motor stroja sa tiahne od začiatku do konca,“ povie a zohne sa k nejakej súčiastke. Keď ju vytiahne, zistíme, že si overuje výšku oleja v nádrži. „Odrazu si to skontrolujem,“ prehovorí a nám v tej chvíli lokomotíva pripadá ako obrovské auto. „Obsah palivovej nádrže je päť a pol tisíc litrov nafty,“ ohúri nás veľkým číslom a pridá ďalšiu informáciu: „Toto nie je najväčšia mašina, táto má len stredný výkon, sú ešte aj silnejšie,“ a popri rozprávaní odokrýva srdce stroja, elektrický generátor, ktorý poháňa spaľovací dieslový motor. V riadiacej kabíne oceľového tátoša na koľajniciach si môžeme poprezerať spleť husto pospájaných drôtov. „To len na prvý pohľad vyzerá zložito, systém je úplne jednoduchý,“ nedbalo prehodí dlhoročný rušňovodič a usadí sa na svoje sedadlo za stôl plný rôznych tlačidiel. Postupne nám vysvetľuje, na čo ktoré slúži. „Keď som mal auto, mal som trochu problém s preorientovaním sa, kde je plyn,“ prezradí na seba a položí ruku na polkruh, ktorý pripomína volant, no vo vlaku predstavuje plynový pedál. „Je to krásna práca, ale keď som bol mladý, bolo mi niekedy ľúto, keď sa všetci chystali na zábavu a ja som išiel do služby,“ cítiť nostalgiu v jeho hlase za starými časmi. Na druhej strane má však krásne zážitky, ktoré mu nadlho utkveli v pamäti. „Raz na jar bolo tak chladnejšie a mal som nočnú. Prišiel teplý dážď a do rána na stromoch vyrašili zelené puky. Bol to taký malý prírodný zázrak,“ opisuje svoju krásnu spomienku. „Alebo v zime, keď je na stromoch srieň a tá sa blýska v rannom slnku. Na to človek nezabudne,“ pridáva ďalšiu kocku do mozaiky železničiarskych spomienok.
Potom načrie i do iného súdka „Bývajú situácie, keď človek dostane strach,“ prehodí Blažej Markoš výhybku svojho rozprávania. „Na trati Rajec – Žilina je množstvo nechránených železničných priecestí,“ zvyšuje mimovoľne hlas a pokračuje: „Toľko nezodpovedných šoférov to napriek výstražným znameniam riskantne „švihne“ popred vlak. Až mi zamŕza krv v žilách,“ hovorí strojvodca rozhorčene na adresu hazardérov so životom. „Našťastie som sa nikdy nedostal do kolízie s autom, či autobusom a nezabil som žiadneho človeka a dúfam, že to tak zostane,“ zaželá si do budúcnosti, aby ho nepostihlo takéto nešťastie. Nakoniec sme si mohli vyskúšať klaksón a hvizdom sme ukončili našu zaujímavú exkurziu po palube rušňa. Veď už o chvíľu vyráža na ďalšiu cestu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 765
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 074
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 922
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 627
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 340
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 117
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 068
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu