Žilina - Automobilka Kia zverejnila na londýnskom autosalóne prvé oficiálne fotografie nového rodinného automobilu s kódovým menom ED. Vyrábať sa bude žilinskom závode Kia Motors Slovakia, ktorý automobilka vybudovala ako prvý a zatiaľ jediný v Európe. Podľa hovorcu spoločnosti Dušana Dvořáka sa „ED bude dodávať výlučne pre európske trhy“. Po uvedení 5-dverovej verzie v decembri 2006 bude nasledovať od septembra 2007 verzia kombi a od decembra 2007 športová 3-dverová verzia. Oficiálnu premiéru bude mať ED na parížskom autosalóne 28. septembra, kedy predstavia aj jeho oficiálne meno a v predaji by mal byť od decembra tohto roku. Kia ED je vozidlo nižšej strednej triedy. Jeho dĺžka je 4,2 metra a má neobyčajne dlhý rázvor 2,65 metra, vďaka čomu ponúka najväčší vnútorný priestor vo svojej triede. Zákazníci si budú môcť vybrať zo štyroch druhov motorov. Zážihových 1,4 l, 1,6 l a 2,0 l CVVT, ako aj vznetového 1,6 l CRDi VGT. „Nový model nesie kódové meno ED, čo znamená Európsky Dizajn, keďže bol navrhnutý pre európskych zákazníkov,“ povedal Jean-Charles Lievens, senior viceprezident Kia Motors Europe. Podľa neho vzhľad modelu ED prezentuje európsky štýl a zaraďuje sa do konkurenčne silného segmentu C. „ED je auto navrhnuté v Európe, vyrábané v Európe, trhovo orientované pre Európu a stopercentne spĺňa potreby európskeho zákazníka,“ dodal Lievens. Kia ED nadväzuje na svoj koncept s označením ceed, ktorý verejnosť spoznala už aj pri zahajovaní skúšobnej prevádzky v závode v Tepličke nad Váhom. Výkup pozemkov pod závod však ešte ani v tejto chvíli nie je ukončený. Ministerstvo hospodárstva preto vypracovalo správu, ktorá má doriešiť ďalší postup pri výkupe pod infraštruktúru a vyriešiť problém spoluvlastníckych podielov presahujúcich 100 percent pri pozemkoch pod závodom. Spoločnosť Žilina Invest zatiaľ pri pozemkoch pod infraštruktúru nevykúpila v 16 prípadoch ani väčšinový podiel, lebo vlastníci ich odmietajú predať, kým im nedoplatí sumu za už predané pozemky do 350 korún za štvorcový meter. Podľa Margity Mravcovej, hovorkyne vlastníkov, ktorí žiadali doplatiť cenu za pozemky do 350 korún, je situácia stále dosť zamotaná. „Na jar nám naši právni zástupcovia oznámili, že nakoľko nie je vydané stavebné povolenie, vyplatia nám len polovicu. Momentálne nevieme, či už stavebné povolenie vydali, nás to ale nemusí zaujímať. Pred voľbami už totiž zahájili skušobnú výrobu a my naše peniaze stále nemáme,“ povedala Mravcová. Podľa nej ale všetci vlastníci, o ktorých vie, pozemky pod infraštruktúru predali a tí, ktorí údajne doteraz nepredali, určite nepodpísali zmluvu s ich právnymi zástupcami.
Autor: mif